خبرهای داغ:
رئیس انجمن اهل قلم استان فارس از رونمایی تازه‌ترین کتاب جمال زیانی و تجلیل از این نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت و نام آشنای شیرازی خبر داد.
کد خبر: ۸۸۷۶۸۸۹
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹
حسن دهقان از رونمایی تازه‌ترین کتاب جمال زیانی و تجلیل از این نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت و نام آشنای شیرازی خبر داد و اظهار داشت: کتاب «هنرهای سنتی و صنایع دستی شیراز» آخرین اثر این شیراز شناس پیشکسوت است.

وی گفت: همچنین در این مراسم از بیش از سه دهه فعالیت این نویسنده، در حوزه پژوهش ادبیات عامه و فرهنگ فولکلور شهر شیراز تجلیل می‌شود.

دهقان افزود: در آیین رونمایی از این کتاب که دهمین کتاب استاد زیانی به شمار می‌رود، همچنین پرفورمنس «نگاره‌های هفت رنگ» توسط هنرمندان شیراز به اجرا در می‌آید. 

رئیس انجمن اهل قلم استان فارس افزود: ملیحه طهماسبی رئیس انجمن هنرهای سنتی استان فارس نیز در این مراسم به معرفی کتاب «هنرهای سنتی و صنایع دستی شیراز»می‌پردازد. 

دهقان گفت: آیین تجلیل از استاد جمال زیانی توسط انجمن اهل قلم استان فارس و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، مرکز شیراز شناسی شهرداری شیراز،  انجمن هنرهای سنتی استان فارس و اتحادیه شرکت های تعاونی صنایع دستی فارس به اجرا در می آید.

وی بیان کرد: این آیین ساعت 18 تا 20 روز سه شنبه 23 خرداد ماه در مرکز شیرازشناسی واقع در پارک بعثت برگزار می‌شود و حضور در آن برای عموم علاقه‌مندان به حوزه شیرازشناسی، صنایع دستی و هنرهای سنتی و پژوهش آزاد است.

جمال زیانی، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه شیراز است که از او تاکنون 10 کتاب در این حوزه به چاپ رسیده است. وی در حوزه حافظ پژوهی آثاری همچون «آداب و رسوم و باورهای مردم زمانه در شعر حافظ»، «گل‌واژه‌های شعر حافظ» و «سحرآفرینی‌های حافظ» را به چاپ رسانده است که در سال 1389 ضمن نقد این آثار، از او تقدیر به عمل آمد.

دل نوشته‌هایی از فرهنگ، آداب، رسوم و باورهای مردم شیراز، یکی از کتاب‌های شاخص این نویسنده است که با مقدمه جمشید صداقت کیش توسط انتشارات آوند اندیشه با همکاری بنیاد فارس شناسی منتشر شده است.

زیانی درباره سعدی نیز اثری به نام «نگاه سعدی به آداب، رسوم و باورهای مردم» را نوشته است. این کتاب به صورت ساده و با بیانی شیوا و روان، به نمونه‌های فراوانی از تلاش سعدی برای توجه به میراث «فرهنگ معنوی» در قالب آداب، سنن، زبان و گفتار مردم اشاره دارد.

«آداب، رسوم و باورهای مردم از زبان حافظ، سعدی و مولانا»، «آرامستان‌های شیراز در حال و گذشته» و «هنرهای سنتی و صنایع دستی شیراز» از دیگر آثار پژوهشی جمال زیانی هستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها