رئیس حوزه علمیه مرحوم هراتی تربت حیدریه عنوان کرد:

آزمون خارج فقه و اصول برای نخستین بار در تربت حیدریه برگزار شد

رئیس حوزه علمیه مرحوم هراتی تربت حیدریه گفت: آزمون خارج فقه و اصول(سطح چهارمطابق با دکترا) در سطح مدارس علمیه برای نخستین بار در این شهرستان برگزار شد
کد خبر: ۸۸۸۱۹۱۱
|
۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
حجت الاسلام محمدرضا عصمتی صبح امروز در حاشیه برگزاری این آزمون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، اظهار کرد: در حال حاضرآزمون خارج فقه و فردا نیز آزمون خارج اصول و همچنین روز سه شنبه آزمون تفسیر بین طلاب و روحانیون واجد الشرایط برای رسیدن به مدارج عالی و سطح چهارحوزه در حال برگزاری می باشد.
وی تصریح کرد: در این آزمون ۴۰ نفر طلبه و روحانی متقاضی ثبت نام کردند که فقط ۲۰ نفر شرایط شرکت درآن را دارا بودند و هر تعداد افرادی که در آن نمره قابل قبولی کسب کنند می توانند به تحصیلات عالیه در حوزه علمیه تربت حیدریه و یا هر حوزه مورد انتخاب طلاب ادامه تحصیل دهند.
امام جمعه تربت حیدریه نوع برگزاری این آزمون را کتاب باز عنوان کرد و گفت: در این آزمون طلاب و روحانیون می توانند از جزوات و کتاب های خود استفاده کنند، زیرا سئوالات باید بر اساس استدلال طلاب پاسخ داده شود. عصمتی خاطر نشان کرد: حوزه علمیه تربت حیدریه حوزه ای کهن و پرسابقه است که علما و اندیشمندان بزرگی تحویل جامعه اسلامی داده و می توان از آن آیت الله امامی، آیت الله صدر الدین ربانی و سید محمدباقر طباطبائی اشاره کرد که رسالت خود را در ارتباط با حوزه علمیه به انجام رسانده و این حوزه را به درخت تناوری تبدیل کرده که شجره طیبه ای شده (اصلها ثابت و فرعها فی السماء) رئیس حوزه علمیه مرحوم هراتی اظهار کرد: درحال حاضر حوزه علمیه تربت حیدریه متشکل ازچهارمدرسه هراتی، مقیمی، فولاد و حوزه خواهران ریحانه الرسول(س) می باشد که در مجموع با ائمه جماعات و روحانیون هجرت بالغ بر ۷۰۰ طلبه و روحانی در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند.
وی بیان کرد:در مدرسه فولاد ۱۴۰ طلبه، هراتی، ۲۲۰ طلبه، ریحانه الرسول(س) ۶۶ طلبه فارغ التحصیل، ۶۰ طلبه در حال تحصل و ۱۰۰ نفر پذیرش شده امسال نیز می باشند و حدود ۱۵۰ روحانی ائمه جماعات و طلاب مستقر در طرح هجرت در این حوزه مشغول فعالیت هستند. عصمتی یاداور شد: حوزه مقاومت بسیج طلاب این شهرستان سال گذشته برای نخستین بار ایجاد و بر اساس آن پایگاههای مقاومت بسیج طلاب در شهرستانهای مجاور تحت نظر این حوزه فعالیت می کنند.
رئیس حوزه علمیه هراتی افزود: تقسیم بندی دروس حوزه در تربت حیدریه سطح یک، دو و سه بوده که از پایه یک تا ۱۰ تدریس می شود و درس خارج فقه و اصول که مدارج عالیه حوزه و در سطح دکترا می باشد برای نخستین بار در تربت حیدریه به تصویب رسیده و بصورت رسمی برگزار می شود. امام جمعه تربت حیدریه اظهار کرد: با توجه به تصویب سطح چهار حوزه ادامه تحصیلات عالی در شهرستان و یا سایر مراکز حوزه علمیه بنا به انتخاب طلاب امکان پذیر است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار