خبرهای داغ:
دکتر طباطبایی مزدآبادی تاکید کرد:‌به تبع عدم توجه به ابعاد اقتصادی در توسعه شهری منجر به بروز بحران هایی همچون بیکاری، افزایش جرایم، خشونت، حاشیه نشینی و ... خواهد شد.
کد خبر: ۸۸۷۹۲۴۴
|
۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
راهکارهای توسعه کارآفرینی در شهرها / تحول مدیریت شهری با رویکرد اقتصادمحور
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه یکی از ابعادی که سبب شده است نقش شهرها در دهه های اخیر بیش از گذشته چشم گیر و اثرگذار باشد سهم آنها در توسعه اقتصادی کشورها و جهان است، گفت: اگر تا دیروز تنها شهر یک مفهوم جغرافیایی بود امروز شهر یک مفهوم اقتصادی پرمعناست و بخش مهمی از این تحول به دلیل رشد فزاینده شهر نشینی در یک سده اخیر است.

محقق برتر کشور  با بیان اینکه در دهه 50 میلادی شهرها تنها 30 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده بودند اما در سال 2014 بیش از نیمی از ساکنان جهان در شهرها زندگی کرده اند و در برخی از نقاط دیگر جهان همچون آمریکای شمالی ، آمریکای لاتین و کارائیب ما شهرنشینی 80 درصدی را شاهد هستیم، خاطرنشان کرد:همین عامل باعث شده تا برخلاف گذشته که روستاها کانون تولید اقتصادی بودند شهرها به مرکز دانش، نوآوری و تولید و ارائه خدمات تبدیل گردند و به پیشران های واقعی اقتصاد کشورها،‌منطقه و جهان بدل شوند. 

نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران افزود:‌البته آمارهای متعددی در خصوص سهم شهرها در تولید ناخالص جهان ارائه می شود اما اغلب این آمارها سهم شهرها را در این موضوع کاملا غالب عنوان می کنند، برای مثال دفتر هبیتات سازمان ملل در سال 2011 سهم شهرها در GDP جهان را 80 درصد عنوان کرده است به نحوی که 2 هزار شهر بزرگ به تنها 75 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را از آن خود کرده اند و همین گزارش تاکید  می کند که سهم شهرها در GDP بیش از سهم جمعیتی آنهاست. برای مثال پاریس با 16.2 درصد جمعیت سهم 26.6 درصدی در تولید ناخالص داخلی را دارد.

مدرس دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه دیگر نمی توان شهرها و مدیریت شهری را صرفا یک فعالیت خدماتی و نهاد اجتماعی تعریف کرد بلکه مدیریت شهری باید وارد فاز تازه ای از مدیریت با رویکرد اقتصادی شود، تاکید کرد:‌به تبع عدم توجه به ابعاد اقتصادی در توسعه شهری منجر به بروز بحران هایی همچون بیکاری، افزایش جرایم، خشونت، حاشیه نشینی و ... خواهد شد که شهرها را در آستانه مرحله نکروپلیسی یا مرگ شهری قرار می دهد.

مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، با بیان اینکه اولویت اصلی مدیران شهری باید بر گسترش ایده شهرهای خلاق باشد ضمن اینکه تحقیقات دانشگاه ویرجینا و مدرسه کسب و کار کلمبیا نیز تاکید دارد که احیای جوامع از مسیر حمایت از کارآفرینی و ابتکار صورت خواهد گرفت، یادآور شد:البته هنوز اجماعی در خصوص مفهوم کارآفرینی شهری به عنوان یک مسیر زودگذر در توسعه شهری وجود ندارد اما غالبا کارآفرینی شهری به کسب و کارهای کوچک ارجاع داده می شود که در مناطق دارای رکود عملیاتی شده و بحران را تقلیل داده اند.

طباطبایی با اشاره به اینکه در زمینه توسعه کارآفرینی شهری به ویژه در شهرهای ایران باید به چند محور مهم و اساسی توجه داشت، ادامه داد:‌یکی از مهمترین بایسته ها در این زمینه ایجاد سازوکارهای تامین مالی مناسب برای رشد این حوزه است و کاهش مالیات ها و تقویت سیستم تخصصی بانکی شهرداریها از جمله مهمترین راهکارها در این زمینه است.

مشاور دانشکده اقتصاد امام صادق(ع) با تاکید بر اینکه در گام بعدی باید به سراغ توسعه اقتصاد هوشمند شهری رفت، افزود: منظور از هوشمندسازی اقتصاد شهری هدایت هدفمند سرمایه های خرد و کلان به سوی مناطق و پروژه های شهری است به نحوی که در نهایت بخش های خلاق و نوآور مورد حمایت قرار گیرند.ضمن اینکه در اسناد بالادستی ما نیز به کرات به موضوع حمایت از بنگاه های دانش بنیان تاکید داشته است.

دکتر طباطبایی مزدآبادی برنامه ریزی مدیران شهری برای تجاری سازی ایده ها و اساسا تبدیل ایده به پدیده را نیز از اولویت ها خواند و خاطرنشان کرد:‌ برگزاری مسابقات کارآفرینی و بهره برداری از ایده های برتر در حوزه شهری می تواند راه را برای ثروت آفرینی و توسعه اقتصادی شهر پدید آورد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها