مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اراک

لزوم فرهنگ‌سازی در کاهش مصرف دخانیات/تغییر نمای دخانیات در دستور کمپانی‌های دخانی

مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نقشه کمپانی‌های دخانی ترویج مصرف قلیان در بین نسل جوان و بانوان جامعه است، همچنین تغییر نمای دخانیات را در دستور کار خود قرار داده‌اند اینکه سیگار را جایگزین مصرف قلیان کنیم.
کد خبر: ۸۸۸۲۱۶۰
|
۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی حسن مهرعلی مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اراک در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته بدون دخانیات با اشاره به الزامات مبارزه با دخانیات گفت: دخانیات دروازه ورود به اعتیاد و ورود به بزهکاری است و متاسفانه بر اساس تحقیقات صورت گرفته مصرف دخانیات در بروز و ایجاد 14 نوع سرطان موثر است.

وی هدر رفت سالانه 10 هزار میلیارد تومان سرمایه اقتصادی کشور را یکی دیگر از مضرات مصرف دخانیات عنوان کرد و گفت: در دود سیگار 40 نوع ماده سرطان‌زا و در دود قلیان 70 نوع ماده شیمیایی محرک سرطان‌زا وجود دارد.

تنظیم سند کنترل دخانیات در استان مرکزی

مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اراک کاهش مصرف دخانیات را از سیاست‌های حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر برشمرد و گفت: در استان مرکزی سند کنترل دخانیات برای اولین بار به شکل علمی به آن پرداخته شد با مساعدت دستگاه قضا و معاونت امور اجتماعی استانداری مرکزی تدوین شد.

مهرعلی از فعالیت 10 کلینیک ترک دخانیات در استان خبر داد و گفت: در این کلینیک‌ها مشاوره‌های لازم و درمان‌های لازم را در زمینه ترک دخانیات به افراد، رایگان ارائه می‌دهیم.

وی به افزایش مصرف قلیان به عنوان یک معضل حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: نقشه کمپانی‌های دخانی ترویج مصرف قلیان در بین نسل جوان و بانوان جامعه است، همچنین تغییر نمای دخانیات را در دستور کار خود قرار داده‌اند اینکه سیگار را جایگزین مصرف قلیان کنیم.

مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: متاسفانه وجود نگاه کلاسیک، تفننی و سرگرمی به مصرف قلیان، نداشتن مهارت‌های فردی، باورها و تبلیغات غلط درخصوص اینکه مضرات قلیان کم است به حوزه سلامت ضربه می‌زند.

وی افزود: در کمپین "قلیان‌ها را گلدان کنیم" سعی بر این شد که چهره‌ها را الگو کنیم تا الگوگیری مناسبی به ویژه از سوی قشر جوان صورت گیرد.

مهرعلی با تاکید بر عدم عرضه قلیان در سفره خانه‌ها و اماکن عمومی گفت: برخی اماکن با عرضه این مواد دخانی به سلامت جامعه ضربه می‌زنند که نیاز است اتاق اصناف با این مهم برخورد کند. و باید نگاه صنفی از این اماکن برداشته شود.

مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: رسانه‌ها با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی تلاش کنند تا این حساسیت را در خانواده نسبت به مصرف قلیان ایجاد کنند و این فرهنگ باید از خانواده ها حذف شود که برای رفتن به پارک اول باید به فکر زغال و قلیان کشیدن بود که این فرهنگ باید حذف شود. خانواده‌ها مبنا برای تفریح و استفاده از فضای باز را منوط بر استفاده از قلیان می‌کنند.

فعالیت کمتر از 20 واحد عرضه کننده قلیان در استان مرکزی

وی افزود: در سال گذشته بیش از 20 واحد صنفی شناسنامه‌دار و فاقد شناسنامه عرضه قلیان را در استان داشتیم که در برخورد با این واحدها امروز تعداشان به کمتر از 20 واحد رسیده و باید این رقم به صفر برسد.

مهرعلی سیگار و قلیان را عامل بیماری های غیرواگیرد مطرح و تصریح کرد: عامل مشترک بیماری‌های قلبی عروقی، ریوی، دیابت و سرطان، دخانیات است به دلیل وجود این نگرانی‌ها پروتکل‌های خاصی را برای مدارس پیش بینی کردیم و آموزش‌ها در این زمینه را به مهدهای کودک و سطح خانواده‌ها منتقل کرده‌ایم.

مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در اوایل ماه رمضان امسال با تبلیغ غیرعلمی در خصوص وجود پشم و پنبه در حلیم مواجه شدیم که یک بازی صنفی بود و مرجعی که در این خصوص اظهار نظر کرده مرجع صالحی نیست.

وی افزود: در ماه مبارک زمضان 11 هزار و 703 مورد بازرسی از مراکز عرضه مواد غذایی و 2456 مورد بازرسی از اماکن عمومی به عمل آمد و حدود 97 پرونده صرفا به مقام قضایی جهت متنبه شدن شخص ارجاع شد همچنین در این بازرسی‌ها که 205 نقص بحرانی و 1243 مورد اخطار غیربحرانی وجود داشت.

معدوم‌سازی 19 تَن موادغذایی فاسد در ماه رمضان

مهرعلی ادامه داد: 53 واحد صرفا تعطیل موقت، صدور 2521 کارت سلامت و حدود 497 نمونه برداشت غذایی انجام شد و 19 تُن و 400 کیلوگرم معدوم سازی مواد غذایی انجام شد.

مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد:‌ 240 تماس شکایات مردمی با سامانه مرکز بهداشت صورت گرفت و 246 نفر مراجعه حضوری داشتند. 59 پایش از مراکز عرضه قلیان به عمل آمد که نهایتا 29 مورد از آن منجر به صدور حکم قضایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات