دادستان گلوگاه گفت: دادگستری و دادسرای شهرستان گلوگاه از لحاظ کاهش موجودی پرونده و کاهش آمار جرائم دارای رتبه بالا در استان می باشد.
کد خبر: ۸۸۸۰۲۲۷
|
۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران به نقل از خبرنگارروابط عمومی سپاه ناحیه گلوگاه، رحمت اله عشقی دادستان شهرستان گلوگاه طی گفتگویی با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته قوه قضاییه اظهار کرد: برنامه ها و عملکردهای این دادسرا در سال ۱۳۹۵ بر چند اصل استوار و پایبند بود.

وی افزود: اولین اصل رسیدگی به پرونده ها و کاهش پرونده با کمک همکاران و کارکنان بود که با سرعت و دقت لازم به شکایات مردم رسیدگی کردند تا در آمار ورودی پرونده ها کاهش چشمگیری داشته باشیم .

کاهش آمار زندانیان

دادستان گلوگاه بیان کرد: تلاش ما در پیشگیری از وقوع جرم برای کاهش آمار  زندانیان به دو صورت بوده است، جلوگیری از بازداشت متهمین تحت قرار با هماهنگی که با اداره ثبت اسناد املاک شهرستان در سال ۹۵ بعمل آمد مقرر شد در ساعت خارج از وقت اداری هم اگر متهمین وثیقه معرفی کردند نسبت به اخذ وجه الوثاقه اقدام شودتا آنها برای مدت کوتاهی تحت قرار روانه زندان نشوند.

عشقی اعطای مرخصی به زندانیان را یکی دیگر از عوامل کاهش آمار زندانیان معرفی کرد و گفت: در چهارچوب قانون چه زندانیانی که به عنوان بدهکار هستند در زندان و چه کسانی که مرتکب به زه شده اند مرخصی اعطا شد.

وی گفت: قضات ما با حذف قرارهایی که منجر به حبس می شد و جایگزین آن با تعویق صدور حکم، تعویق مجازات، معافیت از کیفر و ایجاد فرهنگ صلح ودوستی تلاش شد تا آمار زندانیان کاهش پیدا کند.

رضایتمندی مراجعه کنندگان به دادسرا شهرستان

دادستان گلوگاه خاطرنشان کرد: ما مطمئن هستیم بهترین و مهمترین کار تبلیغاتی و فرهنگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران میزان رضایتمندی مردم است، و این امر تحقق نمی پذیرد مگر با سرعت، قدرت و متانت به شکایت ها و به خواسته های مردم رسیدگی و پاسخ مناسب داده شود.

 

وی تاکید کرد: داستان به عنوان مدعی العموم، هر دستگاه و نهادی که بیت المال در اختیار آن ها می باشد حق بررسی نظارت پیگیری دارد و ما در سال ۹۵ در هر  موضوعی که گزارش می شد و ما احساس می کردیم احتمال تضییع حقوق بیت المال باشد دادستانی ورود کرده و تذکرات لازم و پیگیری مربوطه را انجام داده است.

ورود سیستم های الکترونیکی،انقلابی بزرگ در قوه قضاییه

دادستان گلوگاه استفاده از سیستم های الکترونیکی جهت پاسخگویی مناسب به مراجعه کنندگان را یک انقلاب بزرگ در قوه قضائیه دانست و افزود: تلاش قوه قضاییه و دادگستری شهرستان این است که ابلاغ اوراق، اخطاریه ها، احضاریه و دعوتنامه ها از طریق سیستم صورت گیرد، چرا که هم از نظر امنیتی قوی می باشد و از نظر روحی و روانی آثار و پیامد خوبی به همراه دارد.

 

عشقی ادامه داد:  به جای اینکه مامورین به درب منزل مراجعه کنند، خانواده ها از طریق سامانه ای که رمز عبور در اختیار خود آنها قرار دارد می توانند احضاریه ها را مشاهده و یا دفاعیات خود را برای ما ارسال کنند.

 

دادگستری گلوگاه حائز رتبه برتر استانی در کاهش آمار جرائم

این مقام مسئول بیان نمود: در طول سال ۱۳۹۵، ۲ هزار و ۴۰۰ فقره پرونده و شکواییه وارد دادسرا شد و بخشی از آن مربوط به پرونده های نیابتی است ومربوط به شهرستانهای دیگر می باشد که به گلوگاه واصل شده که در این میان دو هزار ۵۹۷ پرونده مختومه شده است .

دادستان گلوگاه با اشاره اینکه ۱۹۷ پرونده در شعبات تحقیق دادسرای شهرستان گلوگاه موجود می باشد، افزود:۹۱۰ پرونده وارد اجرای احکام کیفری شده که از این تعداد ۹۲۲ پرونده را مختومه نموده ایم و در پایان سال ۹۵ موجودی پرونده در اجرای احکام کیفری  ۲۵۸ مورد که از این تعداد بخشی از  محکومین ساکن گلوگاه نمی باشند.

 

عشقی مطرح کرد: دادگستری و دادسرای شهرستان گلوگاه از لحاظ کاهش موجودی پرونده و کاهش آمار جرائم، دارای رتبه بالا در استان می باشد که این نشان از دین داری و قانون مداری مردم گلوگاه و از طرفی تعامل متقابل بین دستگاه ها و رسیدگی سریع و دقیق دادگستری است.

وی ادامه داد : ما در بحث پیشگیری از وقوع جرم با کمک گزارش گروه های مردم نهاد و پیگیری‌های این اداره توانستیم از ساخت و ساز خارج از بافت(تغییر کاربری) و تجاوز به عرصه ملی در گلوگاه را به صفر برسانیم.

معتادان در گلوگاه به دو گروه تقسیم می شوند

دادستان گلوگاه نحوه رفتار با معتادان را یکی دیگر از اقدامات انجام شده بیان کرد و افزود: معتادان در سطح شهرستان به دو گروه تقسیم می شوند؛ کسانی هستند که بر زندگی خودشان و یا در اجتماع از طریق سرقت و یا موارد دیگر اخلال ایجاد می کنند که ما آن ها را به مرکز نگهداری و بازپروری دولتی در ساری به مدت ۳ ماه نگهداری می‌کنیم  و اگر در سه ماه اول  آن ها و پاک شدند آزاد می شوند و اگر در سه ماهه دوم دوباره اعتیاد پیدا کنند تشکیل پرونده داده و به دادگاه عمومی انقلاب معرفی می شوند.

عشقی بیان کرد: بخشی دیگر از معتادین، خود معرف هستند یعنی از طریق خود خانواده معرفی می شوند که ما آن ها را به مرکز بازپروری شهرستان گلوگاه به مدت ۲۸ روز نگهداری و بعد اتمام دوره هر هفته باید خود را جهت تست معرفی کنند.

وی ادامه داد: تلاش قوه قضاییه این است که حدالامکان منبع درآمدی پیش‌بینی شود تا زندگی آنها در شرایط بحرانی قرار نگیرد.

دادستان گلوگاه در پایان در مورد دستگیری فروشندگان مواد مخدر  در شهرستان توضیح داد: با توجه به اینکه علم و جامعه پیشرفت کرده است به همان نسبت اقدامات آنها هم برای فروش تغییر پیدا کرده و ما با کمک دیگر نهادها با تحقیق و پیگیری‌های بموقع و در زمانی مناسبت نسبت به دستگیری آنها اقدام می نماییم.


ارسال نظرات
پر بیننده ها