خبرهای داغ:
آیت‌الله مکارم شیرازی:

فطر عید قبول شدگان در رمضان است/جوانان کار را عار ندانند

یکی از مراجع تقلید ضمن عرض تبریک به مناسبت عید فطر گفت: این عید برای کسی است که خداوند در رمضان به او نمره قبولی داده است، ولی کسی که به فریضه الهی پشت پا زده است عیدی ندارد چرا که فرصت مهمی را از دست داده.
کد خبر: ۸۸۷۹۰۵۸
|
۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
فطر عید قبول شدگان در رمضان است/جوانان کار را عار ندانند
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که یکشنبه شب از شبکه سه سیما پخش شد ضمن عرض تبریک به مناسبت عید سعید فطر اظهار کرد: ما مسلمانان دو عید بزرگ داریم که مورد قبول تمام مسلمانان است، یکی عید فطر و دیگری عید قربان؛ اعیادی نیز مختص شیعیان است مانند عید ولایت، عید غدیر یا عید میلاد مبارک امام زمان(ع) و اعیادی مشابه آن.

وی افزود: اعیاد مشترک بعد از انجام فریضه الهی است، روزه ماه مبارک رمضان را که می‌گیریم در پایان ماه توفیقی که برای عبادت در این ماه یافتیم را جشن می‌گیریم، جشن موفقیت؛ عید قربان نیز بعد از فریضه مهم و واجب حج است، حج سبب تقویت بنیه اسلام و مسلمین است و خون تازه را در رگ‌های اسلام به جریان می‌اندازد. این جشن‌ها جشن اطاعت است، جشن پیروزی بر لشکر شیطان، جشن پیروزی بر هوای نفس و پرورش انسانیت در وجود آدمی.

این مرجع تقلید اذعان کرد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه درباره عید فطر فرموده است «این عید برای کسی است که خداوند به او نمره قبولی داده است، در روزهای این ماه روزه گرفته و شب‌ها (را به عبادت) قیام کرده است، ولی کسی که پشت پا زده است به فریضه الهی عیدی ندارد چرا که می‌بیند فرصت مهمی که در اختیار او قرار گرفته بوده است را از دست داده است»، در ادامه امیرمؤمنان(ع) فرموده است:« هر روزی که معصیت خداوند را نکنی روز عید تو است و می‌توانی جشن بگیری».

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: حال که در رمضان به پاکی وجود، باطن، روح و پاکی سایر ابعاد وجودی دست یافته‌اید و گناهان بخشیده شده است تلاش کنید کلام امام علی(ع) را در سایر روزهای سال پیاده کنید و برای گناه نکردن همت بورزید.

وی بیان کرد: جوانان به چند موضوع باید خیلی اهمیت دهند، نخست مسئله نماز است، یک أثر آن اینکه کسی که نماز‌خوان باشد سراغ کارهای زشت نمی‌رود که این أثر نماز نسبت به آینده است؛ دوم اینکه نماز همانند نهر زلالی است که انسان روزانه پنج مرتبه خود را در آن می‌شوید و گناهان گذشته‌اش شست‌وشو می‌شود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: سوم اینکه نماز معراج مؤمن است و موجب ترقی و تکامل روح انسان می‌شود، چهارم اینکه نماز ستون دین است و کسی که نمازش را مرتب می‌خواند باید به او امیدوار بود که سایر برنامه‌های دینی‌اش را به خوبی انجام دهد؛ به طور کلی نماز خواندن در اول وقت سبب سعادت فرد در دنیا و آخرت و موفقیت در کارهای مختلف می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: دومین نکته‌ای که جوانان باید مورد توجه قرار دهند این است که از دوستان ناباب بپرهیزند، کسانی که معتاد شده‌اند اغلب به واسطه دوستانشان معتاد شده‌اند، من معتقد هستم در بسیاری از زمینه‌ها انسان باید آسان بگیرد ولی در انتخاب دوست باید خیلی سخت‌گیر باشد به ویژه در این زمانه که شیاطین انسانی در لباس دوست درمی‌آیند و می‌خواهند جوانان را فریب دهند.

وی ابراز کرد: سومین نکته‌ای که باید جوانان مد نظر قرار دهند این است که کار را عار ندانند، بعضی جوانان می‌گویند درست است بیکار هستیم ولی ما هر کاری را انجام نمی‌دهیم و فلان کار به درد ما نمی‌خورد؛ در این جا باید نگاهی به زندگی پیامبران (ص) و ائمه (ع) انداخت. امام علی(ع) بوسیله آبیاری و پرورش نخلستان هزار بنده خرید و آزاد کرد که این نشان می‌دهد کشاورزی کار کوچکی نیست، همچنین روایت داریم که هر پیامبری مبعوث شد قبلا یک دوره چوپانی داشته است، موسی‌بن عمران (ع) 8 یا 10 سال چوپانی کرد و عار نبود برایش، به حضرت داوود (ع) خطاب شد همه کارهایت خوب است ولی از بیت‌المال استفاده می‌کنی، البته کسی که زحمت می‌کشد باید بتواند از بیت‌المال استفاده کند ولی به او خطاب شد که از بیت‌المال استفاده نکن، داوود(ع) به خداوند گفت:« خدایا چه کنم؟»، به او الهام شد که زره ببافد، بافتن زره آن‌ هم برای یک سلطان، نشان می‌دهد کار عیبی ندارد و باید به کار درست افتخار کرد؛ اگر جوانان به کار افتخار کنند وضعیت کار در کشور ما بهتر می‌شود.

ارسال نظرات