خبرهای داغ:
طی روزهای اخیر پیامها و سیگنالهای خاصی میان مقامات اروپایی و انگلیسی رد و بدل شده است.
کد خبر: ۸۸۷۶۳۵۴
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، گوی فرهوفشتادت" مسئول برگزیت اتحادیه اروپا بازگشت انگلیس به اروپای واحد را امکانپذیر دانسته است.

این موضوع درست در آستانه برگزاری مذاکرات برگزیت میان دو طرف مطرح شده است. البته مسئول برگزیت اتحادیه اروپا تاکید کرده است که در این معادله، هیچ گونه امتیاز ویژه یا تحفیفی برای انگلیسی ها وجود نخواهد داشت!

به عبارت بهتر، مسئول برگزیت اروپا چراغ سبز لازم را به مقامات انگلیسی جهت پشت پا زدن به همه پرسی سال ۲۰۱۶ این کشور نشان داده است. از سوی دیگر، دیوید دیویس وزیر برگزیت انگلیس تاکید کرده است که تصمیم انگلیسی ها برای خروج از اتحادیه اروپا غیر قابل تغییر است.

مقامات دولت ترزا می  معتقدند که هیچ گونه شک و تردیدی در خروج کشورشان از اروپای واحد وجود ندارد. البته آنها به این موضوع نپرداخته اند که اگر طرفین در مذاکرات برگزیت به توافق نرسند تکلیف چه خواهد بود!

واقعیت امر این است که هم اکنون پازلهای  خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری آشفته و بر هم ریخته است. این آشفتگی  و بر هم ریختگی محصول عدم وجود چشم اندازی روشن برای به نتیجه رسیدت مذاکرات برگزیت است.

از یک سو مقامات اروپایی معتقدند که برای مواجهه با تکرار همه پرسی سال ۲۰۱۶ انگلیس در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، لازم است هزینه های سختی را به لندن بابت خروج از اروپا وارد ساخت.

از سوی دیگر، انگلیس به عنوان شریک تجاری اصلی بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا سعی دارد از اعتبار اقتصادی خود در مسیر امتیازگیری سیاسی از آنها استفاده کند. یکی از اصلی ترین دغدغه های مقامات انگلیسی، ایجاد شکاف میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر برگزیت و نحوه موضع گیربی سخت و نرم در مقابل لندن است.

با این حال به نظر می رسد تاکنون مقامات دولت ترزا می در این خصوص به در بسته خورده اند. طی ماههای اخیر، شاهد هماهنگی مواضع ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در قبال خروج انگلیس از اروپای واحد هستیم. همین مسئله کار را تا حدود زیادی برای لندن دشوار ساخته است.

از سوی دیگر، برگزاری انتخابات سراسری انگلیس نیز معادلات موجود را تا حدود زیادی به ضرر دو طرف(انگلیس و اروپا) تغییر داده است. اگرچه شکست نسبی ترزا می و همراهانش در انتخابات و ناکامی آنها در کسب اکثریت مطلق کرسی های مجلس عوام قدرت مانور لندن را در مقابل اروپا تا حد زیادی کاهش داده است، اما از سوی دیگر، قدرت دخالت دیگر احزاب انگلیسی و خصوصا حزب کارگر در مذاکرات برگزیت را افزایش می دهد.

این مسئله، به طور طبیعی بر روند مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا تاثیرگذار خواهد بود.   به عبارت بهتر، مقامات اروپایی نیز از قمار سیاسی ترزا می و شکست وی در این قمار رضایت ندارند. موضع گیری سلبی افرادی مانند فدریکا موگرینی و ژان کلود یونکر و ابراز نگرانی آنها نسبت به سرنوشت مذاکرات برگزیت (پس از برگزاری انتخابات سراسری انگلیس) نشان از همین مسئله دارد.

آنچه از اظهارات مقامات انگلیسی و اروپایی بر می آید، ناتوانی آنها در ترسیم مختصات مذاکرات برگزیت است. تا زمانی که این مختصات کلی ترسیم نشود و "نقاط هدف" در آن مشخص نشود، اساسا نمی توان به توافقی در این خصوص دست پیدا کرد. این در حالیست که زمان نیز به ضرر انگلیس و اروپای واحد در حال سپری شدن است.

حنیف غفاری

ارسال نظرات
پر بیننده ها