خبرهای داغ:
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: حوزه باید به یک توانایی ممتاز در همه زبان‌های دنیا برسد، وضع کنونی حوزه در عرصه زبان‌های خارجی با وجود پیشرفت اما همچنان به صورت کامل مطلوب نیست.
کد خبر: ۸۸۸۰۸۸۳
|
۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
وضع کنونی حوزه در عرصه زبان‌های خارجی مطلوب نیست/آموزش زبان عربی باید در طول سال دنبال شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در مراسم افتتاح دوره آموزشی زبان عربی در مدرسه علمیه امام باقر(ع) با اشاره به ضرورت آموزش زبان‌های دنیا به طلاب اظهار کرد: با وجود اینکه طلاب امروز با بیش از هشت زبان در حال فعالیت هستند اما انجیل به 1500 زبان و لهجه دنیا ترجمه شده است و کلیساها نیز برای هر زبان مبلغان زیادی دارند.

وی اضافه کرد: قرآن کریم و متون اصلی مذهب تشیع تاکنون حداکثر به 100 زبان دنیا ترجمه شده است اما برخی از این ترجمه‌های صورت گرفته نیز کامل و دقیق نیست و مترجمین منطبق بر نگاه اهل‌بیت(ع) متون را ترجمه نکرده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: زبان‌های فارسی و عربی دو زبان رسمی حوزه است به همین علت طلاب باید زبان عربی را بلد باشند و نباید طلبه‌ای را داشته باشیم که آشنا به زبان عربی نباشد، اکنون در زمینه توسعه این زبان در حوزه وضعیت مطلوبی نداریم.

وی با اشاره به جایگاه زبان عربی در حوزه اظهار کرد: کارهای مطلوبی در عرصه ادبیات عربی در حوزه انجام شده است اما در عرصه محاوره این زبان مشکل داریم، اینکه یک فرد بتواند به زبان عربی تسلط یافته و به این زبان محاوره کند به یک دوره خلاصه نمی‌شود و یک فرد برای تسلط به زبان عربی باید طی مدتی طولانی تلاش کند.

اعرافی خاطرنشان کرد: اینکه یک عالم دینی نتواند با تسلط بر ادبیات عرب با مخاطبان عرب زبان ارتباط برقرار دارد یک نقص است چرا که امروزه شاهد رواج زبان معاصر عربی هستیم.

امام جمعه قم گفت: طلاب باید ادبیات پایه زبان عربی و صرف و نحو را به خوبی بیاموزند؛ یکی از کلاس‌ها در سال‌های دوم و سوم باید به زبان عربی برای طلاب برگزار شود.

وی با اشاره به ضرورت توسعه زبان عربی در حوزه عنوان کرد: باید شرایط آموزش این زبان در حوزه به شیوه‌ای باشد که نیازی به برگزاری دوره آموزشی زبان عربی در فصل تابستان نداشته باشیم؛ آموزش این زبان باید به صورت مستمر در طول سال دنبال شود.

اعرافی ادامه داد: مدیران حوزه تلاش کنند تا طلاب در 6 سال نخست تحصیل در حوزه به زبان عربی آشنا شوند و شرایط به شیوه شود که هر طلبه یک کلاس درسی به زبان عربی داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور یادآور شد: حوزه باید به یک توانایی ممتاز در همه زبان‌های دنیا برسد، وضع کنونی حوزه در عرصه زبان‌های خارجی با وجود پیشرفت اما همچنان به صورت کامل مطلوب نیست.

وی با اشاره به ضرورت آشنایی طلاب حوزه با زبان‌های خارجی مطرح کرد: طلاب باید با زبان‌های خارجی آشنا شوند به همین علت در این مسیر گام‌های جدی در حوزه برداشته شده است و امروزه شاهد حضور هزاران طلبه مسلط به زبان‌های مختلف دنیا در حوزه هستیم.

اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله فعالیت‌های حوزه تربیت طلاب غیر ایرانی است به همین علت باید افراد مسلط به زبان‌های دیگر را از خارج از کشور دعوت کنیم تا آن‌ها علوم حوزوی را در شهر قم فرا گیرند که این کار به شیوه مطلوبی در جامعه‌المصطفی انجام می‌شود اما باید توسعه یابد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها