با ما بخوانید؛

«آسمان زیر خاک» بیانی شیوا از تفحص شهدا

سال‌ها در بیابان زیر یک صخره زیر تلی از خاک پیکری آرام جای خشک کرده است....
کد خبر: ۸۸۷۹۴۵۵
|
۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ کتاب «آسمان زیر خاک» خاطرات برگزیده از تفحص شهدا است که به قلم حمید داودآبادی در 104 صفحه و به همت «یازهرا» منتشر شده است. تصاویر رنگی و بکر مرتبط با خاطرات، از جمله ویژگی‌های این کتاب است.

وقتی ابتدا تا انتهای کتاب را ورق می‌زنیم بین سی و اندی زمان در حرکت هستی.

بچه‌های تیم‌های تفحص در شرایط بسیار سختی کار می‌کنند. جاهای دور دست، گرم و سرد و بدتر از همه این است که هی بگردی، چیزی پیدا نکنی. در حالیکه می‌دانی طبق آمار و اخبار در همین منطقه باید تعدادی شهید وجود داشته باشد.

در بخشی از کتاب اینگونه به بیان عملیات تفحص پرداخته است: کسی که زیارت عاشورا می‌خواند در میان مداحی از امام رضا(ع) طلب کرد که دست ما را خالی برنگرداند.

سیداحمد میرطاهری نقل می‌کند؛«غربو شد، ناکام و ناامید دم آخر کار هنگام فرو رفتن بیل در خاک یک تکه لباس جلب توجه کرد.

شهیدی آرام خفته به خاک، یکی از جیب‌های پیراهن نظامی‌اش را باز کردیم تا کارت شناسایی و مدرکش را خارج کنیم. در کمال حیرت و ناباوری دیدیم که یک آینه کوچک که پشت آن تصویری از تمثال امام رضا(ع) نقش بسته بود به چشم می‌خوردغ از آن اینه‌هایی که در مشهد در حرم امام رضا(ع) می فروشند.

گریه‌مان درآمد. همه اشک می‌ریختند. جالبت‌تر و سوزناک‌تز از همه زمانی بود که از روی کارت شناسایی‌اش ففهمیدیم نامش سیدرضا است...

پیکر شهید را به ورامین نزد خانواده‌اش بردند و مادر شهید بی‌خبر از ماجرا می گوید؛«پسرم عشق و ارادت خاصی به امام رضا(ع) داشت».

در بخشی دیگر از کتاب به خاطره‌ای دیگر اشاره کرده و آورده است: صبح زود بود که شروع کردیم به صعود؛ ظهر بود که در اوج خستگی و هن هن کنان به نزدیک قله رسیدیم. لختی نشستیم تا نفسی تازه کنیم. هنوز بدنم را روی سنگ‌ها رها نکرده بودم که در چند متری خودمان در سراشیبی تند قله «کانی‌مانگا» متوجه پیکر شهیدی شدم که دمر به کوه چسبیده بود. رفتیم که برای آغاز پیکر او را برداریم، نزدیک که شدیم مات‌مان برد. شهید کفش‌های طبی مخصوص افراد معلول را در پا داشت که با میله‌های مخصوص به کمرش بسته می‌شود.....

داودآبادی پیشتر در کتاب «تفحص» طی تحقیق میدانی در مناطق عملیاتی تفحص و گفت‌وگو با پیشکسوتان تفحص و جستجوی پیکر مطهر شهدا به پرسش‌های همچون چگونه و چرا پیکر شهدا در مناطق جنگی باقی می‌ماندند؟ چگونه و به چه وسیله پیکر شهدا پس از سال‌ها، پیدا می‌شوند؟ چگونه استخوان‌های شهدای ایرانی و اجساد عراقی تفکیک می‌شوند؟ چگونه پس از سال‌ها، مکان دفن شهدا در مناطق عملیاتی شناسایی می‌شود؟ چگونه و چرا نیروهای تفحص در عملیات کشف شهدا، خود به شهادت می‌رسیدند؟ و... پاسخ داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار