خبرهای داغ:
یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان این مطلب که استقلال فرهنگی یک اصل استراتژیک برای استقلال همه جانبه ملت هاست و افزود: تعامل با فرهنگ بین الملل نه تقابل با آن است بلکه به نوع صدور فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و طراحی سند 2030 برای جامعه بین الملل است.
کد خبر: ۸۸۷۵۳۰۴
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
 به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، -«نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» این شعاری است که آرمان های انقلاب اسلامی را در گستره سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی .. در بر می گیرد، « استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و این هم شعاری است که تمامیت جمهوریت و اسلامیت، انقلاب مردم ایران را نشان می دهد. از آنجا که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری: « مسئله فرهنگ و تعليم و تربيت مسئله اول در نظام جمهوري اسلامي است. ) پس می توان گفت که استقلال فرهنگی، مهم تر ین رکن اساسی استقلال ملت ها محسوب می شود.

استاد شهید مطهری در خصوص اهمیت استقلال فرهنگی می گوید: « ينده انقلاب عزيز ما در صورتي تضمين خواهد شد كه عدالت و آزادي را حفظ كنيم. استقلال سياسي و استقلال اقتصادي و از همه مهمتر استقلال – فرهنگي، استقلال فكري و استقلال مكتبي خودمان را محفوظ نگه داريم … ما اگر مكتب مستقل خودمان را ارائه ندهيم، حتي با اينكه رژيم را ساقط كرديم و حتي با اين فرض كه استقلال سياسي و استقلال اقتصادي بدست آوريم اگر به استقلال فرهنگي دست نيابيم شكست خواهيم خود و نخواهيم توانست انقلاب اسلامي را به ثمر برسانيم»

مقام معظم رهبری در دیدار 19 خرداد با جمعی از دانشجویان که فرمودند: «مسئله‌ی «استقلال» هم که من گفتم، خیلی مهم است. حالا همین مسئله‌ی ۲۰۳۰ -این قضیّه‌ی سند ۲۰۳۰- از همین قبیل است؛ این مسئله‌ی استقلال است.... شما میگویید این مثلاً فرض کنید خلاف اسلام ندارد؛ داشته باشد یا نداشته باشد، اینجا ایران است، اینجا جمهوری اسلامی است، اینجا یک ملّت بزرگند. نظام آموزشی ما را چهار نفر در یونسکو یا سازمان ملل یا فلان‌جا بنشینند بنویسند؟ چرا؟ این همان مسئله‌ی استقلال است. استقلال ابعادش تا اینجاها است.»

 مصطفی دولت آبادی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در خصوص اهمیت استقلال فرهنگی ملت ها به خصوص کشور و ملت ایران در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، مسئله استقلال فرهنگی را یک مسئله ی بسیار زیربنایی و استراتژیک دانست که اصولاً وجه لازمه استقلال یک ملت و کشور است و افزود:  استقلال فرهنگی، زیربنای استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی هست. لذا اگر ما بخواهیم به استقلال سیاسی، اقتصادی، علمی ... برسیم باید ابتدا جامعه را به استقلال فرهنگی برسانیم.

وی با اشاره به اینکه جامعه ما یک جامعه اسلامی است و زیربنای اعتقادی ما مبتنی بر قرآن کریم و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام است، اظهارداشت: اگر بخواهیم یک تعریف جامع از استقلال فرهنگی مبتنی بر شرایط جامعه خودمان داشته باشیم باید رجوع کنیم به اصل و ریشه اعقتادات مان که قرآن و اهل بیت علیهم السلام هستند.

این استاد دانشگاه در توضیح این مطلب، گفت:  یعنی مبنای استقلال فرهنگی ما، فرهنگ قرآن، اهل بیت علیهم السلام است و آن نکته ای که مقام معظم رهبری در خصوص 2030 فرمودند و این سند را رد کردند بر همین اساس است.

این کارشناس مسائل سیاسی با استناد به این سخن مقام معظم رهبری که ما خودمان استقلال فرهنگی داریم و نیاز نیست که چند کارشناس در یونسکو بخواهند برای ما گزاره های فرهنگی تعریف و تبیین کنند، افزودو: جملات فوق، ریشه در این موضوع دارد که ما یک منبع بزرگ علمی و معرفتی داریم به نام قرآن که مبتنی بر ذات و فطرت بشریت است و  تمام جوامع انسانی می تواند از این منبع معنوی و معرفتی در راستای ساختن دنیای بهتر استفاده کنند و ما که کشوری اسلامی و شیعه مذهب هستیم، قرآنِ ممزوج با فرهنگ اهل بیت علیه السلام می تواند خوراک مناسبی باشد که ما را به استقلال فرهنگی برساند .

دولت آبادی با بیان اینکه اگر بخواهیم به یک الگوی عملی و اجرایی مناسب برای تعریف نقشه فرهنگی مناسب برسیم باید به سه گزاره مبتنی بر شرایط کشور خودمان و جامعه ایران توجه داشته باشیم که عبارتند از:

1 -   فرهنگ اسلام و قرآن، که باید توجه خاصی روی آن شود،

2-  فرهنگ ایرانی و آنچه که به عنوان فرهنگ ایران باستان از آن یاد می شود و قطعا نمی توان آن را نادیده گرفت.

3- توجه به همخوانی یا هم پوشانی دو گزاره اول با فرهنگ بین المللی است که این فرهنگ بین المللی از خاورمیانه  شروع می شود تا همه کشورهای جهان را در بر می گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به این سه گزاره می توانیم یک نقشه راه عمیلاتی برای استقلال  فرهنگی جامعه تبین کنیم و اگر هر کدام از این سه ضلع را نادیده بگیرم قطعا در طراحی پلن استراتژیک مان دچار مشکل می شویم.

این استاد دانشگاه در تبیین و توضیح سه گزاره راهبردی نقش عملیاتی استقلال فرهنگی  گفت: شما بیایید بحث فرهنگ ایرانی را نادیده بگیرید! این نمی شود! مثلا همین  "عید نوروز" عید باستانی ایرانی است ولی ببینید چقدر در فرهنگ باستانی ما اهمیت دارد و چقدر مردم از آن فرهنگ سنتی زیبا استقبال می کنند.. ما باید بتوانیم نقشه فرهنگی خود را طوری طراحی کنیم که فرهنگ باستانی و ایرانی مان را مبتنی با فرهنگ اسلامی در کنار هم قرار داده و آن را سازگار با محیط بین المللی کنیم .

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه، سازگاری با محیط بین المللی به این معنی نیست که ما باید در فرهنگ جهانی هضم شویم؛ گفت: نه خیر! ما استقلال خودمان را حفظ می کنیم و بعد سعی می کنیم با دنیای پیرامون خودمان تعامل خوبی برقرار کنیم. کما اینکه برقراری ارتباط با دنیای پیرامونی در فرهنگ سیاسی رسول اکرم(ص) هم بود ، ایشان وقتی در مدینه تشکیل حکمت اسلامی دادند یکی از کارهای مهم شان، نامه نگاری به سران کشورهای دنیا بود.

دولت آّبادی در ادامه گفت: تعامل با فرهنگ بین الملل به معنی هضم شدن در فرهنگ جهانی یا تقابل با آنها نیست! بلکه به این معنی است که ما باید بتواینم با طراحی نقشه استقلال فرهنگی خودمان یک برنامه تعاملی با محیط پیرامونی داشته باشیم و این یکی از اهداف انقلاب اسلامی که حضرت امام خمینی (ره) به آن تأکید داشتند که همان صدور انقلاب بوده است .

وی در پایان تأکید کرد: ما باید به نقطه ای برسیم که برای دیگران سند و الگو  ارائه دهیم  نه اینکه جهان برای ما الگو تعریف کرده و  ارائه بدهد! دست اندرکاران رهنگی ما باید به نقطه ای برسند که مبتی با فرهنگ قران و اهل بیت علیهم ال سلام سند 2030 برای دنیا تعریف کنند نه اینکه ما از آنها تبعیت و الگوبرداری کنیم.

منیره غلامی توکلی  
ارسال نظرات