یک سال دیگر با FATF

اجلاس FATF دروالنسیای اسپانیا برگزار شد. در بیانیه نهایی نظر FATF درباره ایران منتشر شده است.
کد خبر: ۸۸۷۸۲۵۷
|
۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
به  گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛ همانطور که قبلا هم گفته بودیم FATF از اینکه تعیین تکلیف کنه طفره رفته و شرایط تعلیق را ادامه داده است. البته زمانی برای این ادامه دادن اعلام نکرده است. احتمالا مانند سال گذشته ۱۲ ماه باشد.
در یادداشت قبلی این را تاکید کرده بودیم که :«FATF و متفکران پشت این نهاد به ظاهر بین‌المللی می‌دانند در صورت بازگشت ایران به لیست سیاه، ایران همکاری‌های خود با این نهاد را پایان خواهد داد چرا که نفعی در آن مشاهده نمی‌کند. لذا بر اساس قواعد نفوذ نباید رشته روابط میان ایران و FATF کاملا گسسته شود. در نتیجه بهترین حالت ممکن ادامه دادن شرایط تعلیق به همراه ایجاد فشار برای اجرای کامل برنامه اقدام خواهد بود.»
yon.ir/N4RZq
پس ما باید منتظر گذشت یک سال دیگر با FATF باشیم که البته این سال با سال گذشته فرق‌هایی دارد. مهم‌ترین فرق آن دو چیز است:
1️⃣ بخش‌های مهم برنامه اقدام که شرایط را برای نهادهای تحریمی تشدید می‌کند بر اساس برنامه زمانبندی در این سال باید اجرا شوند. به طور مشخص بندهای ۲۱ و ۳۱ که مرتبط با شناسایی ذی‌نفع واقعی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به آن با دیگران است.
2️⃣ تصویب قانون جدید تحریمی با نام سیدا ۲۰۱۷، که به طرز غیرقابل باوری دامنه‌ی تحریم‌های ثانویه علیه نهادهای نظامی و امنیتی همچون وزارت دفاع و خصوصا سپاه پاسداران را افزایش می دهد.
این دو در ترکیب با یکدیگر وضعیت پیچیده‌ای را ایجاد می‌کنند.
از نتیجه این اجلاس می‌شود فهمید که FATF می‌خواهد ایران به سمت خودتحریمی شدید‌تر پیش‌برود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار