خطر نابودی پوشش گیاهی مراتع استان مرکزی به دلیل بهره‌برداری سه برابر ظرفیت مجاز از عرصه‌های مرتعی و طبیعی استان وجود دارد.
کد خبر: ۸۸۷۶۱۸۸
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ مرتع عبارت است از زمینی اعم از کوه و دامنه و یا اراضی مسطح که در فصل چرا دارای پوششی از نباتات علوفه ای خودرو بوده و با توجه به سابقه چرا عرفاً مرتع شناخته می شود.

به طور کلی در تعریف مرتع می­ توان این گونه عنوان نمود که تمامی اراضی دارای پوشش گیاهی طبیعی به نحوی که خوراک دام از آن حاصل شده و تجدید حیات آن به صورت طبیعی انجام پذیرد.

تا قبل از ملی شدن جنگل‌ها و مراتع، مراتع از طریق بخش خصوصی اداره و مدیریت می‌شد. بعد از ملی شدن جنگلها و مراتع کشور در سال ۱۳۴۱ موضوع دریافت پروانه چرا، از سازمان جنگلبانی مطرح و بهره‌برداران مرتعی می بایستی نسبت به اخذ پروانه چرای دام اقدام می‌نمودند.

بعد از انقلاب، دستورالعمل‌های جدید مشتمل بر ضوابط و شرایط بهره‌برداری از مراتع کشور، نحوه صدور پروانه چرا برای بهره‌برداران واقعی و ذی‌حق مراتع مشخص و در آنها تعداد دام مجاز برآورد شده توسط کارشناسان سازمان و نیز مدت استفاده از مرتع، مساحت، سهم هر دامدار و حدود و ثغور مرتع بر روی نقشه مشخص می‌گردد.

پس از تصویب قانون حفاظت و بهره‌برداری، طرح مرتع داری به عنوان سیاست اجرایی سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور تعیین و بهره برداری از مراتع منوط به تهیه و اجرای طرح مرتع داری گردید.

بهره‌برداری‌های بیش از حد، موجب تضعیف مراتع کشور و از جمله مراتع استان مرکزی شده است و در حال حاضر یکی از معضلات حفاظت از مراتع، حضور دام در مراتع بیش از حد ظرفیت این عرصه‌های طبیعی است.

یوسف یوسفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از با بیان اینکه ۷۲.۵ درصد از مساحت استان مرکزی را عرصه‌های مرتعی، بیابانی و جنگلی تشکیل داده است، گفت: این عرصه‌ها بیشتر به صورت شیب‌دار مشرف به مناطق مسکونی، کشاورزی و صنعتی هستند.

وی افزود: در صورت نابودی پوشش گیاهی این عرصه‌ها و بارش باران در فصل‌های بارندگی و تشکیل سیلاب به تهدیدی جدی برای تولید در بخش‌های کشاورزی، خدمات و صنعت تبدیل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: هم اکنون تا سه برابر ظرفیت مجاز از عرصه‌های مرتعی و طبیعی استان بهره برداری می‌شود که علاوه بر این مهم حضور دام‌های مهاجر از استان‌های قم، لرستان و اصفهان را باید به آن اضافه کرد.

یوسفی ادامه داد: ۳۸هزار خانوار مرتع‌دار در سطح استان مرکزی وجود دارد که در قالب پروانه‌های چرای دام و طرح‌های مرتعداری از عرصه‌های طبیعی استفاده می‌کنند و قسمتی یا کل معیشت آنان با تولید علوفه مراتع تامین می‌شود که در صورت نابودی پوشش گیاهای این مراتع زندگی آنان با مشکل مواجه می‌شوند.

وی چرای بی‌رویه و بیشتر از ظرفیت مراتع را از عوامل تخریب و نابودی عرصه‌های طبیعی در استان مرکزی مطرح و بیان کرد: تخریب و نابودی عرصه‌های طبیعی باعث کاهش و از بین رفتن پوشش گیاهی، تشدید فرسایش خاک و تخریب اراضی کشاورزی را به همراه دارد و آسیب اقتصادی بسیاری برای کشاورزان و بهره برداران منطقه به همراه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات