مدیر آموزش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

الگوهای دفاع مقدس به نسل امروزی معرفی شوند/میل به جهاد عظیم‌ترین ثروت فرهنگی کشور

مدیر آموزش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: متاسفانه در کشور ما کمبود الگو نداریم بلکه گمنامی الگوها را داریم که بایستی خاکسترها از آن کنار رود و از طریق نویسندگان، محققین و مترجمان برجسته شوند.
کد خبر: ۸۸۸۲۵۵۲
|
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ احمد یارمحمدی مدیر آموزش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ظهر امروز در مراسم رونمایی از 40 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس استان مرکزی با تأکید بر ضرورت تبیین خاطرات و دستاوردهای دوران دفاع مقدس گفت: برای جلوگیری از تحریف حادثه دفاع مقدس و فراموشی آن تا این حادثه عظیم را خوب نشناسیم، خوب هم شناسانده نمی‌شود.

وی افزود: دفاع مقدس گنجینه عظیم و سرمایه‌ای است که می‌توان سال‌ها از آن بهره گرفت؛ دوران دفاع مقدس به مانند تابلو نقاشی است که هر ذره آن قابل دیدن و بهره‌گیری است.

یارمحمدی با اشاره به کشور ما به خاطر داشتن روحیه ایثار و مقاومت از ثروتمندترین کشورهای دنیا است، گفت: ثروت فرهنگی کشور میل به جهاد، و خاطرات دفاع مقدس یک ثروت ملی است.

مدیر آموزش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: کمترین مطالبه و حق فرزندان این مرزوبوم اطلاع از تاریخ مقاومت پرافتخار ملت قهرمان ایران در دوران دفاع مقدس و آموزه‌های آن است ولی متاسفانه این حادثه را که ما هم پیروز میدان بوده‌ایم کمتر پرداخته‌ایم در حالیکه در کشوری مثل آلمان که در جنگ جهانی بازنده بوده است در آثاری که در این حوزه تولید کرده‌اند عموما آلمان را کشور برنده نشان داده‌اند. اما ما که یک جنگ برنده را انجام دادیم متاسفانه در این زمینه غفلت کرده‌ایم.

یارمحمدی دفاع مقدس را نهضتی گسترده یاد کرد و گفت: دوران دفاع مقدس در حقیقت معجزه دست‌های خالی است، لذا خاطرات و تاریخ دوران دفاع مقدس ساماندهی و به نسل جوان منتقل شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از بازخوردهایی را که از خاطرات دوران دفاع مقدس به دست ما می‌رسد را به کتاب تبدیل خواهیم کرد، گفت: نویسندگان نقش مهمی در انتقال مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس ایفا می کنند.

مدیر آموزش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: "اخراجی‌ها" گفت: اولین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران در حوزه دفاع مقدس بود که در حقیقت واضح‌ترین و ضعیف‌ترین سوژه دفاع مقدس را به نمایش گذاشت.

یارمحمدی یادآور شد: اگر نگاه اول به این فیلم بیافتد و کسی از فضای دفاع مقدس مطلع نباشد تصور می‌کند که همه کسانی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند«مجید سوزوکی‌ها» بودند در حالیکه اینگونه نیست خیلی آن‌ها آدم‌های قوی بودند که می‌توانند هر کدام به یک فیلم، خاطره و کتاب در حوزه دفاع مقدس مبدل شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کتاب گفت: از سال 93 اقدامات خوبی تاکنون انجام شده است در سال 93 دستوری ابلاغ شد که هر استان دست کم بایستی در این حوزه 30 عنوان کتاب سالانه تولید داشته باشد که خوشبختانه ظرفیت استان ها در این بخش درخور توجه است. از 88 تا 93 نیز 15 کارگاه تاریخ شفاهی برگزار شده است و افراد متخصص نیز تربیت شدند که بیش از 1500 نفر هستند.

مدیر آموزش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: تبیین مفاهیم نظری بین خاطره و داستان، تاریخ شفاهی و خاطرات نیز کارگاه‌هایی در این زمینه برگزار و گفتمان‌های خوبی در این بخش صورت گرفته است. ارتقا و توسعه ادبیات هم در تولید و هم توزیع بسیاری از استان‌ها مجوز نشر گرفته اند.

یارمحمدی ادامه داد: امسال برای حضور در نمایشگاه کتاب بیش از 10 غرفه درخواست کرده بودیم که به دلیل کمبود فضای لازم محقق نشد. ولی موفق شدیم 4 غرفه را به این امر تخصیص دهیم.

وی افزود: هفدهمین دوسالانه جایزه کتاب دفاع مقدس فراخوانی شده است، در حال جمع آوری کتب هستیم. همچنین وبگاه تخصصی تاریخ دفاع مقدس با عنوان "شط" راه‌اندازی شده است که مباحث اطلاع رسانی و تالار گفتگو و مجموعه آثار دفاع مقدس گنجانده شده است.

مدیر آموزش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: بحث نهضت ترجمه جدی گرفته شده از سال 93 تاکنون کشورهای آلمان، فرانسه و چین و امسال نیز برای نمایشگاه فرانگفورت آثاری از ایران در این حوزه شرکت کرده اند.

یارمحمدی بر گفتمان دفاع مقدس بستری برای ایجاد ترویج فرهنگ ایثار و جهاد تاکید کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما کمبود الگو نداریم بلکه گُنگ بود الگو داریم که بایستی خاکسترها از آن کنار رود و از طریق نویسندگان، محققین و مترجمان برجسته شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار