اقدام و عمل در پرورش ماهيان خاوياري؛

خیز كارآفرين پارس آبادي برای تولید خاویار پرورشی

با اجرای طرح پرورشی ماهیان خاویاری برای اولین بار در شمال غرب کشور، شمارش معکوس برای تولید گوشت و استحصال ماهیان خاویاری در پارس آباد مغان آغاز شده است.
کد خبر: ۸۸۸۱۳۲۱
|
۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد به نقل از آران مغان، شهرستان پارس آباد مغان از ديرباز يكي از مناطق پر استعداد در زمينه پرورش دام و كشاورزي به شمار رفته كه حتي تغيير شرايط آب وهوايي نيز نتوانسته تاثيري براين روند داشته باشد.

درحالي كه بروز خشكسالي ها طي سالهاي اخير در برخي از استان هاي كشور سبب شده تا از رونق كشاورزي در اين مكانها كاسته شود، اما كشاورزان اين مناطق با روي آوردن به كارهاي مشابه هرگز نگذاشتند در روند توليد خللي ايجاد شود.

به عنوان نمونه مي توان از تغيير توليدات محصولات كشاورزي به آبزي پروري اشاره كرد، كه پارس آباد مغان نمونه اي از آن است. كشاورزاني كه با روي آوردن به آبزي پروري توانستند در اين زمينه به موفقيت هايي رسيده و شعار اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال را در عمل نشان دهند.

با توجه به وضعيت آب وهوايي شهرستان پارس آباد و فراهم بودن زيرساختها، اين منطقه يكي از بهترين شرايط را در ميان ساير شهرهاي كشور براي پرورش انواع ماهي سردآبي و گرم آبي دارد.

در حالي كه به گفته فرماندار شهرستان پارس آباد، 39 مزرعه گرم آبی و 4 مزرعه سرد آبی در اين شهرستان مشغول فعالیت هستند، كه با اجرای طرح پرورشی ماهیان خاویاری (فيل ماهي) برای اولین بار در شمال غرب کشور، شمارش معکوس برای تولید گوشت و استحصال ماهیان خاویاری در پارس آباد مغان آغاز شده است.

از جمله مزرعه پرورش ماهيان خاوياري كه در راستاي اقتصاد مقاومتي گام مهمي در منطقه برداشته است، مي توان به مزرعه "تارويردي جعفري" در بخش اسلام آباد از توابع شهرستان پارس آباد اشاره كرد كه نماد بارز اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال است.

جعفري اين كارآفرين اسلام آبادي که شروع فعالیت خود در عرصه پرورش ماهي خاوياري را از پنج سال گذشته آغاز کرده است، در این باره می گوید: با راه‌اندازی طرح پرورش ماهی خاوياري (فيل ماهي) تاکنون برای چندين نفر اشتغال‌زایی ایجاد كرده و این کار برکات زیادی برای آنها به همراه داشته است.

وي كه اين روزها در مزرعه پرورش ماهي خود مشغول تكثير هزار قطعه ماهي خاوياري از نوع بستر دو رگه است، گفت: ماهي بستر گونه اي از ماهيان خاوياري است كه نسبت به فيل ماهي سيبري 4 سال زودتر خاويار مي دهد و اين طرح براي اولين بار است كه در شمال غرب كشور و در بخش اسلام آباد انجام مي شود.

جعفري درباره فعاليت و اين كار توليدي اش مي گويد: توصيه هاي رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي و علاقه شخصي براي شروع كار توليدي، مرا ترغيب به ادامه اين امر كرد كه با توجه به وجود آب كافي و زمين مناسب، تصميم به گسترش پرورش ماهي هاي خاویاری گرفتم.

وي كه هم اكنون در محوطه خانه خود با احداث يك مزرعه مشغول پرورش ماهيان خاوياري است، با ابراز گلايه از عدم حمايت مسوولان گفت: در حالي كه چند سالي مي شود مشغول پرورش ماهي خاوياري در بخش اسلام آباد هستم اما مسوولان يه خسته نباشيد خشک و خالی هم به ما نگفته اند چه برسد به حمايتتشان!

جعفري معتقد است که کار پرورش ماهي خاویاري نيازمند حمايت جدي مسئولان و دولت در منطقه را مي طلبد و از اینکه چند سالي مشغول اين كار بوده و از سوی مسئولان مربوطه حمایت جدي نمی‌شود، گلایه مند است.

اين كارآفرين اسلام آبادي در عين حال از حمايت هاي بسيج سازندگي سپاه ناحيه شهرستان پارس آباد در ارائه تسهيلات اقتصاد مقاومتي براي احداث مزرعه پرورش ماهي خود قدرداني كرد.

به گزارشآران مغان، وجود اسیدهای چرب در خاویار مانع از افزایش کلسترول خون و سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. علاوه بر این مصرف خاویار در پیشگیری از ابتلا به بیماری های التهاب مفاصل، بیماری های دستگاه گوارش و بعضی از انواع سرطان ها بسیار موثر است. خاویار از نظرعنصر آهن نیزغنی است و به همین دلیل مصرف آن درافراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن توصیه می شود.


///

///

///

///

///

///

///

///

///


.

ارسال نظرات
آخرین اخبار