نایب رئیس هیات ورزش های بومی محلی استان البرز گفت: ترویج و پرداختن به بازی های بومی محلی، ضامن رشد مهارت های فردی ،حرکتی و تفکر افراد است، از این رو شناسایی و پرداختن به بازی های سنتی و منطقه ای در جامعه امروز ضرورت دارد.
کد خبر: ۸۸۷۹۹۹۹
|
۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، زهراکوچکی نایب رئیس هیات ورزش های بومی استان البرز  گفت: بازی های رایانه ای این روزها جوانان را یکجا نشین کرده و لذت تحرک، سلامت و نشاط حاصل از دوندگی بازی های بومی محلی را از ایشان گرفته است و این در حالی است که آینده روشن جامعه در گرو داشتن افراد خلاق و پر تحرک است.

بازی های بومی محلی مناطق استان البرز نیازمند توجه و معرفی است/ لزوم رشد مهارت های فردی و حرکتی در نسل جوان

وی افزود: فدراسیون ورزشهای بومی محلی که پیش از این ورزش و بازی های روستایی نام داشت از 4 سال پیش تغییر نام داده و تمام تلاش خود را بر شناسایی و ترویج ورزشهای بومی و سنتی بکار می بندد تا ضمن ایجاد تحرک و نشاط در جامعه، آداب و رسوم محلی مناطق را نیز حفظ نماید.

نایب رئیس هیات ورزش های بومی محلی استان البرز با اشاره به اینکه بازی هایی مانند"چوب ،کاج" بومی منطقه طالقان در استان البرز است و به صورت مناسبتی در روزهای سیزده به در همچنان در منطقه طالقان انجام می شود اظهار داشت: فدراسیون ورزش های بومی محلی استان البرز سال گذشته سمیناری را برگزار کرد که در آن از سوی  هر شهرستان سه بازی معرفی شد.

وی افزود : بازی هایی مانند گردو بازی را می توان بومی البرز نامید اگرچه در دیگر نقاط کشور با کمی تفاوت انجام می شود.

کوچکی تصریح کرد: همچنین بازی، چوب کاج منطقه طالقان، قوانین و شرایطی مانند بیس بال دارد که با چوب  و توپی از میوه کاج انجام می شود که طی آن سه خانه معروف بیس بال فتح می گردد، اگرچه تاکنون هیچ تحقیق مستند و مدونی در این زمینه انجام نشده است ولی الگو برداری بازی بیس بال از این بازی دور از ذهن نیست .

به گفته وی فدراسیون بر روی بازی هایی چون لی لی و هفت سنگ نیز کار کرده و دوره های داوری و  مدرسی را نیز در همین زمینه برگزار می کند.

نایب رئیس هیات ورزش های بومی محلی استان البرز با بیان اینکه چند بازی در قالب رشته های مختلف جمع آوری شده  که برای اجرای مجموعه این رقابت ها قوانین ویژه ای وجود دارد اظهار داشت: جایگاه این ورزشها در استان البرز باید بهبود یابد و شناسایی و پرداختن به آن در جامعه بی تحرک امروز ضرورت دارد.

کوچکی با اشاره به اینکه در مسابقات هفت سنگ کشوری رتبه پنجم را بدست آورده ایم گفت: جشنواره معرفی بازی های استان تحت عنوان  جام تک حذفی  به صورت مرتب برگزار تا پرداختن به بازی های بومی محلی ترویج پیدا کرده و این مسئله بی شک ضامن رشد مهارت های فردی ،حرکتی و تفکر افراد و ورزشکاران است.

وی خاطر نشان کرد: برای آشنایی هرچه بیشتر شهروندان علاقمند ، در جشنواره اعتیاد که پیش از عید برگزار کردیم، این بازی ها در قالب بروشور به مردم معرفی شده است.

کوچکی افزود: در این سمینار هر شهرستان سه بازی را معرفی کرد از جمله بازی چهار سنگ که از شهرستان ساوجبلاغ ارائه و اجرا شد .

ارسال نظرات
پر بیننده ها