خبرهای داغ:
بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی یکی از وعده های حسن روحانی به مردم بود. وی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خطاب به مردم ایران گفت: به همه هموطنان قول می‌دهم که افتخارات بزرگان ایرانی که برخی کشورهای همسایه آن را تصاحب کردند برگردانم و احترام پاسپورت ایرانی نیز برگردانده می‌شود.
کد خبر: ۸۸۷۹۷۴۷
|
۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج گلستان به نقل از 598،دولت آمریکا ضوابط جدیدی را در خصوص درخواست صدور روادید برای شش کشور اسلامی تعیین کرده است که براساس آن این افراد می بایست ارتباط تجاری یا خانوادگی نزدیک با آمریکا داشته باشند.

این اقدام دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از آن انجام شد که دادگاه عالی آمریکا طی حکمی بخشی از فرمان ضد مهاجرتی ترامپ را احیا کرد، فرمانی که به علت اعمال ممنوعیت علیه مسلمانان با انتقاد گسترده روبرو شده است.

در ضوابط جدید برای صدور روادید که روز چهارشنبه در اختیار سفارتخانه ها و کنسولگری های آمریکا قرار گرفته آمده است درخواست ها برای صدور روادید از این شش کشور باید ارتباط با والدین، همسر، فرزن، پسر یا دختر بالغ، پسر خوانده، دخترخوانده یا خواهر و برادر را ثابت کند.

­پدربزرگ، مادربزرگ، عمه، خاله، نوه، عمو، دایی، برادر شوهر، برادر زن، شوهر خواهر، خواهر زن، خواهر شوهر یا دیگر اعضای فامیل جز روابط خانوادگی نزدیک برای دریافت روادید محسوب نمی شود.

رابطه با یک نهاد حکومتی در آمریکا نیز باید «رسمی و مستند باشد و در مسیری عادی شکل گرفته باشد نه به شکلی که هدف از آن دور زدن دستور مهاجرتی» صادر شده توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور باشد.

این دستور العمل به ماموران کنسولی آمریکا کمک می کند حکم روز دوشنبه دیوان عالی آمریکا را در تایید بخش هایی از دستور مهاجرتی ترامپ تفسیر کنند. شش کشوری که این دستور شامل شهروندان آنها می شود عبارتند از ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن.

وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره دستورالعملی که چهارشنبه شب صادر شد از اظهارنظر خودداری کرد.

زبان این دستور العمل دقیقا مطابق دستور دیوان عالی درباره ممنوعیت سفر است ولی ظاهرا این دستور را به شیوه ای محدود تفسیر می کند به ویژه در ارائه تعریف از روابط خانوادگی نزدیک. مشخص نیست که آیا تفسیر وزارت امور خارجه در زمینه دستور دیوان عالی باعث اقدام حقوقی بیشتر از طرف مخالفان این ممنوعیت خواهد شد یا نه.

در دستور العمل صادر شده چندین نمونه درباره آنچه که رابطه واقعی با یک نهاد حکومتی خوانده می شود آورده شده است. این دستور العمل می گوید دسته بندی های عمومی از قبیل افرادی که واجد شرایط دریافت روادید دانشجویی هستند از ممنوعیت مسافرتی معاف خواهند بود زیرا که «رابطه واقعی آنها با یک نهاد و یا فرد در ذات این نوع از ویزا وجود دارد.»

همچنین بر اساس این دستور العمل، افراد واجد شرایط دریافت روادید مهاجرتی مبتنی بر رابطه خانوادگی و یا استخدامی از دستور مهاجرتی ترامپ معاف هستند. در دستور صادر شده وزارت امور خارجه آمریکا آمده است:«کارگری که پیشنهاد استخدامی یک شرکت آمریکایی را قبول کرده و یا استاد دانشگاهی که برای سخنرانی در یک جمع به آمریکا دعوت شده است از شمول دستور مهاجرتی معاف هستند، ولی فردی که صرفا به رزرو هتل اقدام کرده است فاقد رابطه واقعی به شمار می رود.»
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها