دکترای جنین شناسی:

علت 60 درصد ناباروری¬ها، عامل مردانه ‌ است

دکترای جنین شناسی مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل گفت: طبق بررسی¬های انجام گرفته بیش از 60 درصد علل ناباروری‌ها مربوط به عامل مردانه است.
کد خبر: ۸۸۷۸۶۵۴
|
۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل اردبیل، مصطفی اشرفی اوصالو با بیان این مطلب و اینکه میزان این عامل در کشور ما بیشتر از میانگین جهانی می­باشد افزود: این در حالی است که متاسفانه در جامعه بیشتر مواقع زنان را عامل ناباروری می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه شانس باروری زوجین سالم در هر ماه ۴۲ درصد است خاطرنشان کرد: در پزشکی هرگاه زن و شوهری در سن باروری ۱۲ ماه پس از ازدواج علی‌رغم انجام فعالیت جنسی طبیعی و بدون استفاده از روش های پیشگیری، بچه‌دار نشوند یکی از زوجین مشکوک به ناباروری است. در جوامع بشری 21 درصد افراد با این مشکل مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای درمان ناباروری سه متخصص دخیل هستند یکی متخصص زنان که مسئولیت آماده سازی رحم زن را برای تخمک گیری برعهده دارد، جنین شناس که با توجه به شرایط و کیفیت اسپرم و تخمک، آنها را با تکنیک های مختلف کمک باروری آماده لقاح می­کند و همچنین آزمایشگاه که نقش بررسی هورمون­های زوجین را بر عهده دارد.

دکترای جنین شناسی مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل با اشاه به انواع مشکلات ناباروری تصریح کرد: ناباروری به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود که در ناباروری اولیه، زن در یک یا دو سال بعد از ازدواج و داشتن رابطه جنسی غیرمحافظت‌شده اصلاً باردار نمی­شود و گاها در این نوع زوجه قبل از ازدواج مشکلاتی از جمله قاعدگی نامنظم، مشکلات آناتومی رحم و یا تنبلی تخمدان را داشته­ است.

اشرفی اوصالو اضافه کرد: در ناباروری ثانویه، زن حداقل یکبار باردار شده است ولی در حال حاضر به دلایلی مانند تغییر هورمون ها و مشکلات لوله های رحمی و عوامل دیگر نمی تواند باردار شود.

وی با بیان اینکه متخصص زنان تحت پروسه ای به نام تحریک تخمدانی با توجه به شرایط و فیزیولوژی بدنی افراد باعث ایجاد چندین تخمک می شود تصریح کرد: بعد از آن با یک عمل ساده آنها را از تخمدان گرفته شده و وارد آزمایشگاه جنین­شناسی می­شود.

اشرفی اوصالو خاطرنشان کرد: جنین شناس تخمک ها را دسته بندی می­کند تا بر اساس کیفیت اسپرم و تخمک مشخص شود از چه روشی برای باروری استفاده گردد، در نهایت آنها را با هم تلقیح کرده و در محیط کشت قرار می دهد. جنین­های حاصل روز پنجم به تعداد مشخص و در زمان معین از طرف پزشک معالج به رحم مادر منتقل می شوند و در 30 دقیقه تا 3 ساعت آینده شروع به رشد می­کنند. جنین های اضافی برای انتقال­های بعدی فریز و نگهداری می گردند.

خبرنگار افتخاری بسیج از اردبیل:صغری جوادی

ارسال نظرات
آخرین اخبار