بررسی تأثیر انفاق بر نابرابری درآمدها در ایران

انفاق کردن، نقش قابل توجهی در کاهش نابرابری درآمدها دارد و این تأثیر با بیشتر بودن شدت ایمان و تعهد افراد مؤمن تقویت نیز می شود.
کد خبر: ۸۸۸۲۵۵۹
|
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴
به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ در علم اقتصاد همواره در کنار بحث تولید ملی، بحث درآمد ملی و نحوه توزیع آن میان افراد و خانوارها مطرح است.

در این میان نوع ساختار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه تعیین کننده نحوه توزیع درآمد است که در صورت نقص در این بخش، یک سری مشکلات و عدم تعادل‌هایی در جامعه به وجود خواهد آمد.

ضرورت توجه به امر نابرابری درآمدها تا این حد است که به یاد بیاوریم که در عصر جدید باور برابری خواص انگیزه بسیاری از جنبش‌های سیاسی و اجتماعی بوده است.

موضوع نابرابری در توزیع درآمد در کشورهای توسعه نیافته از پیچیدگی و حساسیت بیشتری نسبت به کشورهای پیشرفته برخوردار است.

در کشورهای توسعه نیافته، مسئله عمده دغدغه رسیدن به میزان تولید و نرخ رشد بالاتر است. در نتیجه توجه کافی به مسئله توزیع درآمد و نابرابری درآمدی اقشار گوناگون صورت نمی گیرد.

در حالیکه در کشورهای پیشرفته این چنین نیست و موضوع نرخ رشد به بالاترین حد خود رسیده و مسئله این کشورها رفاه همگانی و تعدیل شکاف‌های درآمدی است.

تحقیق جفری جل (1994)، با موضوع تأثیر زکات بر نابرابری در ایالت های پاکستان مربوط به دوره (1987 تا 1988)
وی در این تحقیق دو نوع توزیع درآمد در نظر می‌گیرد یکی برای حالتی که زکات دریافت نمی‌شود و دیگری برای حالتی که زکات دریافت می شود. 

بر این اساس یک سری شاخص‌ها ساخته شدند که مشخص شود آیا زکات نابرابری درآمدی را کاهش داده است یا خیر، نتایج نشان دادند که زکات توانسته است نابرابری را در درون ایالت‌ها و بین آنها کاهش دهد. اما این تأثیر کوچک و ناچیز بوده است.

تحقیق ابو نوری (1376) با موضوع تأثیر شاخص‌های اقتصاد کلان بر توزیع درآمد در ایران (با استفاده از اطلاعات سال های 70-1350)، وی در این تحقیق تأثیر متغیرهایی مانند توزیع، بهره‌وری نیروی کار، نسبت اشتغال و هزینه دولت به ازای هر خانوار را بر ضریب جینی مطالعه کرد.

نتیجه این تحقیق نشان داد که تغییرهای نسبت اشتغال موثرترین عامل در تغییر سطح نابرابری بوده است به گونه ای که یک درصد افزایش در نسبت اشتغال در حدود 3/1 درصد از سطح نابرابری می کاهد.

در رابطه با ادبیات موضوع نویسنده بیان می کند که:
صدقه و کمک های خیرخواهانه حتی در ادبیات اقتصاد کلاسیک نیز مورد بحث است.
در بین اقتصاد دانان کلاسیک رابرت مالتوس در ارتباط با راه حل مبارزه با فقر، در برابر بحث صدقه و احسان موضع گیری می‌کند و هرگونه پرداخت پولی به صورت اعانه برای حل مسئله فقر را رد می کند.

در مقابل نظر مالتوس، نظریه رابرت شوارتز قرار دارد که وی کمک‌های نوع دوستانه شخصی را مورد تحلیل قرار داده و معتقد است که این امر می تواند نابرابری درآمدی را کاهش دهد.

اصلاح و نابرابری درآمدها، علل تعدیل درآمد از نظر اسلام

اسلام وجود تفاوت بین انسان‌ها را مورد توجه قرار داده است و مسئله برتری برخی از انسان‌ها بر برخی دیگر را می پذیرد.

هر چند نابرابری درآمدها از دید اسلام تا حدی طبیعی است اما این بدان معنا نیست که انباشت درآمد هنگفت به وسیله گروه اندک و نابرابری شدید را می پذیرد. از نظر اسلام عایدی هرفرد متناسب با سهمش در تولید است.

از نظر اسلام تمرکز حاد درآمد و ثروت در جامعه تضادها و عقده‌ها را افزایش می‌دهد. درحالی که اسلام در صدد تقویت روح یگانگی و برادری است.

انفاق در اسلام امری بزرگ و تربیتی و ریشه دار است. انفاق به معنای پرداختن بخشی از آنچه خدا به انسان روزی کرده در راه خداست. نظر اسلام این است که با انفاق مردم با ایمان می توانند گودال های فقر را پر کنند و جامعه را از بحران اقتصادی به دور نگه دارند.

انفاق کردن، نقش قابل توجهی در کاهش نابرابری درآمدها دارد و این تأثیر با بیشتر بودن شدت ایمان و تعهد افراد مؤمن تقویت نیز می شود چراکه هر چه پایبندی مؤمنان به اصول عقاید خود قوی‌تر باشد آنها بیشتر به انفاق کردن از درآمد مازاد بر حد کفاف مبادرت می ورزند.

برگرفته از مقاله‌ای به قلم حسن سبحانی- وحید مهربانی
چاپ شده در: فصلنامه علمی – پژوهشی اقتصاد اسلامی

انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار