آداب و رسوم روزهای پایانی ماه مبارک رمضان در نیر

نیریمیز: آداب و رسوم سنتي مردم مومن شهر نیر که ريشه در فرهنگ غني و اصيل اسلامي دارد در گذر زمان نه تنها دچار خللي نشده‌، بلکه روز به روز بر عظمت و گسترش آن افزوده شده است.
کد خبر: ۸۸۷۸۷۱۱
|
۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیر به نقل ازنیریمیز، آداب ماه مبارک رمضان يکي از مصاديق فرهنگ عامه مردم نیر است که با ريشه‌هاي عميق مذهبي مورد توجه همگان قرار دارد و اين رسوم از قرن‌ها پيش داراي غناي ويژه‌اي است و مردم اين ديار با شور و شوق هر چه تمام آن را بجا مي‌آورند‌.

برگزاری آیین های سالگرد در گذشتگان،دیدار بزرگان فامیل و پخت غذاهای محلی از جمله برنامه های روزهای پایانی ماه خداست.

نظافت منازل، خريد لباس نو ، تهيه شيريني و ميوه‌هاي تازه فصل و برنامه ريزي براي ديد و بازديد در اين روز از جمله مقدمات براي حلول عيد سعيد فطر و بزرگداشت آن در بين مردمان مومن اين شهرستان است.

مردم شهرستان نیر پس از يك ماه روزه‌داري و خودسازي ، در اين روز احساس تحول و دگرگوني خاصي در خود مي‌كنند و آيين‌هاي ويژه‌اي برگزار مي‌كنند كه حكايت از پايبندي آنان به ارزشهاي ديني دارد.

با اعلام روز اول ماه شوال و فرا رسيدن عيد سعيد فطر، مردم پس از عمل مستحبي غسل و پوشيدن لباس‌هاي نظيف و معطر، راهي محل اقامه نماز شكوهمند اين روز مبارك مي‌شوند.

مردم با ورود به محل برگزاری نماز عيد فطر ضمن روبوسي و تبريك اين عيد بزرگ به هم براي نماز آماده مي‌شوند. رسم بر اين است كه قبل از اقامه نماز عيد سعيد فطر ، مكبر و مجري اين مراسم چندين مرتبه ذكرهاي وارد شده اين روز را بلند مي‌گويد و نمازگزاران با او تكرار مي‌كنند. مهمترين اين ذكرها گفتن " الله‌اكبر ، لااله الا الله ، صلوات بر محمد و آل محمد (ص) " و خواندن دعاي سلامتي امام زمان (ع) است. همچنين در اين محل به منظور جمع‌آوري ذکات فطره صندوق‌ها‌ييتعيين مي‌شود و مردم وجوهات خويش را در آن مي‌ريزند. ‌

عيد سعيد فطر در بين مردم هر منطقه با آداب و رسوم خاص همراه و گرامي داشته مي‌شود. اين مناسبت مهم در بين مردم نیر از جايگاه بالا و خاصي برخوردار و مردم اين شهرستان در آخرين روزهاي ماه مبارك رمضان خود را آماده بزرگداشت اين عيد بزرگ مي‌كنند.

در اكثر مناطق شهرستان نیر براساس يك سنت ديني و ارزشي ، مردم بلافاصله پس از اتمام نماز عيد سعيد فطر و قبل از رفتن به منازل خود بر سر قبور مطهر شهيدان رفته و با بردن خيرات از قبيل خرما ، شيريني و گل ياد شهدا و گذشتگان خود را گرامي مي‌دارند.

ريختن آب بر روي قبور شهدا و اموات، قرائت آيات منتخب كلام وحي و ذكر ادعيه از ديگر مواردي است كه در اين روز انجام مي‌شود.

پرداخت زكات فطره و فطريه به نيازمندان جامعه طبق احكام شرعي بويژه به افراد بي‌بضاعت فاميل نيز انجام مي‌شود.

بازديد از خويشان و اقوام و دادن عيدي به بچه‌ها يكي مهمترين آيين‌هايي است كه برخي از مومنان و مردم نیر در اين روز انجام مي‌دهند. مردم نیر همچنين در اين روز به ديدار خانواده‌هايي كه نزديكان خود را از دست داده رفته و با قرائت فاتحه ياد عزيز از دست رفته را گرامي مي‌دارند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار