یک روانشناس در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد
ترابی گفت: یکی از ویژگی‌های دوره نوجوانی ذوق نوجوان در هوشیاری مفرط نسبت به خود است که این هوشیاری از جلوه‌های خود‌میان بینی محسوب می‌شود
کد خبر: ۸۸۷۵۲۰۵
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
فاطمه ترابی روانشناس و جامعه شناس استاد دانشگاه ازاد کرج در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشراه به بعضی از رفتار خاص و دور از عرف در فضای مجازی برای جلب توجه و شهرت گفت:  یکی از ویژگی‌های دوره نوجوانی ذوق نوجوان در هوشیاری مفرط نسبت به خود است که این هوشیاری از جلوه‌های خود‌میان بینی محسوب می‌شود به این صورت که نوجوانان نسبت به خود احساس خاص و شاخص بودن دارند.
 
ترابی با بیان اینکه نیاز به محبت و مهربانی که شامل دوست داشتن و دوست داشته شدن است در دوره نوجوانی و جوانی از اهمیت بسزایی برخوردار است، عنوان کرد: در صورتی که این نیاز از جانب خانواده‌ها مورد توجه قرار نگیرد، نوجوانان و جوانان سعی می‌کنند با رفتارهای پر‌خطر و فعالیت‌های نابهنجار و برخوردهای خارج از عرف توجه دیگران را به سوی خود جلب کنند.
 
وی با بیان اینکه نوجوانی و جوانی دورانی است که فرد تمایل دارد احساس تعلق پیدا کند و بیشتر مورد قبول و رضایت همسالانش واقع شود، تأکید کرد: نوجوانان و جوانان سعی می‌کنند با اثبات قابلیت خودشان اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند، بنابراین به طور کلی افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، بیشتر در فضای اینستاگرام به انتشار تصاویر شخصی خود می‌پردازند تا احساس قدرتمندی، شایستگی، کفایت و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند.
این استاد دانشگاه در خصوص نیاز به تشویق و قدر‌دانی تصریح کرد: نوجوانان تمایل دارند که رفتارهای مناسبشان توسط دیگران مورد تشویق و قدردانی قرار گیرد؛ بنابراین وقتی که فعالیت‌های مثبت آن‌ها از جانب والدین نادیده گرفته می‌شود، سعی می‌کنند از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این نیاز خود را مرتفع کنند.
 
وی اظهار داشت: برخی از افراد که شخصیت خودشیفته دارند و دارای اعتماد به نفس پایین‌تری هستند ممکن است برای جلب توجه دیگران دست به هر اقدامی بزنند. تصاویر به اشتراک گذاشته شده این افراد در اینستاگرام اغلب به بدنشان، روابط دوستانه با گروه همجنس خود و ارتباط‌شان با جنس مخالف اختصاص دارد.
ارسال نظرات