دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور، توسعه فرهنگی و اجتماعی جوامع را نتیجه رشد فکری و فرهنگی مردم دانسته و گفت: برای رسیدن به نقطه آرمانی در حوزه فرهنگ، ابتدا باید نیازسنجی دقیقی در این حوزه صورت گیرد و سپس در چارچوب ارزش های اصلی جامعه، این نیازها را محقق نمود.
کد خبر: ۸۸۸۲۲۷۶
|
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، حامد علامتی در جریان سفر به استان اردبیل با تأکید بر نقش مردم و مشارکت آنها در توسعه فرهنگی جامعه، اظهار داشت:

یکی از مهمترین ابزارهای سوق دادن جامعه به سمت تعالی فرهنگی، ترغیب شهروندان به سمت مطالعه، کتابخوانی و کسب معارف است تا با تکیه بر اندوخته های علمی، ادبی، هنری، اجتماعی و غیره، در توسعه فرهنگی اجتماع خود نقش ایفا کنند.

وی، رشد فرهنگی هر جامعه ای را در چارچوب ارزش های آن جامعه توصیف کرده و افزود: در جوامع اسلامی و بالاخص کشور عزیز ما که سکانداری آن بر عهده ولی فقیه زمان است، رشد فرهنگی باید در کسب معارف اسلامی و قرآنی، نهادینه کردن فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و ترویج سبک زندگی اسلامی تعریف شود چرا که مبحث کتابخوانی نیز در چارچوب تأکید دین مبین اسلام بر کسب دانش و معرفت، قابل تحقق است.

این مسئول، فرهنگ برآمده از اسلام انقلابی را فرهنگ عزت و استقلال برشمرده و تصریح کرد: کتابخوانی، یکی از مهمترین شیوه های کسب معارف جهت درپیش گرفتن سبک زندگی اسلامی است و لذا جشنواره کتابخوانی رضوی را باید مهمترین اتفاق فرهنگی چند سال اخیر کشور در این زمینه دانست.

علامتی، با اشاره به سوره مبارکه علق، ادامه داد:

این مهم که خداوند متعال در سوره مبارکه علق، بشر را به خواندن و کسب معرفت الهی دعوت میکند، خود یک اصل مسلّم در اثبات اهمیت کتاب و کتابخوانی در دین مبین اسلام است بطوریکه معجزه این دین نیز کتاب آسمانی قرآن کریم است .

دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور خاطرنشان ساخت:

در جای جای سیره و کلام پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) ارزش کسب دانش و کتاب مشهود است و لذا جامعه اسلامی ما که الحمدالله علاوه بر این آموزه ها، تحت رهبری ولی فقیه کتاب خوان و کتاب دوست رهبری می شود، باید گوی سبقت را از کشورهای پیشرو در زمینه سرانه مطالعه برباید.

حامد علامتی، یکی از مهمترین برآیندهای اجتماعی جشنواره کتابخوانی رضوی را نهادینه کردن بیش از پیش فرهنگ کتابخوانی در جامعه دانسته و گفت: اینکه هر ساله دستگاههای فرهنگی کشور، بخشی از ظرفیت خود را در قالب انجمن کتابخانه های عمومی استانها در جهت اشاعه یک جشنواره کتابخوانی قرار میدهند و سعی دارند مردم را به سمت کتابخوانی تشویق کنند، اتفاق مبارکی است که تحقق منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) را در اشاعه کتابخوانی نوید میدهد.

وی، بهترین راه شناخت بیشتر اهل بیت(علیهم السلام) و بالاخص امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ(ع) را مطالعه کتابهای معتبر در این زمینه بیان کرده و تأکید کرد: دقت و اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی کشور و دستگاههای همکار در زمینه معرفی کتابهای جشنواره کتابخوانی رضوی، باعث گردیده کتابهائی در دسترس عموم قرار بگیرد که با مطالعه آنها، میتوان به نحو احسن با سبک زندگی آن حضرات آشنا شد و بایسته های اسلامی یک زندگی ایده آل را فرا گرفت.

علامتی در خصوص نقش اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در برنامه های فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز اظهار داشت: اتحادیه ارتباط خوبی با نهاد کتابخانه های عمومی کشور داشته و همواره سعی کرده است با همراهی این نهاد، فرهنگ کتابخوانی را در بین دانش آموزان که آینده سازان این کشور اسلامی هستند، ترویج کند؛ لذا سعی کرده ایم در برنامه های فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی، همکاری سازنده ای داشته باشیم.

این مسئول، ادامه داد: در همین راستا، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان از همان سالهای ابتدائی شروع جشنواره، مشارکت خود را در جشنواره اعلام داشته و سعی کرده است با بهره گیری از ظرفیت های خود در اتحادیه انجمن های اسلامی استانها و تهران، سهم خود را در ترویج فرهنگ رضوی و نهادینه کردن کتابخوانی ادا کند.

دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور با تأکید دوباره بر لزوم ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان، تصریح کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی، رویدادی است که میتواند زمینه ساز آشنائی کودکان، نوجوانان و جوانان با لذت کتابخوانی شده و این اقشار آینده ساز را با فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) بیش از پیش آشنا کند.

حامد علامتی، آسیب شناسی دوره ای جشنواره و تقویت آن را از طریق مشاوره با صاحبنظران، نظرسنجی های عمومی و رفع مشکلات و کمبودهای احتمالی را مورد تأکید قرار داده و خاطرنشان ساخت:

هر رویداد فرهنگی نیاز به بررسی های کارشناسی دارد تا با رفع کمبودهای احتمالی و تدوین برنامه ریزی های لازم، زمینه ساز تعالی فرهنگی جامعه باشد.

خبرنگار افتخاری بسیج از اردبیل:شهرام آموزگار

ارسال نظرات