خبرهای داغ:
10 تیرماه سالگرد شهادت مروه شروینی، شهید حجاب در آلمان بود که در سکوت رسانه ای گذشت و به نظر می رسد که هنوز آتش به اختیارها ماجرا را چندان جدی نگرفته اند و آنطور که باید و شاید به طور صحیح وارد عرصه فرهنگی نشده اند!
کد خبر: ۸۸۸۱۰۹۳
|
۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  زمانی که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان در ماه رمضان، فرمان آتش به اختیار را دادند که به نظر برخی از صاحبنظران این اولین بار نبود اما با بهره گیری از فضای مجازی این فرمان در دورافتاده ترین مناطق کشور پخش شد، تصور می رفت که اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد!

فرمان ورود به فضای فرهنگی کشور با دوراندیشی و پرهیز از شتابزدگی همراه با بصیرت در شناسایی نقاط ضعف و خلاء های فرهنگی که نیاز به ورود هست، خلاصه دستور آتش به اختیار مورد نظر رهبر معظم انقلاب بود که با ترسیم ابعاد آن توسط کارشناسان و تولید شعر و یادداشت در تبیین آن، نقاط روشنی از آینده را پیش روی افسران جنگ نرم گشود.

یکی از مصادیق آتش به اختیاری ورود به عرصه رسانه و تولید محتوا در مورد موضوعاتی است که مورد غفلت فرهنگی قرار گرفته است و یکی از این موضوعات که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره مستقیم به آن داشتند، حوادث دهه 60 است اما ظاهرا هنوز شور و هیجان در بین افسران جنگ نرم ایجاد نشده است که سالگرد شهید بهشتی در هفتم تیر در سکوت رسانه ای برگزار شد!

اما این فراموشی ادامه دار است و بعد از آن سالگرد «مروه شروینی» به عنوان شهید حجاب، روز گذشته در مظلومیت کامل گذشت و تعداد کمی از سایت های ارزشی به آن اشاره داشتند.

مروه شروینی، بانویی که به دلیل داشتن حجاب در برابر دیدگان فرزنش شهید شد، یک زن مصری و ساکن آلمان در سال 2009 است که در جریان دادگاهی در درسدن آلمان توسط یک آلمانی روس‌تبار به نام آلکس وینز، که قبلا از وی به دلیل توهین شکایت کرده بود کشته شد.

همسر شروینی که در زمان وقوع حادثه در دادگاه حضور داشت سعی کرد همسر خود را نجات دهد اما وینز به وی نیز چندین ضربه چاقو وارد کرد و سپس پلیسی که برای متوقف کردن متجاوز به داخل دادگاه خوانده شده بود به اشتباه او را هدف گلوله قرار داد. وینز متعاقب این جنایت دستگیر شده و به جرم قتل عمد به حبس ابد محکوم شد.

آلکس وینز به دلیل توهین به شروینی در دادگاه حاضر شده بود. در سال 2008 وینز به مدت چندین دقیقه در پارکی که شربینی با پسرش به آنجا رفته بود به  وی توهین کرده و دشنام داده بود. شربینی متعاقب الفاظ رکیک و رفتار تهاجمی وینز از پلیس درخواست کمک کرده بود و در محاکمه متعاقب آن وینز به پرداخت جریمه مالی محکوم شده بود. وینز در یکی از دادگاه‌های تجدید نظر گفته بود: "اینها [مسلمانان] انسان نیستند و بنابراین نمی‌توانند مورد توهین قرار گیرند."

مروه کسی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، در بخشی از بیانات‌شان در مشهد مقدس سال 1393در اشاره به کشته شدن این شهید حجاب، فرمودند: "در خیابان های پایتخت های اروپایی الان نفری که اندکی حجابش را مراعات کرده مورد تهاجم قرار می گیرد و مجروح می‌کنند و می‌کشندش و کسی جرات نمی‌کند بگوید چرا".

این شهید حجاب، در 10 تیر 1388، مصادف با 1 جولای 2009 به شهادت رسید و در آن زمان، در نمازجمعه تهران مردم طی تظاهراتی، بطور نمادین پیکر شربینی را تشییع کردند و دانشجویان عدالتخواه نیز در این قبال ضمن محکوم کردن نقض حقوق بشر، آزادی‌های مذهبی و حقوق شهروندی در آلمان، قتل مسلمانان را ادامه پروژه اسلام ستیزی در غرب دانسته و از مسئولان دولت آلمان خواستار پایان بخشی به رویه نقض ادعاهای حقوق بشری و آزادی‌های مذهبی را خواستار شدند.

پست ایران در سال ۱۳۸۸ تمبر یادبودی برای بزرگداشت وی منتشر کرد و آمار مربوط به چهار بخش خبری صدا و سیما نشان می‌دهد که صدا و سیما در یک هفته اول این حادثه، ۱۴۰ بار خبر کشته شدن مروه شربینی را پخش کرد.

اما اکنون که تنها  8 سال از شهادت این بانوی محجبه می گذرد، کمتر رسانه ای که مصداق آتش به اختیار است، به سالگرد این شهید اشاره کرد، شهیدی که می توان از نحوه زندگی و مقاومتش در مقابل اسلام ستیزها و حقوق بشر اروپایی تولیدات مختلف داشت و لازم است که آتش به اختیارها این موضوعات را بیشتر مد نظر قرار دهند.

ارسال نظرات