معاون میراث فرهنگی هرمزگان از تهیه و تدوین ثبت ۳۰ پرونده در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۸۷۹۵۰۵
|
۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛اشکان مختاری معاون میراث فرهنگی هرمزگان در مورد آخرین وضعیت ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی کشور بیان داشت: میراث فرهنگی به آثار مادی و معنوی به جامانده از گذشته گفته می شود که بر هویت فرهنگی یک جامعه انسانی دلالت دارد و از آن جهت قابل توجه است که در شناخت زندگی گذشتگان مفید و مؤثر است و برای مطالعه جوامع، اقوام و ملل گوناگون و نیز بازشناسی آثار مادی تمدن ها و سیر تشکیل و تکامل آنها سندی با ارزش به شمار می آید.

وی عنوان کرد: علاوه بر این اموال فرهنگی به اموال منقول و غیرمنقولی اطلاق می شود که از نظر میراث فرهنگی یک کشور، واجد اهمیت فراوان تاریخی و فرهنگی هستند. البته در این جرگه میراث معنوی و میراث طبیعی نیز مطابق با تعاریف خاص خود قابل گنجاندن است و به همان اندازه میراث فرهنگی و تاریخی دارای اهمیت و ارزش می باشد.

مختاری با بیان اینکه میراث فرهنگی همچون آیینه ای است که جوامع، در مسیر پرتردد و پرحادثه که به پیشرفت و توسعه ختم می شود باید نیم نگاهی به آن داشته باشند، اظهارداشت: در برنامه های توسعه محور امروزین، بزرگ ترین دغدغه آن است که چگونه می توان آثار تاریخی و میراث فرهنگی شکننده را به عنوان منبعی زنده، توسعه آور و هویت بخش با زندگی روزآمد مردم هماهنگ کرد. بدون تردید اولین و ضرورتی ترین گام، تغییر در مفاهیم و نگرش های سنتی است.

به گفته معاون میراث فرهنگی استان هرمزگان، ارزش های میراث فرهنگی در ابعاد ارزش هویتی، ارزش های هنری یا فنی،کم نظیر بودن، اقتصادی، ارزش کاربردی و ارزشهای آموزشی و اجتماعی قابل اشاره است حال با این همه ارزشمندی میراث فرهنگی در اشکال و ابعاد گوناگون ضرورت حفاظت و صیانت و نگهداری از این آثار تا حدودی نمایان می شود.

وی افزود: به رغم همه این ارزشمندی و ثروت نهفته در آثار تاریخی هرازچند گاهی شاهد تخریب ، وارد آمدن خسارت و به یغما رفتن آثار و اشیای تاریخی می شویم که در کنار عواملی از جمله گذر زمان و آسیب های طبیعی خنجری بر پیکره میراث فرهنگی و تاریخی کشور وارد می کند.

مختاری با بیان اینکه در این راستا، شناسایی و ثبت آثار تاریخی در فهرست ملی گام مهمی در جهت حفاظت از این آثار محسوب می شود، ابرازداشت: «پرونده های ساختمان صدا و سیمای خلیج فارس، قنات کهورستان، برکه های کهورستان، کاروانسرای پاراو، خانه یونسی، زیارت خضر ۲، مقبره خلعت پوش، مقبره شیخ راشد، پل آب بر سرچهان، گمرک بندر خمیر، تل پرگو، سنگ نوشته های ده تل، آرامگاه بی بی عایشه ۱، آرامگاه بی بی عایشه ۲، مقبره رئیس غیبی، طراحی نقش حناء، موسیقی جهله، کمه دوزی، ریتون اشکانی، گور دخمه ساسانی اشکانی، سردیس های گچی، آفتابه ملیله کاری، پیکرک های سفالی رودان، پیکرک های انسانی بشاگرد، مجسمه سرامیکی صفوی، کاشی صفوی، گردن آویز های عقیق و کاروانسرای پارسیان در حال بررسی نهایی مدارک مستند برای ثبت در فهرست آثار منقول، غیر منقول و ناملموس کشور قرار دارند.»

وی با بیان این که گام اول در تمامی امور مطالعاتی و پژوهشی و انجام اقدامات مرمتی در هر اثر، ثبت آن اثر می باشد، افزود: این اداره کل در سال ۹۵ و سال جاری یکی از مهمترین برنامه های مدیریتی خود را ثبت آثار تاریخی ـ  فرهنگی در فهرست میراث ملی قرار داده است.

مختاری، آثار تاریخی استان هرمزگان را یکی از مهمترین آثارهای تاریخی کشور برشمرد و گفت: مطالعه، حفظ و احیاء آثار تاریخی ـ فرهنگی اولویت اصلی میراث فرهنگی استان برای شناسایی آثار تاریخی استان و ثبت در فهرست ملی است.


ارسال نظرات