خبرهای داغ:
کارشناس مسائل اقتصادی گقت: اکثر بیکاران ما 20الی 29 سال دارند و از فارغ التحصیلان هستند و آمار بیکاران خیلی بیشتر از آمارهای اعلامی می باشد.
کد خبر: ۸۸۷۸۶۹۴
|
۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، مراسم روز بسیج اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی در عصر روز چهارشنبه 31خرداد با سخنرانی آقای علی قاسمی ، کارشناس مسائل اقتصادی برگزار گردید.

قاسمی در این مراسم مشکلات و چالش های اقتصادی کشور و راهکارهای برونرفت از آن پرداخت و اظهار کرد: اولین و مهمترین چالش ما این است که اقتصاد ما از آموزه های دینی فاصله  گرفته است و اقتصاد لیبرالی است و طیق پژوهشی  که در قم انجام داده اند  5 الی 10 درصد اقتصاد ایران را اسلامی می دانند.

این کارشناس دومین چالش اقتصاد را بیکاری عنوان کرد و مطرح کرد: اکثر بیکاران ما 20الی 29 سال دارند و از فارغ التحصیلان هستند و آمار بیکاران خیلی بیشتر از آمارهای اعلامی می باشد.

 ایشان دیگر چالش اقتصاد را وضعیت بحرانی بانک ها، کم بودن بهره وری در ایران و معضل تجارت دانست و بیان کرد: در بانک ها بعد اسلامی آن بسیار ضعیف است و از طرفی هدایت نقدینگی به سمت تولید نمی رود و نیز بانک ها خیلی از سرمایه را فریز کرده اند و اکثر بانک ها 70الی 75 درصد بنگاه داری می کنند.

وی راه های خروج بانک ها از بحران را در ادغام، کاهش بنگاه داری، کاهش هزینه بانکداری در بانک ها و  کاهش تعداد شعب دانست.

قاسمی در ادامه یادآور شد: در دنیا اکثر رشد اقتصادی از بهره وری است و ما نیز باید 5/2درصد رشد اقتصادی خود را به بهره وری اختصاص دهیم؛ این مسئله از دیگر چالش های ما تجارت می باشد که ما باید حداقل یک درصد تجارت جهانی را داشته باشیم ولی امروز سهم ما 46/0 درصد می باشد.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: از جمله چالش های ما در اقتصاد گسترش فساد و قاچاق است که یک چهارم اقتصاد ما را به خود اختصاص داده است که باید با اصلاح قوانین، ایجاد سامانه های هوشمند و...از آن جلو گیری کنیم.

قاسمی در بخش پایانی سخنان خود برای خروج از مشکلات و چالش های اقتصادی ، اقتصاد قدرتمند مبتنی بر ساخت درونی قدرت را عنوان کرده و گفت: که باید ظرفیت ها در یک فرآیند چند ساله آزاد سازی شود و اولین بند های آن این است که آموزه های دینی در اقصاد تقویت شود و دومین راهکار اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود و بانک ها حتما باید اصلاح شوند و مبارزه هدفمند با فساد و قاچاق در نهایت کاهش فاصله طبقاتی و اصلاح ضریب جینی صورت بگیرد .

1004/پ30/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها