خبرهای داغ:
«دربست گورستان» داستانی است تخیلی اما انتقادی٬ روایت همسویی طنزگون یک ماشین حمل اجساد با روح مردگان...
کد خبر: ۸۸۷۵۷۶۵
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،پیش از این "دکتر سولماز رضایی" را با کتابهای تخصصی در زمینه ی شهرسازی می شناسم.  آوازه اي براي يك شهر دانشنامه جغرافياي شهري در اينه ادب پارسي. و این کتاب اولین داستان اوست.

نگاهی متفاوت به مرگ. تفکرآدمها در طول زندگی و رسیدن به پایان این دنیا برای آنها.  حال ماشینی که در مورد این تفکر آنها بحث می کند، می پرسد و نتیجه گیری برای خودش دارد. داستان هایش هرکدام آدمی سوا از دیگری. با طولها و عرضهای سوای از هم..



متفاوت بودن داستان باعث شده است که این نویسنده برای هر نوع مخاطبی حرفی برای گفتن داشته باشد نگاهی نو به مرگ که روایت گر ان ماشین نعش کش است.

 

نویسنده در این کتاب، قصه هایی عاطفی اما مهندسی شده را نوشته و سعی کرده با جان بخشی به خودروی حمل جنازه، با داشتن رویکرد تعمیم پذیری، روایتش را از عملکرد انسان‌ها در یک نگاه، بیان کند.


****
«دربست گورستان» داستانی تخیلی است که حتی برخی قسمت ها بیش از حد تخیلی شده ٬ اما بسیار جای تعمق داشت انتقاد طنزگونه اش به گذران عمر . انتقاد در برابر آنکه  می داند مسافرست و باورش نمی کند.

این کتاب در واقع رمانی گفتار محور است که سیر روایی آن٬ با نثری عامه پسند نوشته شده است‌.

نویسنده در این داستان از عناصر شعر هم بهره برده است بسته بر شخص فوت شده ی داستان که مخاطب ماشین حمل جسد است و خواننده ی داستان را با همین گویش و گفتگو تا انتهای داستان پیش برده است.

در این داستان٬ نباید بدنبال یک اتفاق بزرگ و حادثه محور بود. این داستان را باید با همان نگاه یک ربع مانده به ابدیتش خواند.


( این داستان در 136صفحه توسط انتشارات ری را نشر و روانه بازار کتاب گردیده است.)


ارسال نظرات