خبرهای داغ:
مسؤول دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری استان فارس با اشاره به اهمیت ثبتِ تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی از اقدامات دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری فارس در جهت چاپ خاطرات بزرگان انقلاب و مردم موثر در انقلاب خبر داد.
کد خبر: ۸۸۸۲۶۲۴
|
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷

سید محمدمهدی پوریزدان‌پرست با بیان اینکه حوزه هنری، رسالت خود را در قبال محتوای انقلاب اسلامی می‌داند، اظهار داشت: ادبیات پایداری  حدود 5 سالی است که از بخش آفرینش‌های ادبی جدا شده و به مباحث تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس می‌پردازد که استان فارس نیز در حوزه تاریخ شفاهی ظرفیت‌های خوبی دارد، برای مثال در شهرهای کازرون، جهرم و شیراز آثاری هم تولید شده است.

وی ادامه داد: ما در بخش ادبیات پایداری، با توجه به بودجه محدودی که به تاریخ شفاهی اختصاص داده می‌شود، برای تولید آثار در خور و در سطح کشوری برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم.

مسئول دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری استان فارس افزود: گام اول شناسایی ظرفیت‌ها و بعد انجام مصاحبه و ثبت خاطرات است. کار را با شخصیت‌های کلیدی استان شروع کردیم، خاطرات برخی از سرداران بزرگ جنگ و بزرگان انقلاب اسلامی را ثبت کردیم، برای مثال ثبت خاطرات آیت‌الله ربانی، رجب‌علی طاهری، شهید محمد اسلامی‌نسب و ثبت خاطرات آیت الله ایمانی که در حال انجام است.

پوریزدان‌پرست دلایل پرداختن به شخصیت‌های بزرگ را اینطور گفت که تاکنون آثار درخور آن‌ها تولید نشده است و سعی ما معرفی درست شخصیت‌های بزرگ انقلاب و دفاع مقدس است که در این زمینه حدود 5 پروژه را شروع کردیم که در ادامه به شخصیت‌های گمنام هم می‌پردازیم.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی ما ثبت خاطرات است که در قالب معمولی آن به صورت کتاب چاپ می شود و در واقع تولید محتوا و حوزه خاطرات به بخش ادبیات پایداری مربوط است، در ثبت تاریخ شفاهی باید سندیت تاریخی حفظ شده و چیزی خارج از آن اضافه نشود.

پوریزدان‌پرست متذکر شد: اگر خاطرات به خاطره‌داستان تبدیل شود، سندیت تاریخی خود را از دست می‌دهد. متاسفانه در برخی آثار تولیدی این اتفاق افتاده و حتی در جلسات نقد کتاب که حاضر می‌شویم، خودِ خاطره‌گو از اضافه کردن چیزهایی که وجود نداشته، اعلام نارضایتی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بخش‌های دیگر حوزه هنری می‌توانند از داستان‌های موجود در خاطرات در قالب موسیقی، تئاتر، سرود و غیره استفاده کنند، بیان کرد: باید به نوعی ترجمان هنری محتوای خاطرات را بیان کنند، حسن روح الامین از جمله افرادی است که  یکی از کتاب های دفاع مقدس را در قالب نقاشی به تصویر کشیده است.

مسئول دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری استان فارس تصریح کرد: در حوزه خاطره داستان و ثبت خاطرات تاریخ شفاهی نویسندگان مطرح استان همچون اکبر صحرایی، محمودی نورآبادی و حسینی ارسنجانی فعالیت می‌کنند که البته پرکارترین آن‌ها مجید ایزدی است و 16 الی 17 سری کتاب خاطره از شهدای مختلف استان تهیه کرده که کتاب شهید اسلامی‌نسب از آثار این نویسنده است.

پوریزدان‌پرست یادآور شد: در حوزه ثبت خاطرات، سازمان‌های دیگر مثل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کنگره سرداران فارس، بنیاد شهید، دفتر راه و پایگاه هنرهم در شیراز فعالیت می‌کنند، اما در حوزه هنری فارس سعی داریم تاریخ شفاهی را به عنوان یک گونه ادبی مستقل معرفی کنیم و یک فصل علمی برای ثبت خاطرات با حفظ سندیت آن در نظر بگیریم و در جهت عملی کردن این امر مهم، دوره‌های آموزشی برای تربیت پژوهشگران تاریخ شفاهی تربیت کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها