عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: قانون و مقررات بانک مرکزی قدیمی بوده و اختیارات لازم را برای ورود بدوی به ساماندهی مؤسسات نداده است.
کد خبر: ۸۸۷۴۹۶۰
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سید حسن حسینی شاهرودی با اشاره به اظهارات رییس کل بانک مرکزی درباره ساماندهی موسسات مالی و اعتباری، گفت: در ابتدای فعالیت این موسسات، هیچ موسسه مالی غیر مجازی در کشور وجود ندارد و تمامی موسسات پولی و مالی در قالب صندوق های قرض الحسنه، تعاونی ها، موسسات اعتباری و بانک ها هستند، که تمامی این نهادهای اقتصادی به نوعی از دستگاه های دولتی و حاکمیت همانند وزارت تعاون یا بانک مرکزی مجوز دارند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حیطه و نوع فعالیت برخی از این موسسات مالی از حد مجاز عبور کرده است، افزود: گاهی یک صندوق قرض الحسنه و یا یک موسسه مالی و اعتباری برای یک محدوده خاصی تعریف شده است، اما زمانی که نظارت توسط دستگاه های مجوزدهنده جامع و کامل نیست، یک موسسه همانند ثامن الحجج 480 شعبه در کشور ایجاد می کند، که مشکلات و چالش های سیاسی، اجتماعی و امنیتی در کشور ایجاد می کند.

 ایجاد 480 شعبه توسط یک موسسه محلی ناشی از عدم نظارت دستگاه های صادرکننده مجوز است

حسینی شاهرودی با اشاره به اینکه ایجاد 480 شعبه توسط یک موسسه محلی ناشی از عدم نظارت دستگاه هایی بوده که مجوز صادر می کنند، ادامه داد: زمانی که یک سوپرمارکت در یک محله افتتاح می شود، از اتحادیه مربوطه تا اماکن نیروی انتظامی از این سوپرمارکت درخواست مجوز می کنند، اما یک تعاونی مالی افتتاح می شود و میلیاردها پول افراد جامعه جمع آوری می شود، اما نظارتی بر آن صورت نمی گیرد.

وی یادآور شد: زمانی که این موسسه مشکلات عدیده برای کشور ایجاد می کند، بانک مرکزی به میان می آید و اظهار می کند که این موسسه تا این حد مجاز به فعالیت نبوده است.

قانون و مقررات بانک مرکزی هنوز قدیمی است/بانک مرکزی اختیارات لازم برای برخورد بدوی با بانک ها را ندارد

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی موظف به ساماندهی تمامی موسسات مالی و پولی کشور است، افزود: قانون و مقررات بانک مرکزی هنوز قانون قدیمی بوده و اختیارات لازم را برای ورود و برخورد بدوی به بانک مرکزی نداده است که برای برخورد و ورود اولیه نیاز به مجوزهای قضایی نیاز دارد و نمی تواند نسبت به جمع آوری این موسسات اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه ساختار بانک مرکزی ساختاری بسیار معلول است، ادامه داد: حوزه عمل بانک مرکزی در سطح کشور و در مناطق شهری و روستایی وسیع نبوده و همانند اماکنی که در حوزۀ صنوف ورود می کنند، بازوان اجرایی در سایر مناطق کشور ندارد.

اتصال بین اماکن و نیروی انتظامی با بانک مرکزی باید ایجاد شود

حسینی شاهرودی با بیان اینکه باید اتصال بین اماکن و نیروی انتظامی با بانک مرکزی ایجاد شود، اظهار کرد: در قانون جدید بانک مرکزی که تدوین آن هنوز نهایی نشده و در برنامه ششم توسعه نیز بندهایی پیش بینی شده تا نیروی انتظامی همگام با بانک مرکزی با موسسات و تعاونی مالی و پولی برخورد کند.

وی با اشاره به اینکه مجلس دهم در طول یک سال گذشته جلسات متعددی با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای ساماندهی موسسات مالی و اعتباری برگزار کرده است، افزود: مجلس در حال رصد فعالیت و اقدامات بانک مرکزی در حوزه پولی و بانکی است، تا هر روز شاهد متلاشی شدن یک مجموعه پول و مالی اعتباری نباشیم.

بانک مرکزی هنوز اراده کافی برای مقابله با واحدهایی که پا فراتر از حد مجاز گذاشته اند، ندارد

حسینی شاهرودی با بیان اینکه بانک مرکزی هنوز اراده لازم و کافی را برای مقابله با واحدهایی که پا را فراتر از حد مجاز گذاشته اند، ندارد، ادامه داد: مجلس حمایت های لازم را از بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات پول و مالی انجام می دهد، تا بی اعتمادی مردم به سیستم بانکی و موسسات مالی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه برخی موسسات مالی حوزه عمل خود را از یک روستا یا یک اداره به یک شهر و ایجاد شعبات جدید افزایش داده اند، یادآور شد: بسیاری از موسسات مالی و اعتباری مجوز اولیه را داشته اند، اما مجاز به گسترش فعالیت های خود نبوده اند، که نظارت و رصد این موسسات برعهده بانک مرکزی است.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: موسسه مالی و اعتباری با یک فرد نه بلکه با میلیون ها نفر ارتباط مستقیم دارد، که عدم ساماندهی آنها در نظام پولی و بانکی کشور اخلال ایجاد می کند و بانک مرکزی همانگونه که صورت های مالی بانک ها را بررسی می کند، صورت های مالی موسسات پولی و مالی را باید بررسی کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها