یک هفته دیگر انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی به پایان می رسد و متقاضیان و دانشجویان همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند و به نظر می رسد، قربانی اصلی کشمکش های وزارت علوم و این دانشگاه هستند.
کد خبر: ۸۸۸۰۸۴۴
|
۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، فلسفه راه اندازی دانشگاه های غیردولتی، توسعه و دسترسی آسان به آموزش عالی در همه سطوح، فراهم کردن امکان تحصیل در رشته مورد علاقه داوطلبان و به نوعی خصوصی سازی در حوزه آموزش است. 4 سال از انقلاب اسلامی گذشته بود که دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از دانشگاه های غیردولتی ایران با رویکرد توسعه آموزش عالی در مناطق محروم، توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) تاسیس شد. دانشگاهی که امروز بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است و نیمی از بار آموزش عالی کشور را به دوش می کشد. دانشگاهی که اگر نبود امروز 5میلیون جوان بدون تحصیلات عالیه در کشور وجود داشت که می توانست اثر ناخوشایندی بر توسعه بگذارد؛ حالا مدتی است که وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی به دلایل مختلف دچار چالش هایی شده اند که دودش فقط به چشم دانشجویان می رود.

وزارت علوم دولت قبل به خاطر موضع گیری سیاسی که با آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) داشت به بهانه های مختلف از جمله کیفی سازی و قانومند کردن رشته های این دانشگاه سعی کرد با عوض کردن برخی قوانین تسلط و نظارت را بر این دانشگاه بیشتر کند، دانشگاهی که به عنوان یک نهاد خصوصی و مردمی به صورت هیات امنایی اداره می شد و به گفته مرحوم هاشمی به هیچ کس جز مردم تعلق نداشت، بازیچه جهت گیری های سیاسی شد و بحران های زیادی در آن ایجاد کرد. این موضوع تا روی کار آمدن دولت یازدهم ادامه داشت؛ باتوجه به مشی سیاسی این دولت و همچنین حمایت آیت الله رفسنجانی از دولت، تعامل و هم گامی با دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر شد. حمید میرزاده، ریاست دانشگاه را به عهده گرفت و کیفی سازی را در دانشگاه آزاد آغاز کرد.

وزارت علوم دولت یازدهم به دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال 96 یعنی امسال فرصت داد، برای کیفی سازی رشته های مقاطع تحصیلات تکمیلی اقدام و هر امکاناتی که رشته های کارشناسی ارشد و دکتری نیازدارند را فراهم کند. این موارد موجب شد دانشگاه آزاد هزار و 323 عضو هیات علمی جدید جذب کند و رتبه هزار و 500 عضو هیات علمی خود را ارتقا دهد. از طرفی ممیزی رشته ها قبل از اقدامات وزارت علوم در دانشگاه انجام شد که در دو دوره همه کدرشته های دانشگاه آزاد اسلامی در همه واحدها توسط معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و هیاتی متشکل از مسئولان دیگر دانشگاه بررسی شد. در این ممیزی ها برخی از رشته ها توسط خود دانشگاه آزاد برای کیفی سازی حذف و به واحدها دستور داده شد برای کیفی سازی آنها اقدام کنند.

قربانی حذف رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی چه کسانی هستند؟

هفته گذشته، انتخاب رشته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد، یک روز از انتخاب رشته نگذشته بود که وزارت علوم حدود 3هزار رشته این مقطع دانشگاه آزاد اسلامی را حذف و به نوعی آنها را بدون مجوز خواند. نکته جالب توجه اینجاست که وزارت علوم دولت یازدهم نیز به ظاهر بعد از فوت آیت الله هاشمی دیگر با دانشگاه آزاد اسلامی همگام نیست و مانند دولت قبل دچار جهت گیری سیاسی نسبت به این دانشگاه شده است. اما مسئله اصلی این است که دانشگاه آزاد اسلامی همچنان متعلق به مردم است و هیچ کس جز دانشجویان و داوطلبان تحصیلات تکمیلی از این دعواهای سیاسی زیان نمی برند.

در حال حاضر دو گروه از جوانان و متقاضیان دانشگاه آزاد اسلامی درسردرگمی، اضطراب و بلاتکلیفی به سر می برند، اول افرادی که یک سال برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد درس خواندند، هزینه کردند و قصد داشتند رشته مورد علاقه خود را در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال کنند که امروز رشته مدنظر آنها حذف شده و با اینکه تا پایان هفته مهلت دارند در انتخاب رشته این دانشگاه شرکت کنند، نمی دانند سرنوشت آنها چه خواهد شد. بسیاری از این داوطلبان در انتخاب رشته دانشگاه های دولتی شرکت نکرده اند و تنها امید آنها برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس دانشگاه آزاد بود که حالا ممکن است این امید بر باد رود. اگر این رشته ها به دانشگاه برنگردد بسیاری از این داوطلبان باید یک سال دیگر برای کارشناسی ارشد درس بخوانند که ممکن است خیلی از آنها را دلسرد یا مجبور کند در رشته ای که مورد علاقه شان نیست، تحصیل کنند.

گروه دومی که دراین میان نگران آینده خود هستند، دانشجویانی اند که در رشته های حذف شده در حال تحصیل هستند. از آنجایی که مدرک همه فارغ التحصیلان کل دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی را وزارت علوم تایید می کند، این دانشجویان نمی دانند مدرک رشته هایشان که امروز از سوی وزارت علوم حذف شده، تایید می شود یا نه. دانشجویان رشته های حذف شده وقت و پول زیادی هزینه کرده اند و امروز دچار سردرگمی اند که مبادا همه این زحمت ها یه کجا از بین برود. البته دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی 8 تیر در برنامه خبری صدا و سیما این اطمینان را به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی داد که مدارکشان قطعا مورد تایید وزارت علوم است و همچنین داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی می توانند در همه رشته های مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته کنند.

منبع ایسکانیوز
ارسال نظرات