خبرهای داغ:
مدیرکل دفتر هماهنگی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه حال و روز مدیریت پسماند تعریفی ندارد، گفت: به‌ویژه در استان‌های ساحلی کشور مدیریت پسماند در وضعیت نامناسب، بغرنج و با بحران زیست‌محیطی روبرو است.
کد خبر: ۸۸۸۲۶۱۵
|
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
مسعود احمدی صبح امروز در نخستین کارگاه آموزشی دفن مهندسی و بهداشتی پسماند که با حضور جمعی از کارشناسان استانداری‌ها و شهرداری‌های کشور در شیراز برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: در سال گذشته 90 میلیارد تومان برای کمک به اجرای مدیریت پسماند به شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اختصاص یافت و در این راستا 114 شهر و بیش از 7 هزار دهیاری پسماند را دفن می‌کنند.

این مسؤول تصریح کرد:  در حال حاضر روزانه 50 هزار تن پسماند در شهرها و روستاها تولید می‌شود و از این میزان 76 درصد دفن می‌شوند که 5 درصد پسماند بهداشتی و مهندسی و مابقی پسماند غیربهداشتی است. 

احمدی بیان داشت: سالانه شاهد خسارت 37 هزار میلیارد تومانی ناشی از دفن غیراصولی پسماند به‌غیر از خسارت در حوزه سلامت و بروز بیماری‌ها در کشور هستیم که این مهم نیاز به ساماندهی دارد.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ابراز داشت: بر اساس مصوبه قانونی، مدیریت پسماند عادی مهندسی بر عهده شهرداری‌ها و در روستاها برعهده دهیاری‌ها است.

وی اظهار داشت: ازنظر نظافت و جمع‌آوری پسماند و از نظر تأسیسات دفن زباله در میان دیگر کشورها از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستیم که نیاز به حمایت بخش خصوصی است. 

احمدی تصریح کرد: برای مقابله با متخلفان به‌ویژه خانواده‌هایی که در حوزه پسماند زباله‌های خود را از مبدأ تفکیک نمی‌کنند، بر اساس قانون ضابطان قضایی شهرداری مجاز به برخورد قانونی هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از یک تا یک‌ونیم درصد پسماندها به‌صورت غیررسمی و دوره‌گرد جمع‌آوری شده و در شهرهای شیراز، اصفهان و مشهد نیز تفکیک پسماند از مبدأ به خوبی انجام می‌گیرد.

احمدی با تأکید بر اینکه استان‌های شمالی در احداث تجهیزات مربوط به دفن پسماند در اولویت هستند افزود: استان فارس در دفن پسماند در میان دیگر استان‌ها از موقعیت برتری برخوردار است و در این راستا با ارائه تسهیلات به بخش خصوصی، تأسیسات دفن پسماند 500 تنی در کلان‌شهر شیراز به‌زودی احداث می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها