همين چند روز پيش بود که ماجراي پرکش و قوس ارسال محموله آثار و گنجينه‌هاي موزه ملي ايران به اروپا با فشار مخالفان اين تصميم بالاخره پايان يافته اعلام شد...
کد خبر: ۸۸۷۹۵۲۸
|
۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، همين چند روز پيش بود که ماجراي پرکش و قوس ارسال محموله آثار و گنجينه‌هاي موزه ملي ايران به اروپا با فشار مخالفان اين تصميم بالاخره پايان يافته اعلام شد و حالا خبر مي‌رسد که ديوان عالي امريکا در حال نهايي کردن حکمي است که به واسطه آن مي‌توان آثار باستاني ايران را در اين کشور به حراج گذاشت.
 
حکم دادگاه عالي امريکا نشان مي‌دهد اموال و دارايي‌هاي ايران به هيچ عنوان در کشورهاي غربي نمي‌تواند از امنيت لازم برخوردار باشد و با وجود امضاي برجام، غربي‌ها به هر بهانه‌اي مي‌توانند اموال ايران را غارت کنند. ديوان عالي امريکا روز سه‌شنبه با بررسي پرونده آنچه قربانيان امريکايي انفجار ۱۹۹۷ بيت‌المقدس ناميده شده با پرداخت غرامت از محل فروش آثار باستاني ايران موافقت کرده است. قرار است اين دادگاه در جلسه سالانه خود که ماه اکتبر برگزار مي‌شود تصميم نهايي خود را درباره اينکه آيا بازماندگان قربانيان اين حادثه مي‌توانند از محل فروش اموال و آثار باستاني ايراني ۷۱ ميليون و 500 هزار دلار غرامت دريافت کنند يا اگر نمی‌خواهند را اعلام کند. از جمله اين آثار و اشيا مي‌توان به کوزه، زيورآلات و دو لوح خشتي ايران متعلق به دوره هخامنشي و عيلاميان اشاره کرد که در حال حاضر در اختيار دو موزه در ايالت شيکاگوي امريکا قرار دارند. سال گذشته دادگاه تجديدنظر شيکاگو به نفع دولت ايران رأي داد و از فروش آثار باستاني جلوگيري کرد، اما اکنون شاکيان پرونده خواستار تجديدنظر شده‌اند.
 
انستيتوي شرق‌شناسي دانشگاه و موزه تاريخ طبيعي شيکاگو، دو موزه‌اي هستند که اين آثار را در اختيار دارند و مدعي مالکيت آن هستند. در مقابل ايران خواستار بازگرداندن اين آثار به داخل کشور است. بازماندگان قربانيان انفجار ۱۹۹۷ نيز با اين استدلال که آثار متعلق به ايران است خواهان حراج آنها براي دريافت غرامت هستند. ايالات متحده امريکا از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي در ايران همواره از هر بهانه‌اي براي دست‌اندازي بر اموال ايران استفاده کرده است. جالب است که سازمان ميراث فرهنگي دولت يازدهم مدت‌ها بود که درصدد ارسال محموله‌اي از آثار قيمتي ايران به اروپا در قبال دريافت پول بود که مخالفان اين تصميم بالاخره توانستند با روشنگري‌هاي خود مسئولان دولتي را منصرف کنند. اين اقدام ديوان عالي امريکا را بايد نشانه بارز ديگري از نقض برجام توسط امريکايي‌ها قلمداد کرد. در حالي‌که عمده‌ترين بهانه براي پذيرش شروط غرب در برنامه اقدام مشترک موسوم به برجام لغو تحريم‌هاي ظالمانه به ويژه از سوي ايالات متحده امريکا عنوان مي‌شد، ولي از زمان انعقاد برجام بارها و بارها اين معاهده از سوي طرف امريکا با عهدشکني مواجه شده است.
ارسال نظرات