خبرهای داغ:
گزارشی دیگر از بی مهری مسئولان و محرومیت روستاها در میانه؛

بهانه انتخابات تمام شد، در مسند هستید

محرومیت روستاها، دیر زمانی است تبدیل به غصه همیشگی آن ها و عاملی برای مهاجرت شده تا برای زندگی و خانواده خود حداقل امکاناتی که امروز در دسترس تمام مردم قرار دارد فراهم کنند.
کد خبر: ۸۸۸۲۲۹۷
|
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، روستاها منابع عظیم مالی و اقتصادی کشورها در دامپروری، کشاورزی، باغات و … محسوب می شوند و در کشور ما که از طبیعت وسیع و منابع غنی زمین برای کشاورزی برخوردار است باید به این مقوله نگاه ویژه و منحصر به فردی شود تا با توسعه و پیشرفت روستاها، مردم رغبت بیشتری برای ماندگاری در روستاها داشته و به دلیل کمبود امکانات شهر را به روستا ترجیح ندهند.

در آمایش سرزمین و دیگر برنامه های مدون مرتبط با برنامه های توسعه ای کشور مستندات و مصوبات مختلفی درباره توسعه روستاهای کشور وجود دارد ولی متاسفانه هنوز روستاهایی وجود دارند که داشتن بسیاری از امکانات رفاهی برایشان یک رویاست چه برسد به امکانات اساسی و ضروری و این قصه محرومیت همان غصه همیشگی روستاییان است که عامل اصلی مهاجرت روستائیان به شهرهاست.

اقتصاد روستاها مبتنی بر تولیدات کشاورزی و دامی است و اگر مدیریت و ساماندهی علمی و همه جانبه ای به این مقوله از اقتصاد انجام شود و رونق شایسته و بایسته تولید مطابق با ظرفیت بالای آن ایجاد و امکانات رفاهی مناسبی در روستا وجود داشته باشد، قطعا اصلی ترین بخش درآمد روستائیان و سبب ساز مهاجرت آن ها یعنی معضل بیکاری و فقر روستائیان برطرف خواهد شد و به تبعیت از آن ظرفیت آبادانی و رونق روستاها بالاتر رفته و توسعه و پیشرفت در آن شکوفا خواهد شد.

 

با توجه به مطالب بیان شده هنوز روستاهایی هستند که از حداقل امکانات زندگی دنیای پیشرفته امروز بی بهره اند، برای نمونه سری به روستاهای بخش کاغذکنان میانه زدیم.

بخشی که پیش تر به عنوان یکی از بخش های محروم در آذربایجان شرقی شناخته شده و مردم آن با مشکلات فراوانی از جمله کمبود آب، دست و پنجه نرم می کنند.

چند سالی است که رسانه ها و مسئولان محلی از یک هشدار مبنی بر مهاجرت بیش از حد جمعیت میانه به کلان شهرها خبر می دهند، مهاجرتی که بیش تر متوجه جوانان و به منظور کار و دست یابی به فرصت های شغلی مناسب صورت می پذیرد.

جمعیت میانه براساس سرشماری سال ۹۵ به ۱۸۲هزار و ۸۴۸ نفر می رسد که نسبت به سرشماری سال ۹۰ قریب به سه هزار نفر از جمعیت این شهرستان کاهش و همچنان به یکی از قطب ها مهاجرت آذربایجان شرقی به دیگر نقاط کشور به شمار می آید.

همچنین این آمارها نشان می دهد با توجه به آمار موجود از سال ۷۵ تا ۹۰، در حدود ۶۰ هزار نفر از شهرستان میانه مهاجرت کرده اند که این آمار نشانگر بالا بودن شاخص مهاجرت شهرستان نسبت به دیگر شهرستانهاست که بایستی در کنترل و کاهش آن چاره اندیشی شود.

انتظار همراهی مسئولان با روستاییان

فردین فرمند نماینده مردم میانه در مجلس به ظرفیت های آب کشاورزی منطقه اشاره می کند و می گوید: روستاییان به ناچار به کارگری در شهرها تن می دهند و این در حالی است که آن ها می گویند زمین حاصلخیز داریم و فرزندانمان بی کار هستند چنانچه آب کشاورزی به دستشان برسد، کشاورزی خواهند کرد.

وی با اظهار گلایه از همراهی نکردن برخی مسئولان استان با روستاییان می گوید: متاسفانه آنا ها ارتباط نزدیکی با روستاییان برقرار نمی کنند و روستاییان مورد بی مهری زیادی واقع شده اند.

فرمند با اشاره به ضرورت شناسایی و سرمایه گذاری روی ظرفیت های منطقه یادآور می شود: چندین بار با چند تن از وزرای دولت این موضوع را مطرح کردم که شهر میانه و روستاهای اطراف آن بر خلاف دیگر شهرها مولفه های مورد نیاز توسعه را داراست و ضروری است این منطقه موضوع مطالعه واقع شود و نسبت به جذب سرمایه گذار اقدام هایی صورت بگیرد.

راه هایی که یک ماه و نیم بسته بود

وی به وضعیت راه های شهرستان و روستاهای اطراف اشاره می کند و می گوید: از ۴۲۲ روستای منطقه، ۱۲۴ روستا راه مناسب ندارند و ۱۱۰ روستا مسیر مالرو دارند و از جاده مناسب بی بهره اند.

نماینده مردم میانه در مجلس می گوید: سال هاست که به ۱۲۴ روستای میانه یک دستگاه راه سازی نرفته تا حداقل مسیری مناسب را به اصطلاح تیغ زنی کند.

وی به مشکلات روستاییان ناشی از بارش برف سنگینی که آخر سال گذشته در منطقه رخ داد اشاره می کند و می گوید: یک و ماه و نیم راه های روستایی منطقه بازگشایی نشد و این امر مشکلات فراوانی را برای روستاییان بوجود آورد.

فرمند تصریح می کند: چگونه توسعه شهرستان میانه را می توان انتظار داشت در حالی که روستاهای آن فراموش شده است.

دسترسی نداشتن به خدمات پزشکی به علت نبود راه

وی به وضعیت بهداشتی روستاهای منطقه اشاره می کند و می گوید: نبود راه های مناسب روستایی، ارایه خدمات درمانی به مردم را با مشکل مواجه کرده است.

نماینده مردم میانه می افزاید: وزیر بهداشت و رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شرقی قول دادند که بالگردی برای حمل بیماران به منطقه اختصاص یابد اما تاکنون این وعده محقق نشده است.

وی می گوید: دسترسی روستاییان به امکانات پزشکی و بهداشتی به سختی صورت می گیرد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطرنشان می کند: اگر وضعیت جاده ها بهبود یابد مشکلات دسترسی روستاییان به خدمات بهداشت و درمانی تا حدودی مرتفع می شود.

دیگر بهانه ای وجود ندارد در مسند هستید

وی در پاسخ به اینکه آیا طرح ناتمامی در شهرستان و روستاهای اطراف وجود دارد، می گوید: طرحی نبوده که ساخته یا ناتمام بماند بطوریکه مشکلات و مسایل با دولتمردان مطرح می شود ولی هیچ اقدام موثری صورت نمی گیرد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطرنشان می کند: باتوجه به اتمام انتخابات دیگر هیچ بهانه ای نیست که گفته شود نمی توانیم برنامه ریزی کنیم، آیا در مسند هستیم یا خیر.

فرمند می افزاید: امیدوار هستیم که مسئولان با یک برنامه ریزی میان مدت مناسب به مناطقی همچون میانه و روستاهای اطراف آن که همه امکانات در آن وجود دارد و تنها نیازمند تجهیز و برنامه ریزی است توجه ویژه صورت بگیرد و این منطقه بار دیگر به یاد بیاورند.

  امید کوهی
ارسال نظرات
پر بیننده ها