محمدرضا اسدالله زاده فعال اقتصادی در حوزه مرغ تخمگذار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: ساختارهای مدیریت روابط تجاری در ترکیه متنوع هستند و تعامل در بخش دولت و خصوصی در آن به خوبی قابل مشاهده است.لازم به ذکر است ترکیه به طور متوسط سالانه یک میلیون صادرات مرغ به خارج کشور دارد و در این زمینه رتبه بیستم را در تجارت جهانی کسب کرده است.
وی با بیان اینکه ترکیه بازارجهانی تخم مرغ ایران را در اختیار دارد افزود: متاسفانه ترکیه تا حدی بازار تخم مرغ را در تسلط گرفته است ؛ مشتریان عراقی تخم مرغ ایرانی هم به سمت بازارهای ترکیه روانه شده است، یکی از راهکارهی موفقیت ترکیه این بوده است که دولت ترکیه سوبسید خاصی را برای صادر کنندگان و تولید کنندگان این کشور در نظر گرفته است از اینرو صادر کننده ایرانی تخم مرغ و سایر کالاها نمیتواند مانورلازم را داشته باشد دهد.
وی در ادامه بیان داشت: متاسفانه کشور ترکیه موجب شده است با توزیع فراوان تخم مرغ در بازار جهانی، قیمت تخم مرغ را به شکل محسوسی کاهش دهد.
این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: در حوزه محصولات دامی نیز مهم ترین تولید و صادرات ترکیه در زمینه مرغ و تخم مرغ است تجارت خارجی ترکیه در اهداف روابط تجاری نقش مهم دارد و هر تصمیمی در نهاد اقتصادی و دولت باید با هماهنگی و مشاوره نهادهای قدرتمند بخش خصوصی باشد. از اینرو نهادهای قدرت بخش خصوصی نقش تاثیر گذاری در تصمیم گیری های دولت ترکیه و در یافتن نوع تعامل بازار ترکیه، تنظیم روابط تجاری با سایر کشورها دارند.