نقی زاده گفت: ظرف دو سال گذشته چیزی در حدود ۴۰ درصد و در طی یک سال گذشته حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت برنج افزایش یافته است .
کد خبر: ۸۸۸۱۹۲۷
|
۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمود نقی‌زاده، یک تولیدکننده برنج در استان مازندران در رابطه با بازار برنج بیان داشت: برنج های پر محصول ایرانی به دلیل واردات زیاد و قیمت پایین این نوع برنج‌های خارجی فروش زیادی ندارد و در انبارها روی هم انباشته شده است، اما فروش برخی از برنج های ایرانی مانند برنج طارم مناسب است و وضعیت بدی ندارد.

وی افزود: فله‌ی برنج هایی مانند برنج طارم در کارخانه‌ها با قیمت 10 هزار و 500 تومان به فروش می رسد اما در بازارهای خارج از کارخانه‌ها این دلال‌ها هستند که قیمت را تعیین می کنند و با هر قیمتی که دوست دارند بازار برنج را به دست می گیرند، جالب تر این است که اکثرا برنج هایی که به اسم برنج ایرانی به فروش می رسد با برنج های خارجی مخلوط است.

نقی زاده تصریح کرد: هر روز حداقل 20 کامیونِ 15 تنی برنج خارجی وارد شهرستان بابل می شود و تا بعد از ظهر هم به فروش می رود و این بدین معنی است که این برنج های خارجی با برنج های ایرانی مخلوط شده و بعد به بازار شهرهای مختلف فرستاده می شود.

وی عنوان کرد: در این میان هم تولیدکننده و هم مصرف کننده زیان می کنند و این دلال‌ها هستند که سود مالی زیادی به جیب می زنند زیرا مشتری به اسم برنج ایرانی کالا را می خرد اما حداقل 50 درصد آن خارجی است.

نقی زاده اظهار داشت: هیچ نهادی هم بر روی این موضوع نظارت و کنترلی ندارد، ما بارها همین موضوعات را به دوستان خود که در اداره بازرگانی هستند گوشزد کرده ایم اما تا به حال هیچ گونه بررسی صورت نگرفته است در صورتی که به راحتی می توان جلوی این گونه اقدامات را گرفت.

وی در مورد قیمت برنج گفت: ظرف دو سال گذشته چیزی در حدود 40 درصد و در طی یک سال گذشته حدود 20 تا 25  درصد قیمت برنج بیشتر شده است اما آن چه که بیرون به فروش می رسد تفاوت قیمت بسیار زیادی دارد به طوری که گاهی 4 هزار تومان سود بر روی قیمت اصلی یک کیلو می کشند.

این فعال حوزه صنایع تبدیلی برنج عنوان کرد: در دو ماه اخیر قیمت برنج تغییری نداشته است و با آمدن برنج جدید که حدود 20 روز دیگر به بازار می آید کمی قیمت برنج پایین تر می آید به طور مثال پیش بینی ما این است که قیمت برنج طارم به 9500 هم برسد.

ارسال نظرات