خبرهای داغ:
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم:
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: مدرسه تاریخی حجتیه که در مرکز شهر و در نزدیکی حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد تعیین حریم شد.
کد خبر: ۸۸۷۷۳۱۲
|
۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
مدرسه حجتیه قم تعیین حریم شد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، صنایع دستی و گردشگری استان قم، عمار کاوسی با اشاره به اینکه تعیین حریم این بنای ارزشمند بیش از یک سال به طول انجامید، افزود: مهم‌ترین هدف از اجرای این طرح، جلوگیری از تعرض به حریم این بنای تاریخی و حفظ حریم بصری و دید مشرف بر این مدرسه است.

وی گفت: هرگونه ساخت و ساز، تغییر در نما یا کالبد به عرصه و اعیان این اثر تاریخی ممنوع است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم خاطرنشان کرد: انجام یا صدور مجوز هرگونه عملیات اجرایی، ساخت و ساز، تخریب و نوسازی، گواهی پایان کار ساختمان در محدوده حریم آثار تاریخی بدون استعلام و کسب مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ممنوع است.

وی گفت: طرح معماری و مصالح برای نمای ساختمان‌ها باید متناسب با بافت تاریخی – فرهنگی پیرامون اثر باشد و قبل از اجرا باید به تأیید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برسد.

کاوسی ادامه داد: هویت شهرها ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با عوامل و عناصری دارد که آن را شکل می‌دهد بنا بر این برای حفظ هویت شهر قم در محدوده‌های تاریخی، ناچار به تعیین حریم آثار هستیم و این کار در سراسر دنیا با استفاده از اصول طراحی و برنامه ریزی مناسب شهری انجام می شود.

وی افزود: در تعیین حریم، تهدیدهای بالقوه برای میراث فرهنگی باید مشخص شود و نقش حوزه حریم در رفع و به حداقل رساندن آن بسیار مهم و حساس است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: تعیین و مشخص کردن حریم آثار ملی در کاهش مسائل و مشکلات حقوقی بسیار موثر خواهد بود.

وی گفت: آیت الله حجت کوه کمره‌ای، پارک کامران میرزا پسر ناصرالدین شاه قاجار را برای سکونت طلاب خرید و مدرسه حجتیه را تأسیس کرد. این بنا 15 هزار متر مربع مساحت دارد و پس از انقلاب اسلامی به طلاب غیرایرانی اختصاص یافته است. مقبره آیت‌الله حجت نیز در کنار مسجد مدرسه و در یکی از حجره‌های آن قرار دارد.

کاوسی گفت: مدرسه حجتیه در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۰۷۱۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها