محمدرضا امیر حسنخانی گفت: کشورمان تنها در زمینه صادرات تخم مرغ با مشکل مواجه نبوده چراکه در زمینه صادرات همه محصولات با مشکلاتی روبرو بوده است. دولت صندوق هایی را در جهت حمایت از تولیدکنندگان راه اندازی کند.
کد خبر: ۸۸۷۵۹۴۲
|
۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۹

محمدرضا امیر حسنخانی نماینده مردم فردوس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره صفر شدن صادرات تخم مرغ ایرانی اظهار داشت:  مساله این است که کشورمان تنها در زمینه صادرات تخم مرغ با مشکل مواجه نبوده چراکه در زمینه صادرات همه محصولات با  مشکلات فراوانی مواجه شده است.  

وی با بیان اینکه باید محصولات ایرانی به بازارهای کشورهای خارجی  راه یابی خوبی داشته باشند افزود:  در دنیا انجام شرکت های مختلف که از بازار ،  توان و برند خوبی هم برخوردار هستند درصدد هستند تا بتوانند  کالاهای تولیدی را هر چه بیشتر در کشورهای مختلف عرضه کنند ازاینرو رقابت کالایی  در بازارهای  جهانی وجود دارد؛  متاسفانه  تولیدکنندگان کشورمان از چنین فعالیتی برخوردار نبوده  و حضور در بازار جهانی به میزان بالایی ندارند.

وی در ادامه بیان داشت: متاسفانه  فعالیت های جزیره ای  که در کشورمان انجام می‌شود موجبات فراهمی آسیب های اقتصادی فراوانی است؛ از اینرو به هر دلیلی قیمت افزایش پیدا  کند تنها به تولید کننده بر نمی‌گردد چراکه  به طور مثال با افزایش نهاده های دامی و طیور می‌تواند  قیمت سایر وسایل هم بالا می‌رود و قابلیت رقابت هم ندارد؛ از اینرو دولت  باید ورود کند.

امیرحسنخانی خاطر نشان کرد: با توجه به این مطلب که خرید تضمینی گندم و برخی دیگر از محصولات کشاورزی  را  هم داریم از اینرو ضروری است که  دولت  بتواند خرید تضمینی  تخم مرغ  را هم  مورد توجه قرار دهد.  این در حالی است که تا بازار صادراتی کشورمان  به طور کامل از دست نرفته است باید یکسری راهکارهای عملیاتی را بکار بندیم؛  چراکه  سایر کشورها هم درصدد هستند تا از طریق دامپینگ و کاهش قیمت مزیت راقابت در بازار جهانی در اختیار گرفته  و کشورمان را از بازار جهانی خارج کنند از اینرو دولت باید تحقیق لازم و برنامه ریزی لازم را انجام دهد .

وی در خاتمه افزود: دولت صندوق هایی را در جهت حمایت از تولیدکنندگان راه اندازی کند تا کشورهای خارجی نتوانند ما را از بازار جهانی خارج کنند ؛ از اینرو قادر هستیم تا  با  قیمت رقابتی  بتوانیم کالاهای تولید داخلی   را عرضه کنیم  و نوعی تعادل ما بین تولیدکننده و صادرکننده  برقرار می‌کند که اجازه متضرر شدن را نمی‌دهد؛ دولت باید کمک کند تا تولیدکنندگان در میدان صادرات باقی بمانند این در حالی است که  تولید کننده به تنهایی  قادر به فعایت در بازار جهانی نیست و حمایت دولت از بخش خصوصی امری ضروری است؛ عدم حمایت دولت از بخش خصوصی می‌تواند بازار را در اختیار کشورهای قدرتمند اقتصادی قرار دهد.

ارسال نظرات