توصیه‌های سازمان غذا و دارو درباره داروهای مازاد در منازل:
دبیر ستاد مرکزی داروها و سموم سازمان غذا و دارو ضمن تأکید بر اینکه پزشکان باید دارو را در حد نیاز تجویز کنند، گفت: هیچ داروخانه‌ای مجاز نیست داروی خارج شده از داروخانه را پس بگیرد.
کد خبر: ۸۸۷۵۸۶۵
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، یسنا به‌منش دبیر ستاد مرکزی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به تصور قدیمی مبنی بر دریافت داروهای مازاد توسط هلال احمر یا داروخانه گفت: هیچ داروخانه‌ای مجاز نیست دارویی را که از داروخانه خارج می‌شود پس بگیرد مگر تعدادی از مواد آرایشی بهداشتی که در مورد آن اطمینان وجود دارد زیرا دارو در محیط داروخانه از نظر دما و مکان تحت کنترل داروساز یا مسئول فنی داروخانه است و بعد از خروج دچار تغییراتی می‌شود که دیگر سلامت آن دارو تضمین نیست.

افراد داروی مازاد را در خانه نگهداری نکند

دبیر ستاد مرکزی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر هلال احمر نیز داروهای مازاد را تحویل نمی‌گیرد، گفت: توصیه می‌شود پزشکان دارو را در حد نیاز تجویز کنند و افراد داروی مازاد را در خانه نگهداری نکند و تا دستور پزشک مصرف کند و مابقی را طبق دستورالعمل گفته شده معدوم کنند.

به‌منش در مورد نحوه نگهداری داروها در منزل بیان کرد: اغلب بیماران داروهای تجویز شده را به طور کامل مصرف نمی‌کنند که این موضوع باعث می‌شود مقداری از داروها در منزل باقی بماند از طرفی بسیاری از افراد نحوه نگهداری داروها را نمی‌دانند که لازم است در درجه اول بیماران از مسئول فنی داروخانه نحوه نگهداری از داروها را جویا شوند.

وی گفت: بسیاری از خانواده‌ها بر این باورند که داروها را باید در داخل یخچال نگهداری کنند درحالیکه محیط یخچال مرطوب است و به هیچ عنوان برای نگهداری قرص، کپسول و خیلی از شربت‌ها مناسب نیست به عنوان مثال سردی محیط یخچال باعث تغییر غلظت شربت می‌شود.

این داروساز با اشاره به خطرات احتمالی استفاده از شربت‌ و داروها برای کودکان گفت: وجود داروها در یخچال ممکن است در دسترس کودکان بوده و به اشتباه یا از روی کنجکاوی مورد استفاده آنها قرار بگیرد به عنوان مثال شربت متادون تاکنون با سهل انگاری بسیاری از خانواده‌ها موجب مرگ کودکان زیادی شده است بنابراین ما توصیه می‌کنیم شربت‌ و داروها در داخل کمدی قفلدار با ارتفاع بالا از زمین و به دور از دسترس کودکان و افراد افسرده قرار بگیرد.

هرگز دارویی را برای وقت مبادا نگهداری نکنید

به‌منش ضمن تأکید بر اینکه افراد هرگز دارویی را برای وقت مبادا نگهداری نکنند؛ بیان کرد: تاریخ مصرف و انقضاء بعضی از داروها روی بسته بندی مشخص است و توصیه می‌شود از مصرف داروهایی که تاریخ آن گذشته جلوگیری شود حتی در صورتی که تاریخ انقضای یک داروی تخصصی تمام نشده نیز می‌توان آن را دور انداخت.

وی با توضیح روش مناسب برای دور انداختن قرص‌ها و کپسول‌ها اظهار کرد: توصیه می‌کنیم افراد قرص‌ها و کپسول‌ها را از بسته بندی آلومینیوم حباب دار خارج و با مواد باقیمانده آشپزی یا تفاله چای مخصوط کرده و داخل سطل زباله بیندازند همچنین بطری این فرآورده را مخدوش یا جعبه آن را پاره کنند تا قابل دسترسی نباشد.

پوکه فرآورده‌های تزریقی آمپول را شکسته و داخل سطل زباله بیاندازید

این مقام مسئول افزود: برای از بین بردن شیشه‌های شربت بهتر است افراد آنها را داخل فاضلاب خالی و بطری آنرا آبکشی ساده کرده و داخل سطل زباله بیاندازند و در مورد فرآورده‌های تزریقی پوکه آمپول را شکسته و داخل سطل زباله انداخته شود تا فرد دیگری به بقایای آن دسترسی پیدا نکند.

دبیر ستاد مرکزی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به انهدام برچسب‌های پوستی که مسکن بسیار قوی هستند و معمولاً برای بیماران سرطانی استفاده می‌شود گفت: این گونه موارد دارویی بهتر است داخل کیسه کوچکی گذاشته شده و داخل زباله قرار گیرد زیرا اگر حیوان خانگی یا خیابانی آن را بخورد یا تماس داشته باشد امکان ایجاد بیماری خیلی شدید وجود دارد.

به‌منش در ادامه گفت: برای انهدام فرآورده‌های تنفسی مانند اسپری‌ها بهتر است آنها سوراخ و دستکاری نشود و همانطور داخل سطل زباله انداخته شود.

قرص‌ و کپسول‌های مازاد در منزل، با زباله تر مخلوط و دور انداخته شود

وی با بیان اینکه گاهی تصور می‌شود اگر آنتی بیوتیک‌ها پس از معدوم شدن با زباله مخلوط شود ممکن است باعث صدماتی به محیط زیست شود، ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده موارد خاصی در این باره گزارش نشده است بنابراین در حال حاضر توصیه می‌شود قرص‌ و کپسول‌های مازاد در منزل با زباله تر مخلوط و دور انداخته شود.

بر اساس این گزارش، مردم می‌توانند از طریق شماره‌های 190 و 1490 مشاوره دارویی و موارد مسمومیت را 24 ساعته برای گروه پزشکی سازمان غذا و دارو مطرح کرده و از اطلاعات لازم برخوردار شوند.

ارسال نظرات