خبرهای داغ:

اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی فارس، مهرماه ادغام می‌شوند/ توزیع ۳۰۰۰ جلد قرآن در مناطق محروم

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس زمان ادغام اتحادیه‌های مؤسسات و تشكل‌های قرآنی این استان را مهرماه سال جاری اعلام كرد.
کد خبر: ۸۸۷۷۰۱۱
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳
حجت‌الاسلام محمدصادق مهرابی، مدیركل تبلیغات اسلامی فارس امروز، ۳۱ خردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز و در پاسخ به خبرنگار ایكنا مبنی بر آخرین وضعیت ادغام اتحادیه‌های مؤسسات و تشكل‌های قرآنی در استان فارس گفت: به یاری خدا بناست تا در مهرماه سال جاری این مهم در فارس تحقق یابد.

وی با اشاره به فرا رسیدن اول تیرماه،‌ سالروز تشكیل سازمان تبلیغات اسلامی گفت: همه ما بر این باور هستیم كه هم ماهیت اسلام و هم ماهیت انقلاب ما،‌ فرهنگی و تبلیغی است.

تنها راه برون رفت از آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی توجه به حوزه فرهنگ است

وی با بیان اینكه امروز تنها راه برون رفت از آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی توجه به حوزه فرهنگ است، افزود: هر مقدار كه حوزه فرهنگ مظلوم و مورد غفلت واقع شده و یا به حاشیه رانده شود، بی‌شك هر روز باید شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی و نابهنجاری‌های بیشتر در جامعه باشیم.

مهرابی یادآور شد: امروز دنیا متوجه جایگاه و اهمیت كار فرهنگی شده‌اند و حتی كسانی كه نگاه دینی ندارند، بیشترین ابزارها را در حوزه تبلیغ جهت آنچه كه نام آن را فرهنگ نهاده‌اند، قرار می‌دهند.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه با بیان اینكه فعالیت‌های گسترده‌ای در سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده است، گفت:‌ تمام تلاش ما بر این بوده است كه حوزه فرهنگ از مظلومیت خارج شده و به فرهنگ دین و تبلیغ دینی ارج گذاشته شود.

نهادن به حوزه تبلیغ در حقیقت احترام به اصحاب رسانه است

وی، ارج نهادن به حوزه تبلیغ را در حقیقت احترام به اصحاب رسانه و صاحبان قلم برشمرد و گفت: گروه هدف ما جامعه گسترده‌ای اعم از شبكه تبلیغی، هیئات مذهبی، كانون مداحان، مجموعه‌های قرآنی و تشكل‌های دینی را شامل می‌شود.

تشریح فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی

مهرابی در گام نخست به تشریح فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی این اداره‌كل در سال ۹۵ پرداخت و گفت: اگر آموزش و پژوهش احیا شود، بسیاری از نابسمانی‌ها سامان پیدا می‌یابد و اگر امروز اقتصاد مقاومتی باید تحقق پیدا كند، بدون توجه به آموزش و پژوهش میسر نیست و همچنین راه برون رفت از آسیب‌های اجتماعی اعم از چالش‌های مختلف طلاق، مواد مخدر و غیره در سایه توجه به این حوزه است.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس ادامه داد:‌ در این راستا ۳۵۳ روحانی مستقر را در دستور كار آموزشی خود قرار داده و برای ۶۰ نفر از مبلغان و ائمه جماعات نیز دوره‌های آموزشی برگزار كردیم و همچنین ۲۰۰ مبلغ نیز به عنوان فرهیخته و ۳۵۰ نفر از معلمان نیز آموزش‌های تخصصی را دیدند.

وی، برپایی دوره آموزشی برای یك هزار و ۲۰۰ نفر از رؤسای هیئات مذهبی، تشكل‌های دینی، كانون‌های فرهنگی و انجمن اسلامی و همچنین ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از مداحان، ۷۳۱ نفر از كاركنان دولت، ۳۰۰ نفر از اصناف و بازاریان، ۱۱۰ نفر از مربیان مهدهای كودك را از دیگر فعالیت‌های بخش آموزشی و پژوهشی این اداره‌كل برشمرد.

مهرابی با بیان اینكه توجه به مشكلات حاشیه‌نشینی و تلاش برای رفع آنان كه جزو مطالبات رهبری است را دنبال می‌كنیم، گفت: در این راستا از ابتدای ماه رمضان همراه با آیت‌الله ایمانی، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تقریباً هر دو روز یك بار از مساجد مناطق حاشیه‌ای شیراز بازدید كرده و آسیب‌هایی كه در آنجا حضور داشته را رصد می‌كنیم و نتایج این بررسی‌ها و رصدها را در اختیار كارگروه‌های استان برای رفع آن‌ها قرار می‌دهیم.

برپایی ۱۵۴ مورد كلاس‌های قرآن در مناطق حاشیه‌نشین فارس

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس همچنین از برپایی ۱۵۴ مورد كلاس‌های قرآن در مناطق حاشیه‌نشین خبر داد و گفت:‌ همچنین از مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی نیز بازدید كرده و از فعالیت‌های آنان حمایت می‌كنیم.

وی با بیان اینكه در شیراز ۱۹ منطقه حاشیه‌ای شناسایی شده و كارگروه‌هایی برای رفع مشكلات آن‌ها تشكیل شده است، گفت: ۵ دهستان استان فارس به عنوان محدوده‌های حاشیه‌نشینی معرفی شده‌اند كه بنا داریم ما در حوزه فرهنگی آن‌ها ورود پیدا كنیم و در این راستا از هفته آینده، شب‌های جمعه هر هفته حداقل ۲۰ نفر از مبلغان دینی خود را با همكاری سپاه فجر فارس به این دهستان‌های حاشیه‌نشین اعزام خواهیم كرد.

مهرابی، فعالسازی هیئات مذهبی، مساجد، تقویت هسته‌های فرهنگی را ۱۲ مورد در سال گذشته در سطح استان اعلام كرد و گفت:‌ رویكرد فعالیت‌های ما محتوایی و گفتمان‌های ما پژوهشی و آموزشی است. ضمن اینكه باید بدانیم كار تبلیغات اسلامی، بنر زدن و تبلیغات محیطی و شهری نیست بلكه محتوایی است.

فعالیت ۱۵۵ روحانی مستقر در نقاط مختلف فارس

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس همچنین به بحث اعزام مبلغان دینی اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون ۱۵۵ روحانی در ۱۵۵ روستای فارس مستقر شده‌اند كه حداقل ۲۰ كیلومتر با شیراز فاصله داشته و دارای جمعیت حداقلی یك هزار نفر هستند یعنی ما جمعیت ۱۵۵ هزار نفری را به عنوان مخاطب در اختیار داریم.

وی با بیان اینكه در ماه مبارك رمضان، ‌۳ هزار مبلغ دینی به نقاط مختلف فارس اعزام شده است، گفت: اسامی این مبلغان در سامانه سجام به ثبت رسیده است و این آمار كاغذی نیست بلكه به‌صورت سامانه‌ای و دقیق است.

مهرابی با تصریح اینكه در سال ۹۵، ۱۵ هزار و ۶۵۲ نفر مبلغ دینی به نقاط مختلف فارس اعزام شده‌اند كه از این تعداد ۹۳۱ نفر مبلغان غیرمقیم و ۵۰۰ نفر مبلغ تخصصی بودند به این معنا كه اگر در منطقه‌ای نیاز به مبلغان تخصصی رفع شبهات اعتقادی و پاسخ به شبهه‌های فرق و عرفان‌های نوظهور داشت، این مبلغان تخصصی را اعزام كردیم.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه از فعالیت یك هزار پایگاه، مركز، مؤسسه و خانه قرآن شهری و روستایی در این استان خبر داد و گفت: در دیداری كه اخیراً جامعه قرآنی فارس نماینده رهبر معظم انقلاب داشتند، حدود ۱۰ نفر از بهترین‌های حوزه قرآن تجلیل شدند.

توزیع ۳ هزار جلد قرآن كریم در مناطق محروم فارس

وی، برپایی ۲۴ كارگاه آموزشی استعدادهای قرآنی در یك دوره آموزشی ۵۰ ساعته برای دو مقطع سنی ۱۰ تا ۱۳ سال و ۱۴ تا ۱۷ سال، دوره‌های دانش‌افزایی و ارتقا و بازآموزی معلمان قرآن با حضور ۱۸۷ نفر، برگزاری ۳۲ كلاس صحیح‌خوانی قرآن در ۲۵ شهرستان و با حضور ۶۹۳ نفر، برگزاری ۳۵ كلاس حفظ قرآن در ۲۷ شهرستان و با حضور ۹۳ نفر، برگزاری ۱۱ كلاس تربیت معلم قرآن برای ۲۳۸ نفر، ۳۴ محفل انس با قرآن در ۲۶ شهرستان با تلاوت ۲ قاری بین‌المللی، توزیع حداقل ۳ هزار جلد قرآن در مناطق حاشیه‌ای و محروم فارس را از جمله فعالیت‌های قرآنی این اداره‌كل عنوان كرد.

مهرابی با بیان اینكه قریب ۸۰ مسجد در شیراز را با استفاده از تجهیز كتابخانه و یا توزیع اقلام فرهنگی به آن فعال‌سازی كردیم، گفت:‌ تشكل‌های دینی زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی شامل هیئت مذهبی، كانون مداحان، انجمن اسلامی و غیره هستند كه كمتر از دو هفته دیگر انتخابات سالیانه هیئات مذهبی در فارس برگزار خواهد شد.

وی با تصریح اینكه در سال گذشته ۴۲۲ مراسم را در مناسبت‌های مختلف برگزار كردیم، گفت: از ۷ هزار هیئت مذهبی فارس، ۴ هزار و ۳۸۲ هیئت مذهبی ساماندهی و در سامانه طوبی ثبت شده‌اند؛ همچنین ۲۹ كانون مداحان را در استان فارس ساماندهی كردیم.

شناسایی ۱۵ هزار مداح در فارس

مهرابی، تعداد مداحان شناسایی شده در فارس را ۱۵ هزار و ۳۸۰ نفر اعلام كرد كه ۲ هزار و ۴۹۵ نفر از آنان ساماندهی شده‌اند، گفت: ۴۸۶ كانون فرهنگی مساجد ساماندهی شده كه ۱۸۰ كانون آن فعال هستند و همچنین ۱۸۶ انجمن اسلامی ثبت شده در فارس داریم كه ۲۱ انجمن آن فعال هستند.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه با تصریح اینكه رویكرد دیگر ما ارتقای روابط عمومی است، گفت: اداره‌كل تبلیغات اسلامی فارس در كشور به لحاظ تعداد خبر، رتبه نخست كشور را دارد و در بحث روابط عمومی نیز حائز رتبه سوم كشور است.

سازمان تبلیغات اسلامی مسئولیت ریاست كارگروه فضای مجازی استان را بر عهده دارد

وی، توزیع ۱۰ هزار پوستر تبلیغی، انتشار یك هزار و ۴۲۸ نفر خبر فرهنگی ـ مذهبی را از دیگر فعالیت‌های این سازمان برشمرد و گفت: یكی از مهم‌ترین كارهای ما فضاسازی فضای مجازی است و در این راستا اتاق و نیرویی برای این كار در سازمان تبلیغات اسلامی در نظر گرفتیم و به یاری خدا این سازمان مسئول كارگروه فضای مجازی استان خواهد بود.

مهرابی با تصریح اینكه اولویت كاری ما گفتمان و پاسخ به شبهات دینی و اعتقادی است، گفت: در همین راستا همایش‌های عرفان شیعی در دانشكده الهیات دانشگاه شیراز، كنفرانس بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و غیره را برگزار كردیم و همچنین همكاری خوبی با حوزه‌های علمیه در این راستا داریم.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه از امضای تفاهم‌نامه همكاری با آموزش و پرورش این استان خبر داد و گفت: در این راستا ۳۰ دوره آموزشی برای روحانیان مستقر در فضای مجازی برگزار خواهیم كرد ضمن اینكه برگزاری ۲ گفتمان برای حوزه‌‌های علمیه و ۱۸۰ مورد تولید محتوای دینی برای شبكه‌های اجتماعی و برگزاری جلسات فضای مجازی از دیگر فعالیت‌های ماست.

تشریح فعالیت‌های گفتمانی

وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های گفتمانی این اداره‌كل پرداخت و گفت: برپایی یك هزار گفتمان اقتصاد مقاومتی، ۴۰ گفتمان فضای مجازی، ۵۰۰ گفتمان عرفان‌های نوظهور، ۳۵ گفتمان صیانت از خانواده، برگزاری گفتمان حجا و عفاف، ۵۰ مورد گفتمان آسیب‌های اجتماعی، ۳۲ مورد گفتمان اخلاقی، ۱۰۰ مورد گفتمان نماز و ۳۰ گفتمان جوان را از دیگر فعالیت‌های ما در طول سال ۹۵ است.

مهرابی به فعالیت‌ مدارس علوم و معارف اسلامی در این استان اشاره كرد و گفت: در فارس ۱۳ مدرسه علوم و معارف اسلامی مشغول به فعالیت هستند كه از این تعداد تنها ۲ مدرسه در شیراز واقع شده‌اند و در این مدارس یك هزار و ۳۵۰ دانش‌آموز مشغول به تحصیل بوده و ۳۲۵ نفر به عنوان كادر این مدارس مشغول به فعالیت هستند.

تلاش جهت راه‌اندازی مركز مشاوره قبل از برگزاری دادگاه‌های خانواده

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه گفت: ما در حوزه مشاوره خانواده نیز ورود كردیم و بناست تا ساختمانی را به سازمان تبلیغات اسلامی اختصاص دهند كه در آن مبلغان بتوانند به مشاوره خانواده بپردازند و بناست تا هر پرونده خانواده‌ای قبل از اینكه به دادگاه برسد ابتدا به این مركز بیاید و در راستای اجرای این طرح تفاهم‌نامه همكاری مشتركی را با سپاه فجر فارس امضا كردیم.

وی اظهار كرد: یكی از مباحثی كه داریم بحث جایگزینی حبس زندانیان جرائم غیرعمد است كه اگر آنان را در اختیار ما قرار دهند ما می‌توانیم از آنان به عنوان نیروهای فرهنگی در سازمان طی یك بازه استفاده كنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها