ثبت ۱۲۴ ژن از گونه های سرپایان خلیج فارس و دریای عمان برای اولین بار در بانک جهانی ژن توسط دکتر شادی خاتمی عضو هیات علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس صورت گرفت.
کد خبر: ۸۸۷۵۹۰۵
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، عضو هیات علمی واحد بندرعباس با بیان اینکه انجام این پروژه به مدت ۲ سال زمان برده، گفت: انجام تمام مراحل این پروژه در آزمایشگاه ژنتیک واحد بندرعباس انجام شده اس

 

شادی خاتمی افزود: نمونه برداری ها از آب های بندر بوشهر، بندر لنگه، جاسک ، جزیره هرمز و چابهار در خلیج فارس و دریای عمان بوده است و نمونه ها به آزمایشگاه ژنتیک منتقل و استخراج DNA و سایر مطالعات در این آزمایشگاه انجام شده است.

 

وی هدف از این کار پژوهشی را مطالعه بر روی گونه های سرپایان اعلام کرد و افزود: شناسایی این گونه ها در حوزه بیولوژی دریا بسیار حائزاهمیت است و می توان با شناسایی دقیق گونه ها، ذخایر آنها را ارزیابی و مدیریت کرد.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود : سرپایان شامل ماهی مرکب ، اسکویید و هشت پایان است که از لحاظ اکولوژی و اقتصادی در جهان حائزاهمیت هستند و در ایران جنبه صادرات داشته و ارزآور است.

 

وی همچنین گفت : بعد از نفت ، مهم ترین ثروت در خلیج فارس و دریای عمان ذخایر آبزیان و صیادی است که باید با مطالعه و دقت در آن علاوه بر بحث ارزآوری و تجاری سازی به حفظ و تکثیر آنان نیز توجه ویژه ای شود و از این پتانسیل خدادادی در مسیر درست استفاده شود.

 

خاتمی با تاکید بر اینکه دو گونه غالب در آب های خلیج فارس و دریای عمان، ماهی مرکب ببری و اسکوئید هندی است افزود: با آگاهی به این موارد می توان در مبحث حفظ این ذخایر ارزشمند همت لازم را به کار گرفت و علاوه بر اشتغال زایی در حوزه صنعت دریایی ، راه را برای ارزآوری نیز هموار سازیم.

 

این استادیار دانشگاه، توجه به موارد پژوهشی را بسیار با اهمیت برشمرد و افزود: تشویق دانشجویان رشته های شیلات ، بیولوژی دریا و محیط زیست در این دانشگاه برای مطالعه بر روی گونه های دریایی مختلف می تواند کمک شایانی به حوزه پژوهشی کند و راه را برای مطالعات و پژوهش های بهتر، تجاری سازی ، تکثیر و پرورش و صادرات هموارتر سازد.

 

وی در پایان گفت : این پژوهش حاصل کار گروهی بوده و دکتر تورج ولی نسب، مهندس پرویز توکلی کلور و دکتر احمد فرهادی به عنوان همکاران این تحقیق ، کمک های شایانی به اینجانب نموده اند.

 


ارسال نظرات