از سال 82 عملیات اجرایی سد به طور مداوم آغاز شده است و در طول حدود 15 سال گذشته تاکنون بیش از 2 هزار و 200 میلیارد ریال برای ساختمان سد هزینه شده است.
کد خبر: ۸۸۸۱۷۳۳
|
۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، علی‌محمد شاعری در گفت‌وگویی اظهار کرد: از سال 82 عملیات اجرایی سد به طور مداوم آغاز شده است و در طول حدود 15 سال گذشته تاکنون بیش از 2 هزار و 200 میلیارد ریال برای ساختمان سد هزینه شده است.

وی افزود: از 2 هزار و 200 میلیارد ریال برای ساختمان سد گلورد، 800 میلیارد ریال آن در یک‌سال گذشته عملیاتی شده است و تلاش شد تا این سد در زمان کوتاه‌تری به بهره‌برداری و آب‌دهی برسد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه شبکه‌های سد گلورد هم از مهم‌ترین عامل سد گلورد در کنار ساختمان هستند، ادامه داد: برای شبکه سد گلورد هم بیش از 2 هزار میلیارد ریال هزینه شده است که در مجموع بیش از 4 هزار میلیارد ریال برای ساختمان و شبکه سد گلورد هزینه شد.

این مسؤول تصریح کرد: اکنون شبکه‌های آب‌رسانی کشاورزی به مناطق پایین‌دست دشت‌های بهشهر، نکا و گلوگاه آماده است و با آبگیری سد گلورد، مردم به‌زودی از نعمت آب کافی و مناسب برای کشاورزی بهره‌مند می‌شوند.

شاعری حجم ظرفیت تنظیمی این سد را 107 میلیون متر کعب اعلام کرد که حدود 60 میلیون متر مکعب آن برای آبیاری مزارع کشاورزی و مابقی برای مصرف آب شرب و صنعتی اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: سد گلورد فردا سه‌شنبه 13 تیرماه 1396 با حضور وزیر نیرو، استاندار مازندران و مقامات استانی و شهرستانی آبگیری می‌شود و با آبگیری سد گلورد 25 هزارهکتار از مزارع کشاورزی شرق مازندران مشروب می‌شوند.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی سد گلورد را از پروژه‌های مهم شرق مازندران دانست و گفت: آبگیری آن اتفاق مهمی برای مردم این مناطق است که ضمن تبریک به همه مردم منطقه امیدواریم در ادامه مدیریت جهادی خود، فعالیت‌های بیشتری انجام و خدمات بهتر و بیشتری به مردم ارائه دهیم.

به گزارش فارس، سد گلورد نکا در ارتفاع 640 متری از سطح آب‌های آزاد، بر روی رودخانه نکا در نزدیکی روستای گلورد و در 45 کیلومتری جنوب شرقی نکا قرار گرفته است که از نوع سنگریزه‌ای با رویه بتنی است و ارتفاع آن از پی113 متر، رقوم تاج سد 739 متر، عرض کل سد در پی 370 متر و طول تاج سد 270 متر است.

مساحت حوزه آبریز این سد به وسعت یک‌هزار و ۴۸۰ کیلومتر است که ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دشت نکا و بهشهر از آب آن مشروب می‌شود و تأمین 36 میلیون متر مکعب از آب شرب شهرهای پایین‌دست نکا، بهشهر و گلوگاه هم از دیگر اهداف مورد نظر این سد است.


ارسال نظرات
پر بیننده ها