آموزش، مهارت تصمیم گیری به موقع به دانش آموزان کمک می کند تا در انتخاب دقیق و حساس باشند.
کد خبر: ۸۸۷۹۶۷۶
|
۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم تاکید بر ضرروت آموزش راه‌های سالم زیستن به کودکانپزشکی یاسوج، گفت: آموزش های مربوط به پیشگیری از رفتارهای پرخطر در بسیاری از کشورها از دوران پیش از دبستان آغاز شده و بسیاری از این آموزش ها از دیدگاه نظری سلامت آموزش محور تبعیت می کنند.

حمداد آرانپور با بیان اینکه طیف وسیعی از آموزش های مربوط به سلامت شامل ورزش کردن، تشخیص غذاهای سالم، سموم، داروها و مواد مربوط به دانش آموزان کلاس اول تا سوم است، افزود: برای کلاس های چهارم تا ششم، آموزش تفاوت های بین داروها و مواد، تاثیر انواع مواد بر بدن، تعریف و تشخیص اعتیاد، خطرات مصرف مواد، تاثیر دوستان، خانواده، رسانه و محله در سوء مصرف مواد را شامل می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برعهده گرفتن مسئولیت خود مراقبتی توسط دانش آموز یکی از آموزش های مهم در این رده سنی است ادامه داد: آموزش مهارت تصمیم گیری به موقع، به دانش آموزان کمک می کند تا درباره انتخاب هایی که پیش رو دارند دقیق تر و حساس تر تصمیم گرفته و همچنین آموزش تقویت مهارت های روانی از جمله تمرکز بر خود ارزشمندی، مدیریت استرس و مهارت های برقراری ارتباط از جمله آموزش های لازم در این خصوص است.

کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: از دیگر آموزش های مورد نیاز در این مورد مهارت تعریف مسئله است که شامل شناسایی اثرات مخرب ناشی از یک دانش آموز در معرض خطر بر خانواده می شود و فعالیت های جایگزین که به دانش آموزان این امکان را می دهد که در اوقات فراغت خود از سرگرمی های سالم استفاده کنند.

آرانپور با اشاره به برنامه هایی که این مهارت ها را به طور کامل پوشش می دهند افزود: این برنامه ها منجر به داشتن دانش آموزانی سالم و محفوظ از گرایش به رفتارهای پرخطر در آینده می شود.

وی با بیان اینکه آموزش هایی که تفکر منطقی را به دانش آموزان یاد می دهند، می تواند به عدم درگیر شدن آنها به مواد مخدر در دوران بزرگسالی کمک کند ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های مهم برنامه های موفق پیشگیری در سطح مدارس این است که از سطح مدارس فراتر رفته و مشارکت والدین و محلات را نیز شامل شود.

کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مشارکت این دو گروه باعث تقویت اثرگذاری آموزش ها در کودکان شده و به آنها برای دوری از مصرف الکل و مواد کمک می کند.

آرانپور تاکید کرد: آموزش درباره الکل، سیگار و سایر مواد مخدر زمانی موثر واقع می شود که دانش آموزان برای پرسیدن سوالات و بیان شنیده ها و تجربیات خود در این زمینه احساس راحتی کنند.

وی با اشاره به اینکه فرزندانی که والدین آنها به مصرف الکل یا مواد معتاد هستند ممکن است نسبت به سایر دانش آموزان حساس تر باشند ادامه داد: دانش آموزان ممکن است اطلاعات درست یا غلطی در مورد مواد از رسانه ها و دوستان کسب کرده یا مشاهده و مراوده با افراد مصرف کننده در خانواده و اقوام داشته باشند که باید به آنها یادآور شد، اعتیاد داشتن به این معنا نیست که فرد معتاد انسان بدی است اما به شدت نیاز به کمک دارد.

کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به آموزش های پیشگیری از رفتارهای پرخطر در دانش آموزان گفت: دانش آموزان باید حقایق را بدانند، از احساسات خود و دیگران آگاه باشند، با خانواده خود ارتباط برقرار کرده و برای آینده خود هدف داشته باشند.

ارسال نظرات