مساجد 500 ساله مراغه در سایه کمبود اعتبار تخریب می شوند

مساجد تاریخی مراغه با 500 سال قدمت به خاطر کمبود اعتبار مرمت، یکی پس از دیگری در حال تخریب جدی هستند.
کد خبر: ۸۸۷۹۱۴۹
|
۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، این مساجد، با معماری خاص خود از شاهکارهای دوره اسلامی در ایران است.مساجد چوبی مراغه با تزئینات زیبای سقف و ستونها و سرستونها در دوره صفویه بنا شده است .

همه این مساجد به خاطر معماری و ارزش تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند بسته ماندن مساجد تاریخی سرعت آسیب دیدن این بناهای مذهبی را بیشتر کرده و اگر این مساجد به‌ موقع مرمت نشوند در آینده شاهد تخریب کلی آن ها خواهیم بود.

در مراغه 11 مسجد تاریخی ثبت ملی شده که از میان این مساجد ملا‌رستم، ضریر، ریحان و سفید این روز‌ها حال خوشی ندارند.

ازاره‌های سنگی، بخشی از سقف و قسمت‌های مختلف دیوارهای مسجد ملا‌رستم به شدت آسیب دیده و نیازمند مرمت است.

ورودی و بخش‌های الحاقی مسجد ضریر از سال 91 به خاطر بارش باران فرو ریخته و احتمال دارد مرمت نشدن این اثر به بخش‌های تاریخی آن نیز خسارت وارد کند. نیمه تمام ماندن طرح مرمت مسجد ریحان نیز زیبایی آن را از بین برده و مشکلی برای اهالی محله تبدیل شده است.

بازسازی مسجد سفید مراغه نیز با گذشت 10 سال از آغاز مرمت به کندی پیش می‌رود.

در این رابطه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مراغه گفت: مساجد ملا‌رستم، ضریر و ریحان دارای طرح مرمتی هستند و با تامین اعتبار مرمت می‌شوند .

یعقوب طالبی با تاکید بر اینکه بنا‌های تاریخی برای نگهداری همیشه نیازمند مرمت هستند افزود: در دوره‌های مختلف مساجد تاریخی با اعتبار سازمان میراث فرهنگی مرمت شده‌اند و در زمان حاضر نیز مرمت این آثار به خاطر کمبود اعتبار متوقف شده است.


وی افزود: مرمت مسجد سفید نیز با اختصاص حدود دو میلیارد ریال میراث فرهنگی آغاز شده و امسال نیز با مشارکت چهار میلیارد ریالی بخش خصوصی در حال مرمت است .

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مراغه اضافه کرد: این شهر تنها شهر جهان اسلام که بیشترین مساجد تاریخی را با این شیوه معماری در خود جای داده است .

ارسال نظرات
آخرین اخبار