خبرهای داغ:
قالب هیأت‌های اندیشه‌ورزی استانی نیز یکی دیگر از قالب‌های این طرح است که در 31 استان کشور تشکیل شده‌ و در هر استان بین 7 تا 15 تن از اساتید برجسته دانشگاه‌ها و متخصصان و کارشناسان، هیأت‌هایی را تشکیل داده‌اند.
کد خبر: ۸۸۷۵۷۷۹
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،تشکیل جلسات "هیأت‌های رصد و اندیشه‌ورزی در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی" با محوریت آسیب‌های اجتماعی، یکی از طرح‌های مهم وزارت کشور در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کشور است که از سال گذشته تاکنون در حال برگزاری است. مطابق با آن‌چه که به عنوان معرفی این هیأت‌ها بیان شده است، هدف از این طرح، ایجاد حرکتی ملی در حوزه نخبگان به منظور استفاده از نظرات کارشناسی برای شناخت علل اصلی بروز آسیب‌های اجتماعی و شناسایی راهکارهای عملیاتی برای مهار و مقابله با این آسیب‌ها است.

موضوع طلاق، محور اولین جلسه این هیأت‌های رصد و اندیشه‌ورزی بود که در دی ماه سال ۱۳۹۵ با حضور ۲۳ نفر از متخصصان حوزه آسیب‌های اجتماعی برگزار شد. دومین نشست این هیأت‌ها نیز با محوریت موضوع اعتیاد با عنوان بررسی سیمای اعتیاد در کشور برگزار شد.

تشکیل هیأت‌های رصد و اندیشه‌ورزی به توصیه رهبر انقلاب
دکتر رضا محبوبی، معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی وزارت کشور در گفت‌وگو با مهرخانه، در خصوص ماهیت عملکرد این هیأت‌ها و ایده اصلی راه‌اندازی آن در وزارت کشور گفت: ایده اصلی راه‌اندازی هیأت‌های رصد و اندیشه‌ورزی، از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد. این پیشنهاد در طی جلساتی که سال گذشته، شورای اجتماعی و مسؤولان اجتماعی کشور در محضر ایشان داشتند، ارائه شد و ایشان در طی این 2 جلسه تأکید داشتند که برای فهم مسائل اجتماعی و ریشه‌یابی و علت‌یابی مسائل و تخمین دامنه تأثیرات آن، خوب است که از اندیشه‌ورزان کشور استفاده شود.

او افزود: طبیعتاً این دستور در حوزه اجتماعی وزارت کشور پیگیری شد و در حال حاضر ما در سه قالب، این هیأت‌های اندیشه‌ورز را راه‌اندازی کرده‌ایم.

اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و مفاسد اخلاقی؛ چهار محور اولویت‌دار
معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی وزارت کشور در خصوص این سه قالب هیأت‌های رصد و اندیشه‌ورزی توضیح داد: یک قالب، قالب موضوعی است. یعنی در موضوعات مهم آسیبی، متخصصان و صاحب‌ نظران هر حوزه گرد هم جمع می‌شوند و موضوعاتی که قرار است طی این جلسات به آن پرداخته شود شامل اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و مفاسد اخلاقی است. این چهار محور جزو حوزه‌های اولویت‌دار است و تاکنون دو جلسه از این چهار جلسه در وزارت کشور تشکیل شده که به موضوع طلاق و اعتیاد اختصاص داشته است.

محبوبی در رابطه با اشکال دیگر هیأت‌های رصد و اندیشه ورزی گفت: قالب دیگر هیأت‌های رصد و اندیشه‌ورزی مربوط به کمیسیون‌های تخصصی زیرمجموعه شورای اجتماعی کشور است که در این کمیسیون‌ها نیز چهار کارگروه تخصصی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، توسعه اجتماعی، مشارکت اجتماعی و در حوزه پیوست اجتماعی تشکیل داده‌ایم. اعضای این کمیسیون‌ها را عمدتاً نمایندگان دستگاه‌ها تشکیل می‌دهند.

هیأت‌های استانی به مسائل و اولویت‌های منطقه‌ای می‌پردازند
او ادامه داد: قالب هیأت‌های اندیشه‌ورزی استانی نیز یکی دیگر از قالب‌های این طرح است که در 31 استان کشور تشکیل شده‌ و در هر استان بین 7 تا 15 تن از اساتید برجسته دانشگاه‌ها و متخصصان و کارشناسان، هیأت‌هایی را تشکیل داده‌اند. اغلب موضوعات جلسات هیأت‌های اندیشه‌ورزی استانی به مسائل و اولویت‌های منطقه‌ای اختصاص دارد. یعنی تحلیل وضعیت اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی که در هر منطقه‌ای به صورت منحصر به فرد مطرح است.

این هیأت‌ها تابع تغییر و تحولات مدیریتی در کشور نیستند
معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر و تحولات در سیستم مدیریتی دولت خللی بر روند عملکرد این هیأت‌ها وارد می‌کند، گفت: به دلیل این‌که بیشتر اعضای هیأت‌های رصد و اندیشه‌ورزی دارای شخصیت‌های حقیقی هستند، این هیأت‌ها موکول به تغییر و تحولات مدیریتی نیستند. بنابراین همه این سه قالبی که عنوان شد، در برنامه کاری اعضا قرار دارند و برنامه‌های منظم خود را برای برگزاری جلسات دنبال می‌کنند. جلسه آتی این هیأت‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

محبوبی در رابطه با برنامه آینده این هیأت‌ها تصریح کرد: قالب موضوعی هیأت‌های رصد، قرار است در آینده نیز دنبال شود که در مورد موضوعاتی که تعیین شده است بحث می‌کنند. در خصوص فعالیت کمیسیون‌های تخصصی زیرمجموعه شوراها نیز تقریباً طی 10 روز گذشته، جلسه هماهنگی با رؤسای این کمیسیون‌ها در دفتر قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی داشتیم که با حضور رؤسای کارگروهای تخصصی برگزار و اولویت‌ها و جهت‌گیری‌های سال 96 تعیین شد. این جلسات ان‌شالله بعد از ماه مبارک رمضان ادامه خواهند داد.

او در خصوص آینده برنامه کاری هیأت‌های اندیشه‌ورزی استانی افزود: هیأت‌های استانی هم کارشان را ادامه می‌دهند و ما به آنها سفارش 10 عنوان مقاله محتوایی داده‌ایم که نتایج اولیه آن دریافت شده و در مرحله داوری است و تا اواخر تیرماه گزارش اقدامات هیأت‌های اندیشه‌ورزی استانی نیز ارائه خواهد شد. امیدواریم که حول محور این 10 موضوع، حدود 300 مقاله منتشر کنیم.

شناخت آسیب‌ها و ارائه راهکار، از اهداف تشکیل هیأت‌های رصد و اندیشه‌ورزی
این مقام مسؤول با تأکید بر این‌که هیأت‌های اندیشه‌ورزی از تیمی کاملاً تخصصی و علمی تشکیل شده که پس از گفت‌وگوهای فکری، بحث‌های مبنایی را در حوزه آسیب‌های اجتماعی عرضه کرده و به شورای اجتماعی انتقال خواهند داد، افزود: این جلسات برای تحلیل وضع موجود است و علت‌یابی بروز پدیده‌ها و آسیب‌های اجتماعی و در نهایت ارائه راهکار پیشنهادی نیز در دستور کار قرار دارد و خروجی این جلسات قطعاً می‌تواند در راستای تصمیم‌سازی و آماده‌سازی سیاست‌های مداخله‌ای، استفاده شده و در اختیار شورای اجتماعی کشور قرار گیرد.

محبوبی ادامه داد: هم هیأت‌های اندیشه‌ورزی موضوعی و هم کمیسیون‌های تخصصی زیرمجموعه شورای اجتماعی کشور وظیفه کمک به تصمیم‌سازی شورای اجتماعی کشور و برنامه‌ریزی برای مداخله را برعهده دارند. همچنین خروجی هیأت‌های اندیشه‌ورزی استانی در اختیار کارگروه اجتماعی استان و شورای برنامه‌ریزی توسعه استان قرار می‌گیرد.

عدم ارائه گزارشی از مشروح نشست‌ها به دلیل تأمین فضای گفت‌وگوی آزاد میان متخصصان
معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی وزارت کشور در خصوص انتشار نتیجه جلسات از جانب وزارت کشور و اطلاع عموم از مباحث مطرح‌شده گفت: قرار است مقالاتی که از استان‌ها دریافت کرده‌ایم به صورت کتاب چاپ و منتشر کنیم اما این‌که مشروح جلسات هیأت‌های اندیشه‌ورزی و متن کامل گزارش‌ها و مباحث را منتشر کنیم، جزو سیاست‌های در نظر گرفته‌شده نیست؛ چراکه درواقع این هیأت‌ها محافل کارشناسی و خبرگی هستند که در حول موضوع مورد نظر تشکیل می‌شود و لزوماً آن‌چه که در این جلسات بحث می‌شود به منزله موضع رسمی دولت یا وزارت کشور در قبال آن موضوع نیست.

او ادامه داد: بنابراین برای آن‌که آزادگی هیأت‌ها و فضای باز برای طرح مباحث فراهم شود، وزارت کشور تلاش می‌کند که این مباحث تا جایی‌که لازم است منتشر نشود. همچنین به دلیل آن‌که این جلسات هنوز در جریان برگزاری است و بحث‌های کارشناسان ادامه دارد و آمار و ارقام نهایی نشده‌اند، بالطبع جمع‌بندی لازم صورت نگرفته است. به همین دلیل تنها خروجی این هیأت‌ها همان مقالاتی خواهد بود که قرار است به صورت کتاب منتشر شود و در سایت‌ها قرار گیرند.

محبوبی درباره نحوه مدیریت هیأت‌های اندیشه‌ورزی گفت: معمولاً هر کدام از این هیأت‌ها شخصی را از میان صاحب‌نظران به عنوان هدایت‌کننده محتوایی جلسات انتخاب می‌کنند اما مدیریت و برنامه‌ریزی جلسات مسلماً برعهده نماینده معاونت اجتماعی کشور است.

دعوت از طیف‌های مختلف کارشناسان و متخصصان
به گزارش مهرخانه، معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی وزارت کشور با تأکید بر این‌که در این هیأت‌ها تلاش شده است از طیف‌های مختلف کارشناسان دعوت و از نظرات آنها استفاده شود، اضافه کرد: هم از اساتید دانشگاه و هم از اساتید حوزه‌های علمیه و همچنین از میان صاحب‌نظرانی که در خصوص موضوع مورد نظر تألیفاتی دارند یا فعالیت‌های پژوهشی و یا اجرایی در این زمینه داشته‌اند استفاده شده است. همین‌طور تأکید داریم که در ترکیب این هیأت‌ها سعی شود از اساتید و کارشناسانی که با چارچوب‌های ارزشی و هنجاری جامعه و نظام جمهوری اسلامی هماهنگ هستند انتخاب شوند. از سویی افراد متخصص از طیف‌های مختلف سیاسی انتخاب شده و ملاحظات سیاسی و جناحی در انتخاب اعضا دخالت ندارد.
ارسال نظرات