بزرگترین کشتارگاه صنعتی طیور استان در شهرستان اشکذر افتتاح می شود

رییس دامپزشکی شهرستان اشکذر از افتتاح بزرگترین کشتارگاه صنعتی طیور استان با مساحت 30000 متر مربع در شهرستان اشکذر خبر داد.
کد خبر: ۸۸۸۰۴۲۱
|
۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر ، علیرضا قارائی در این خصوص اظهار داشت: این کشتارگاه با ظرفیت کشتار ۶۰۰۰ قطعه در ساعت دارای دو خط کشتار دستی و اتوماتیک( خط شماره یک و دو ) و نیز دو مجموعه جداگانه کشتارگاه بوقلمون و کشتار گاه بلدرچین است .
وی با بیان اینکه گنجایش سردخانه های کشتارگاه مذکور ۲۵۰۰ تن در سال است افزود: ساخت این کشتارگاه ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه در برداشته است.
رییس دامپزشکی اشکذر همچنین در خصوص عملکرد این شبکه در سال ۹۵ تصریح نمود: شبکه دامپزشکی این شهرستان بر اساس وظیفه محوله ، عملکرد خود را در سال ۹۵ به صورت ویژه از قبیل نظارت بر بهداشت فرآورده های خام دامی استحصالی و مصرفی ، پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک دام و طیور و نیز پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک دام و انسان به انجام رسانیده است .
وی خاطر نشان کرد: در خصوص نظارت بر فرآورد ه های خام دامی، شهرستان اشکذر با دارا بودن ۳ کشتارگاه صنعتی طیور و یک کشتارگاه صنعتی دام دارای جایگاه ویژه از نظر استحصال مواد غذایی است که بر این اساس به منظور نظارت جدی بر بحث بهداشت مواد غذایی خام با منشا دامی علاوه بر کادر مسوولان فنی بهداشتی کشتارگاهی ، ناظران ویژه ای در کشتارگاه های دام و طیور مستقر نموده و تمامی موارد این واحدها به طور کامل بررسی می شود .
قارائی یاد آور شد: شهرستان اشکذر با دارا بودن ۷۵ واحد مرغ گوشتی ، ۵ واحد مرغ تخم گذار ، یک واحد مرغ مادر گوشتی ، دو واحد بلدرچین ، دو واحد پرورش کبک ، ۶۴ واحد پرورش اسب و ۳۴ واحد صنعتی و نیمه صنعتی پرورش گاو از جایگاه مناسبی از نظر پرورش دام و طیور در استان یزد برخوردار است به طوریکه حتی صنعت پرورش اسب شهرستان با دارا بودن ۱۴۰۰ سر اسب نه فقط در استان که در ایران دارای جایگاه ممتازی است.
وی اظهار کرد: با توجه به موارد ذکر شده در سال ۱۳۹۵ تعداد دو هزار و ۳۵۰ مورد بازدید از کشتارگاه ها ، مراکز جمع آوری شیر ، رستورانها و مراکز عرضه مواد غذایی انجام و همچنین آزمایش های دوره ای از شیر ، گوشت و مرغ استحصالی صورت پذیرفته است.
رییس شبکه دامپزشکی اشکذر خاطر نشان کرد: در سال گذشته تعداد یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۲۰ قطعه جوجه ریزی در شهرستان انجام که ماحصل آن تولید بیش از دو میلیون و۷۹۹ هزارو ۳۹۶ کیلوگرم گوشت مرغ بوده است همچنین روزانه بیش از ۵ هزار کیلوگرم تخم مرغ و نیز بیش از ۵۵ هزار کیلوگرم شیر در این شهرستان تولید و روانه بازارهای مصرف می شود.
وی افزود: در سال گذشته به منظور مبارزه با بیماریهای دامی تعداد ۱۵ هزار و ۹۳۶ نوبت سر واکسیناسیون در گاو و نیز تعداد ۴۴ هزا رو ۹۴۰ نوبت سر واکسیناسیون در گوسفند همچنین ۱۲ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۷۶۰ نوبت قطعه واکسیناسیون طیور توسط این شبکه در سطح شهرستان انجام شده است.
قارائی یاد آور شد با توجه به مساحت و گستردگی و نیز پراکندگی واحدهای دامی در حال حاضر این شبکه به منظور پوشش واکسیناسیون و امور درمانی در بخش خضرآباد دارای پست دامپزشکی ( پست دامپزشکی کذاب ) است .
وی خاطر نشان کرد: از دیگر وظایف شبکه دامپزشکی شهرستان پیشگیری از وقوع بیماریهای مشترک دام و انسان است که در این راستا در سال گذشته تعداد یک هزارو ۵۲۵ راس گاو از نظر توبرکلوزیز(بیماری سل ) و تعداد یک هزار و ۱۳۱ راس گاو از نظر بیماری بروسلوز ( تب مالت ) و نیز تعداد ۷۲۱ سر اسب از نظر بیماری مشمشه بررسی، همچنین به تعداد ۱۲۰ قلاده سگ واکسن های هاری زده شد ودر موارد درگیر بیماری کشتار صورت گرفت .

ارسال نظرات