مسئول بسیج جامعه عشایری کشور؛

۸۵ درصد خانوارهای عشایری خارج از دسترس خانه‌های بهداشت هستند

مسئول بسیج جامعه عشایری کشور، گفت: باید خانه‌های بهداشتی و مراکز درمانی سیار برای عشایر ایجاد شود تا زمانی که این قشر کوچ می‌کنند، در میان بندها و در طول مسیر کوچ، خدمات بهداشتی دریافت کنند درحالی‌که الان خانه‌های بهداشت خارج از دسترس ۸۵ درصد خانوارهای عشایری هستند.
کد خبر: ۸۸۷۹۲۱۳
|
۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، سرتیپ دوم پاسدار علی پاشا محمدی، مسئول بسیج جامعه عشایری کشور درباره بیمه عشایر و روستایی، گفت: بسیج ماموریت جذب، آموزش، سازماندهی، بکارگیری، حفظ، انسجام و نقش آفرینی در حوزه کاری خود دارد و ما در همه عرصه‌ها به دولت کمک می‌کنیم، اگرچه مسئولیت بیمه عشایر با دولت بوده و با بسیج نیست اما باید گفت که در این عرصه مشکلات فراوانی وجود دارد.

وی ادامه داد: بیمه روستایی برای عشایر انجام شده اما مشکل اساسی که وجود دارد این است که باید خانه‌های بهداشتی و مراکز درمانی سیار برای عشایر ایجاد شود تا زمانی که این قشر کوچ می‌کنند، در میان بندها و در طول مسیر کوچ، خدمات بهداشتی دریافت کنند.

محمدی، گفت: متاسفانه در شرایط غیر کوچ، طبق برابرهای آماری که ارائه شده، خانه‌های بهداشت روستایی خارج از دسترس 85 درصد خانوارهای عشایری هستند و این یک خلاء بزرگ برای زندگی عشایری است.

مسئول بسیج جامعه عشایری کشور، ادامه داد: ما در وزارت بهداشت امیدواریم که برابر آئین‌نامه ساماندهی عشایر و برنامه توسعه خانه‌های بهداشتی سیار، اعزام تیم‌های درمانی برای عشایر را داشته باشیم تا آنها بتوانند از همین دفترچه بیمه‌ای هم که واقعا ارائه خدمات آن مناسب نیست، استفاده کنند.

وی گفت: لذا قدم اول ایجاد شرایط مناسب برای استفاده از بیمه روستایی است؛ سپس باید به سمتی برویم که بیمه عشایری را به یک بیمه کامل و جامع تغییر دهیم زیراکه امروز خط مقدم تحقق اقتصاد مقاومتی در ایران اسلامی، اول عشایر و بعد روستا است.

عشایر و روستاییان خط مقدم لبیک به ندای رهبری هستند

محمدی، افزود: بهترین کسانی که با سرمایه خودشان و به صورت خانوادگی در سخت‌ترین مناطق جغرافیایی در عرصه‌های دامداری، کشاورزی، باغداری، پرورش طیور، آبزیان، تولید گیاهان دارویی، صنایع دستی به ندای مقام معظم رهبری مبنی بر "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، تولید و اشتغال" لبیک گفته‌اند عشایر و روستاییان هستند.

رسیدگی به روستاها و عشایر، مانع از کاهش مهاجرت بی‌رویه و حاشیه نشینی بر شهرها می‌شود

این مقام مسئول، عنوان کرد: امیدواریم دولت به ویژه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اولویت یکم را در دادن تسهیلات، اعتبارات و توسعه خدمات انسانی به مناطق عشایری و روستایی قرار دهد تا ما شاهد کاهش مهاجرت بی‌رویه و حاشیه نشینی بر شهرها باشیم.

رسیدگی به روستاها و عشایر از آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد

وی در پایان خاطرنشان کرد: کاهش مهاجرت موجب کاهش آسیبهای اجتماعی است و حتی می‌توان انتظار مهاجرت معکوس را داشت، یعنی با ایجاد تسهیلات، مردم از شهرهای دور به مناطق روستایی و عشایری برخواهند گشت و اقتصاد کشور شکوفاتر می‌شود.

ارسال نظرات