در روستای میلکی از توابع شهرستان پارسیان رسم است که بعد از خواندن نماز عید فطر مردم روستا در کنار مسجد قدیمی روستا جمع می‌شوند و به انتظار سینی‌های غذایی می‌مانند که ار خاته ها به کنار مسجد می‌آورند.
کد خبر: ۸۸۷۹۲۰۴
|
۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛فلسفه آوردن سینی‌های غذا به‌واسطه آن است که درگذشته خانواده‌های فقیر روستا که نمی‌توانستند تمامی اهالی را جهت دادن ولیمه به خانه‌های خود دعوت کنند و در شادی روز عید شریک شوند، یک سینی غذا به کنار مسجد می‌آورند تا نمازگزاران به هنگام خروج از مسجد از این غذاها بخورند تا بدین طریق آن‌ها در شادی روز عید شریک شوند.

سایر اهالی هم برای آنکه این افراد احساس شرمندگی نکنند که نمی‌توانند همه را به خانه دعوت کنند، آن‌ها هم از خانه‌های خود سینی‌های غذا می‌آورند تا به این شیوه فقیر و غنی مشخص نشود. بعد از خوردن غذا امام جماعت روستا برای رفتگان طلب مغفرت می‌کند و سپس مردم راهی خانه‌های می‌شوند که صاحب‌خانه آن‌ها را دعوت کرده است. بچه‌های کوچک هم پلاستیک به دست به در خانه‌ها رفته و عیدی می‌گیرند . بعد از اتمام خانه‌هایی که غذا پخته‌اند هر کس به سراغ آشنایان و دوستانی که آن‌ها را ندیده رفته و این عید را به آن‌ها تبریک می‌گوید. این سنت حسنه و زیبا هنوز در روستا میلکی وجود دارد.


ارسال نظرات