خبرهای داغ:
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب مجموعه داستانک «۵قرار عاشقی در یک روز!» با محوریت نماز را روانه بازار کرد.
کد خبر: ۸۸۷۶۶۴۸
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد حسن شاهنگی، معاون مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اعلام انتشار کتاب مجموعه داستانک «5قرار عاشقی در یک روز!» گفت: این  کتاب با محوریت نماز اخیراً توسط گروه ادب و هنر مرکز پژوهش‌های جوان، وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شد. در این کتاب، هفده داستان کوتاه با موضوع نماز در کنار هم قرار گرفته‌اند. نام کتاب هم تلویحاً به همین موضوع اشاره دارد و بناست تعداد رکعت‌های نمازهای پنج‌گانه را به ذهن مخاطب متبادر کند. این مجموعه داستانک به مثابه‌ تابلوهای نقاشیِ ساده‌ای، زندگی معمولیِ آدم‌هایِ معمولیِ اطراف ما را به تصویر کشیده‌اند تا بهانه‌ای برای فکر کردن درباره‌ی «نماز» شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما در مجموعۀ داستانک«5قرار عاشقی در یک روز!»بر این بوده است که روایتی ساده، ملموس و هنرمندانه از مواجهه و کنش عاطفی، مذهبی و ذهنی مردم با مقولۀ نماز را نشان دهیم، افزود: به دلیل اهمیت نماز به عنوان یکی از مهم‌ترین واجبات الهی کوشیده‌ایم محور اصلی تمام این روایت‌های داستانی، نماز باشد. مواجهۀ شخصیت‌ها با نماز، گاه در فضایی انتزاعی شکل می‌گیرد و گاه در بطن روزمره‌ترین اتفاقات زندگی، برخورد شخصیت‌های داستان را با این هدیۀ الهی مشاهده می‌کنیم.

شاهنگی در بیان وجه تمایز این اثر با سایر آثار گفت: همه می‌دانند که تعداد تولیدات ادبی - هنری برای مقولۀ مهمی مانند نماز از شمار خارج است، اما آنچه مجموعۀ ما را از دیگر آثار در این زمینه متمایز می‌کند، اتصال داستانی زیبای این هفده روایت با یکدیگر است. علی‌رغم این که چهارده نویسنده در تولید این اثر مشارکت داشته‌اند، تمام هفده داستان نوشته شده با رشتۀ داستانی ظریف و دلنشینی به هم متصل شده‌اند؛ درست مثل نخ تسبیحی که مهره‌ها را به هم متصل می‌کند. گاه شخصیت داستان اول، از مقابل شخصیت داستان دوم رد می‌شود و به او سلام می‌کند، گاه شخصیت دو داستان متمایز با هم پشت یک نیمکت در مدرسه می‌نشینند و گاه شخصیت‌ها، بی آنکه خود بدانند، حوادث زندگی یکدیگر را رقم می‌زنند. توجه به این اتصال هنرمندانه که در عین حفظ خصوصیات متمایز هر اثر، آن را به دیگر آثار متصل می‌کند، لذت کشف را به مخاطب می‌بخشد و او را مشتاق می‌کند ارتباطات شخصیت‌ها را با هم پیدا کند.

وی افزود: سعی تیم نویسندگان مجموعه داستانک «5قرار عاشقی در یک روز!»بر این بوده است که در فضایی خالی از شعارها و کلیشه‌های رایج، با نگاهی متفاوت و آسیب‌شناسانه، به موضوعی بپردازند که هر انسانی هر روز با آن مواجه است و چه بسا چالشی روزانه در زندگی اوست. ما به دنبال این بودیم که مخاطب بعد از خواندن این مجموعه، کتاب را ببندد، آستین‌هایش را بالا بزند، وضو بگیرد و دو رکعت نماز عشق بخواند و با تمام وجود از این عبادت لذت ببرد. امیدواریم که توفیق تحقق یافتن این آرزو، نصیبمان شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها