توطئه شیطان؛

دوری از انس با قرآن به بهانه بی فایده بودن روخوانی قرآن

دکتر هادوی ازاساتید دانشگاه واز فعالان فرهنگی وچهره های مطرح قرآنی شهرستان رفسنجان ضمن قرائت دلنشین آیات وحی درجمع کارکنان سپاه رفسنجان نکاتی پیرامون آداب قرائت قرآن بیان نمود.
کد خبر: ۸۸۷۹۵۷۹
|
۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج درکرمان؛دکتر هادوی استاد دانشگاه ولیعصر رفسنجان  درمحفل انس با قران  سپاه رفسنجان با نوای گرم خود آیاتی از کلا م وحی را تلاو ت کردند
دوری از انس با قرآن به بهانه بی فایده بودن روخوانی قرآن
 
دکتر هادوی پس از تلاوت نکاتی پیرامون آداب قرائت قرآن بیان نمود.وی با اشاره به اینکه قرآن سفره الهی است که خداوندبرای انسان ها پهن کرده است و هرکسی به فراخور از آن بهره می بردافزود: چرا ،گاه از این سفره بهره برده نمی شود و کار به جایی می رسد که به فرموده خود قرآن در سوره مبارکه فرقان ،پیامبر اکرم(ص) در روز قیامت نزد خداوند از امت خودشان گله می کنند که پروردگارا!این قوم من قران را مهجورقرار دادند.این تعبیر سنگینی است.آیا ما هم درهجران قرآن سهیم هستیم؟!! باید بیندیشیم برای استفاده بهینه از کلام خدا در قرآن کریم باید دو دسته آداب را رعایت کرد:آداب ظاهری و آداب باطنی

استاد دانشگاه ولیعصر رفسنجان سپس به برخی از آداب ظاهری وباطنی قرائت قرآن از جمله موارد ذیل اشاره نمود:

آداب ظاهری :

1- وضو گرفتن2- مسواک زدن قبل از تلاوت قرآن 3-استقبال(رو به قبله نشستن4- استعاذه 5-خضوع ظاهری داشتن  6-برنامه مستمر قرآنی از حداقل روزی 10 آیه به فرموده امام باقر(ع) وبرای شیعیان حداقل روزی 50 آیه به فرموده امام جعفر صادق (ع) تا بیش از آن و....

آداب باطنی:
خشوع یکی از این آداب است. یعنی باطن و قلب و روح خودش رادر معرض آیات قرآن قرار دهد واز تکبر و احساس  همه چیز دانی پرهیزکند.دیگری از مسیر وبا استفاده از ابزار مناسب در پی فهم و کشف بطن و معنای آیات قرآن رفتن است.زیرا قرآن کلامی است که از سر مصلحت الهی"نسخه معکوس"هم میتواند باشد.به فرموده آیه ای از سوره مبارکه اسرا"ما از قرآن چیزی نازل کردیم که مایه شفا ورحمت است برای مومنان واین قرآن چیزی بر ظالمان جزخسران به بار نمی آورد"کسانی که خانه دل را از غیر، پاک نکرده اند فهم قرآن را از غیر طریق هدایت گرفته اند ؛ ظالمانی هستند که کارشان به جایی می رسدهمین قرآن خصمشان میشود و آنها را به جای هدایت دچارگمراهی و ضلالت میکند.بسیاری از فرقه های انحرافی دچار این بلیه شده اند.گروهک فرقان و منافقان خلق وعرفان های جور واجور مثل عرفان حلقه(کیهانی)ومانند اینها که از قران استفاده ابزاری می کنند وکج اندیشان با فهمی غلط خواسته های خودشان را به قرآن تحمیل میکنندومی کوشند تا معانی خودخواسته را ازآن استخراج کنند.یکی دیگر از آداب باطنی قرآن این است که باید دردمندانه وچاره جویانه به سراغ این کتاب هدایت آمد.اگر دردهای خودمان را به قرآن عرضه کنیم وآداب ظاهری وباطنی دیگررارعایت کنیم چاره وعلاج رخ نمایی خواهد کرد.این چنین است که امثال حضرت امام رضوان الله علیه از خرمن قرآن آنچنان توشه ای برمی گیرندکه خود چراغ راهی برای یک امت ونسل های پس از آن میشود.البته بایدتوجه داشت که حضرت امام در نامه ای عرفانی به فرزند خودشان سید احمد آقا به این توطِئه شیطان اشاره میکنند که چه بسا به بهانه اینکه قرآن ساده خواندن کارگر نمی افتد فرد را ازانس با قرآن باز بدارد.ایشان میفرماید:فرزندم!با قرآن این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو اگر چه با قرائت آن ... و راهی از آن بسوی محبوب باز کن و تصور نکن که قرائت  بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است.آخر,این کتاب از طرف محبوب است برای تو و برای همه کس ونامه محبوب؛محبوب است اگرچه عاشق ومحب مفاد آن را نداند وبا این انگیزه حی محبوب که کمال مطلوب است به سراغت آید و شاید دستت گیرد؛اگرکسی در تمام لحظات عمر به شکرانه اینکه قرآن کتاب ماست به سجده رویم از عهده برنیامده ایم.
ارسال نظرات