کارشناس مسایل سیاسی فرهنگی و فعال رسانه ای در گفتگو با «بسیج»:
کارشناس مسایل سیاسی فرهنگی با بیان اینکه فرهنگ امروزه از نیازهای اصلی جوامع انسانی است، حل مشکلات جامعه را در گرو حل مشکلات فرهنگی آن جامعه دانست.
کد خبر: ۸۸۷۸۴۷۹
|
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹

مهدی راثی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، با بیان اینکه جامعه را بدون فرهنگ نمی توان تصور کرد، افزود: هویت جوامع با فرهنگ آن جوامع بوده و اگر در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، نظامی، صنعتی و سیاسی هم توفیقاتی حاصل شود بدون هویت و پشتوانه قوی فرهنگی این پیشرفت ها پوچ و میان تهی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) از نفوذ فرهنگی غربی ها در جوامع اسلامی بسیار متاسف بوده و مکرر می فرمودند که وابستگی فرهنگی، وابستگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را هم در پی خواهد داشت، بیان کرد: انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بوده و توانسته تعالی و استقلال در حوزه های مختلف را بدنبال داشته باشد که صیانت از ارزش های والای انقلاب، تکلیف همه دلسوزان اسلام و انقلاب است.

راثی با ابراز تاسف از اینکه علیرغم این همه رشد در حوزه های مختلف در عمر کوتاه انقلاب، در برخی از حوزه های در دهه های گذشته همچنان به نوعی نگاه به غرب در حوزه فرهنگ وجود دارد، اظهار داشت: به رغم تذکرات مکرر رهبر فرزانه انقلاب با تعابیر مختلفی چون تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و ... باز شاهد وادادگی برخی از متولیان در حوزه فرهنگ هستیم که زمینه و امید به نفوذ و استحاله فرهنگی جامعه دینی ایران اسلامی را در دشمن فراهم می کند.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: در این زمینه بزرگان جامعه تعلل و سهل انگاری را مجاز ندانسته و بر نقش آفرینی آحاد جامعه تاکید دارند چنانکه رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان با گله مندی از وضعیت فرهنگی تعبیر «آتش به اختیار» را مطرح کردند.

راثی با تاکید به اینکه معظم له با این تعبیر وظیفه دلسوزان نظام، انقلاب، صاحبان اندیشه و قلم را در برخورد با رفتارهای مغایر با ارزش های اسلام و انقلاب به خصوص در حوزه فرهنگ مشخص کردند، یادآوری کرد: امام راحل نیز در وصیتنامه الهی خود این موضوع را یادآور شده و فرموده اند؛ «وصیت اینجانب به جوانان عزیز دانشسراها و دبیرستان ها و دانشگاه ها آن است که خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قیام نمایند تا استقلال و آزادی خود و کشور و ملت خودشان مصون باشد».

این فعال رسانه ای ادامه داد: جوانان، صاحبان فکر و آحاد جامعه نباید بی تفاوت به ناهنجاری های فرهنگی موجود در جامعه باشند بلکه ضمن ادای فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر در مواقع نیاز نسبت به اقدام انقلابی در رفع ناهنجاری و تببین مواضع اسلام و انقلاب اقدام و مانع از کمرنگ شدن ارزش ها در جامعه شده و راه های نفوذ دشمنان به خصوص در حوزه فرهنگی را مسدود کنند.

راثی با بیان اینکه فرهنگ در قوام و بالندگی اجتماع و پیشگیری از آسیب های اجتماعی موجود در جامعه نقش کلیدی دارد، خاطرنشان کرد: آموزه های تعالی بخش فرهنگ که سبک های زندگی هر جامعه را شکل می دهد اگر مبتنی بر نیازهای مادی و معنوی انسان و منطبق با آموزه های دینی باشد بی شک در تامین بهداشت و امنیت روانی، تعالی معنوی، سازگاری اجتماعی و تامین حقوق شهروندی تاثیر اساسی خواهد داشت.

وی افزود: برعکس اگر خلاف آموزه های دینی باشد منجر به انحطاط فرهنگی، تضییع حقوق شهروندان، حس بی مسئولیتی در آحاد جامعه نسبت به همدیگر خواهد شد، به همین خاطر سعادت و سلامت اجتماع به فرهنگ حاکم در آن جامعه بستگی دارد.

راثی بیان داشت: در جامعه دینی ایران اسلامی نیز اگر متوجه آسیب های غیر قابل پذیرش هستیم که در شان جامعه دینی نیست ناشی از زاویه گرفتن ما از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است، فرهنگی که منبعث از تفکر توحیدی و مبتنی بر آموزه های فطری است که کمال و سعادت انسان را تضمین کرده است.

وی تاکید کرد: در کارزار همه جانبه فرهنگی با دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی که لحظه ای از دشمنی خباثت گونه خود با مردم ایران دست نکشیده اند باید با زره و تن پوش اثر بخش فرهنگی وارد شویم تا مانع نفوذ آن ها و هم منادی ارزش های واقعی اسلام و انقلاب اسلامی در قلب های مستعد غربی شد.

این فعال فرهنگی سیاسی با اشاره به اینکه در این کارزار بی امان روحیه مقاومت و ایستادگی بهترین تاثیر را خواهد داشت، اراده قوی، اخلاص در عمل، مقاومت در برابر زورگویان عالم با برهان قاطع اسلامی را رمز توفیق در این مبارزه بی امان عنوان کرد.


ارسال نظرات