معاون سابق وزیر علوم علت تصویب تحریم های جدید سنای آمریکا علیه ایران را چراغ سبز برخی مسئولین در خصوص تاثیرگذاری تحریم ها به دشمن دانست.
کد خبر: ۸۸۷۶۴۰۷
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردکان، با اشاره به تحریم های جدید سنای آمریکا علیه ایران گفت: تحریم های جدید امریکا دلایل مختلفی دارد و در واقع این تحریم ها یک ابزاری است که آمریکا برای به فرمان دراوردن ایران از آن استفاده می کند و دست بردار نیز نخواهد بود چرا که آمریکا از راه تحریم به ایران به نتیجه دلخواه رسیده است و این ابزار را هرگز کنار نخواهد گذاشت.

غلامرضا خواجه سروی افزود: این ابزار در بحث هسته ای جواب داده و کار آمدی خود را نشان داده است و امریکا نیز تصمیم گرفته است این ابزار را کنار نگذارد. علاوه بر آن شاید بتوان گفت عامل این تحریم ها در کشو خودمان است، افرادی که چراغ سبز در رابطه با تحریم به جهان مخابره می کنند واین تحریم ها را اثر گذار و به عنوان مسئله ای که می تواند ایران را فلج کند معرفی می کنند و از خود روحیه ترس نشان داده و روی این مسئله حساسیت شده اند آمریکا را نسبت به این مسئله جری کرده و در واقع به آمریکا نشان داده اند که این نقطه ضعف ایران است و آمریکا نیز روی این نقطه ضعف دست گذاشته است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شد که آمریکا بر سر قرار خود نمانده و تحریم ها را رها نکند. آمریکا فقط به زبان یا روی کاغذ می گوید که تحریم های هسته ای لغو شده که در مقام عمل همین تحریم ها در جای دیگر جبران و بر علیه ایران اعمال کرده است. این تحریم ها ابزاری است که آنها دارند و از آن استفاده می کنند.

خواجه سروی در خصوص کاربردی بودن برجام در حال حاضر گفت: این تحریم های جدید اگر به همین شکل باشد و ادامه پیدا کند در حقیقت برجام را بی اثر می کند و دقیقا می شود همان چیزی که ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتیش گفت که برجام را پاره می کنم، با این تحریم هایی که بر علیه ایران اعمال می شود چیزی از برجام نمی ماند و در واقع برجام به صورت واضحی پاره شده است.

وی اظهار داشت: برجام سند و توافقی کتبی است که نوشته شده اما اثر وجودی ندارد. همه این تحریم ها می تواند از کوتاه آمدن جمهوری اسلامی و عقب نشینی های ما باشد، در واقع ما کالای نقد خود را داده ایم و چک مدت دار گرفته ایم، که در واقع گرفتن چک های مدت دار برای برداشتن کل تحريم ها بود اما در حال حاضر می بینیم که نه تنها تحریم ها را برنداشته بلکه به آن نیز اضافه شده است. در واقع برجام با این عمل زیر سوال رفته ودر حقیقت به کاغذی تبدیل شده است که همه کشورها آن را امضا کرده اند اما آمریکا یک جانبه و مانند یک قلدر بین اللملی وارد عرصه شده و آن را نادیده گرفته و حتی حرف خود را نیز فراموش کرده است.

عضو هیئت نظارت بر مطبوعات کشور تصریح کرد: ما باید در کشور اقدامات چند جانبه ای را صورت دهیم، ما نباید به آمریکا اجازه دهیم که هر روز تحریم هایی علیه ایران اتخاذ کند و ما باید هزینه های اتخاذ چنین تصمیم هایی را برای دولت آمریکا بالا ببریم، اقداماتی که ما باید به پنچ به اضافه یک نشان بدهیم که اگر امریکا به این اقدامات خود ادامه دهد ما به شرایط قبل از برجام بازخواهیم گشت چه بسا سخت تر و شدید تر خواهیم بود.

وی با اشاره به وعده روحانی مبنی بر رفع همه تحریم ها بعد از انتخابات گفت: دکتر روحانی از این جملات برای کاربرد تبلیغاتی بهره برده است چرا که در آن زمان این ابزار کابرد تبلیغاتی داشته و واقعیت ندارد چرا که تحریم در دست ایران نیست که بخواهد آن را بردارد یا برندارد بلکه در دست غرب است و آنها هم تحریم ها را بر نخواهند داشت. طبیعتا کاندیدای ریاست جمهوری وعده هایی می دهند که نمی توانند به ان عمل کنند و رفع تحریم ها نیز وعده ای بوده که برداشتن آن تحقق پیدا نکرده بلکه سخت تر از قبل تصویب شده است.

ارسال نظرات