خبرهای داغ:
دبير مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم گفت: هدف مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم برقراري تعامل به منظور گسترش همكاري و همگرايي بين بيش از 300 شهر از 73 كشور جهان در مسير جاده ابريشم با رويكرد تحقق اهداف توسعه پايدار است.
کد خبر: ۸۸۸۳۳۵۲
|
۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، هاشميان، دبير مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم در ششمين نشست مديران و شهرداران ايراني جاده ابريشم که در شهر دامغان برگزار شد، گفت: اين همايش با مشارکت 50 درصدي اعضا و بيش از 24 شهر و 2 منطقه آزاد تجاري در مسير جاده ابريشم برگزار شده است.

وي با اشاره به استقرار دبيرخانه دايمي مجمع جهاني جاده ابريشم در کاروانسراي سعدالسلطنه قزوين گفت: پس از اجلاس شهريورماه سال گذشته اين دبيرخانه به طور رسمي کار خود را آغاز کرده است.

هاشميان با بيان اينکه اساسنامه مرجع مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم تهيه و ابلاغ شده است، افزود: راه اندازي وب سايت شهرهاي جاده ابريشم از ديگر اقداماتي است که انجام شده است.

دبير مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم گفت: اميدواريم بتوانيم با برنامه ريزي هاي انجام شده همکاري و مشارکت نهادها و سازمان هاي ذيربط، شهرهاي در مسير جاده ابريشم و مناطق آزاد تجاري به اهداف برنامه مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم برسيم.

جاده ابريشم جاده پيوند ملت‌ها است

حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد حسينيان، امام جمعه دامغان نيز گفت: جاده ابريشم، جاده پيوند ملت‌ها، ظرفيتي براي نشر ارزش‌ها و نماد تعامل و تبادل فرهنگي و اقتصادي کشورها به دور از جنگ و ستيز است.

وي اين جاده تاريخي را مسير تبادل فرهنگ‌ها و تجارت ملل برشمرد و اظهار کرد: تعامل 39 کشور در مسير کهن جاده ابريشم و نقش اين جاده در تعاملات ملت‌ها در هزاره ها و صده هاي گذشته سبب رشد و شکوفايي اقتصادي بوده و احياي اين نقش مي‌تواند بسيار حائز اهميت باشد.

امام جمعه دامغان با اشاره به ارزش گردشگري و جهانگردي جاده ابريشم از گذشته تا به امروز و طول 11 هزار کيلومتري اين جاده که شهرهاي بسياري را به هم پيوند داده بود، خاطر نشان کرد: ميزباني اين همايش فاخر و برنامه‌هايي همچون جشنواره ملي پسته از موفقيت‌هاي شهرداري دامغان در راه معرفي توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي فراوان اين شهرستان در حوزه‌هاي فرهنگي، اقتصادي، تاريخي و زيربنايي است.

رييس شوراي فرهنگ عمومي شهرستان دامغان در ادامه با بيان اينکه دانايي و آگاهي شهرداران و مسؤولان شهري عنصر مهم ارتقاء شهرها است، تصريح کرد: توجه شهرداران به تاريخ و تمدن منطقه خود و آگاهي از شاخصه‌هاي فرهنگي آن منطقه، هوشمندي و خردگرايي، داشتن قابليت‌هاي علمي، شخصيتي و تجربي، تدين و تعهد را از جمله خصوصيت لازم براي يک شهردار پويا و کارآمد است.

وي نگاه يکسان به شهروندان و بخش‌هاي مختلف شهر، بينش صحيح نسبت به مشکلات مردم و شناخت اولويت‌ها، بجا عمل کردن و توجه به عمران و آبادي شهر، توجه به بهداشت شهري، برجسته کردن نمادهاي فرهنگي، برنامه ريزي براي رشد و توسعه منطقي شهر، نگاه درست و متوازن به رشد روبنايي و زيربنايي شهر، توليد ثروت و سرمايه، الگوبرداري از عملکرد شهرداري‌هاي موفق را از ديگر ويژگي‌هاي يک شهردار خوب و موفق عنوان و تصريح کرد: البته شهر خوب تنها با شهروندان خوب معنا و تحقق پيدا مي‌کند.

حجت الاسلام والمسلمين حسينيان با اشاره به شهرنشين بودن 60 درصد از جمعيت کشور، توجه بيش از پيش به فرهنگ را از لازمه‌هاي يک شهر اسلامي برشمرد و اضافه کرد: شهرستان دامغان با قدمتي چندين هزارساله، ابنيه تاريخي پرشمار، توانمندي‌هاي فراوان فرهنگي، اقتصادي و زيربنايي، مراکز دانشگاهي متعدد، حوزه‌هاي علميه پويا و پرقدمت، نيروي انساني تحصيل‌کرده، علما و فضلاي سرشناس و ادبا و چهره‌هاي ملي و بين المللي فراوان ديباچه فرهنگ و تمدن و چهارراه استراتژيک تجارت و حمل و نقل است.

اميدواريم به اهداف موردنظر مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم برسيم

در ادامه، مسلم نصرتي، شهردار دامغان گفت: اميدواريم بتوانيم به اهداف مورد نظر مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم برسيم.

وي با بيان اينکه 5 گردهمايي مديران و شهرداران ايراني جاده ابريشم برگزار شده است و امروز نيز ميزبان ششمين دوره اين نشست هستيم، خاطرنشان کرد: گردهمايي هاي مجمع بر اساس پروتکل‌هاي پيش بيني شده تشکيل مي شود که شامل احياي جاده ابريشم است.

نصرتي با بيان اينکه رسيدن به اتفاق نظر براي توانمندسازي و برنامه ريزي مناسب در حوزه جاده ابريشم از ديگر رويکردهاي اجلاس هاي مديران و شهرداران ايراني جاده ابريشم است، گفت: در ادامه مراسم از مجموعه تفريحي چشمه علي دامغان، مسجد تاريخ خانه دامغان بازديد خواهيم کرد.

دامغان مرکز ايالت قومس و پايتخت ايران در عصر اشکانيان

علي اصغر مجد، فرماندار دامغان نيز در اين نشست جاده ابريشم را ظرفيت تاريخي مهمي در شکوفايي اقتصادي شهرها و کشورهاي مسير اين راه تأثيرگذار و سند 1700 ساله تمدن سازي، بازرگاني و تبادل فرهنگي انسان‌ها معرفي و اظهار کرد: شهرستان دامغان با هفت هزار سال تمدن از کهن‌ترين شهرهاي مسير جاده ابريشم است.

وي با اشاره به اينکه دامغان يا همان شهر صددروازه مرکز ايالت بزرگ قومس از ري تا نيشابور و در دوره‌اي از عصر حکومت اشکانيان پايتخت ايران بوده است، اضافه کرد: وجود بيش از 400 اثر و بناي تاريخي ارزشمند در شهرستان دامغان که 120 عدد از آنها به ثبت ملي رسيده است، گواهي بر اهميت دامغان در ديباچه تاريخ کهن ايران زمين است.

فرماندار دامغان، تپه حصار هفت هزار ساله، مسجد تاريخانه نخستين مسجد ايران با 1200 سال قدمت، مجموعه شگرف چشمه علي، برج طغرل، برج پيرعلمدار و بقاع متبرکه امامزادگان متعدد را از جمله ابنيه مهم تاريخي ديار صددروازه برشمرد و گفت: ذخائر معدني فراوان، جمعيتي قريب به 100 هزار نفر، 15 هزار کيلومتر مساحت، همجواري با چندين استان کشور، واقع شدن در مرکز کريدور شمال جنوب و شرق به غرب کشور، 30 هزار هکتار اراضي کشاورزي و قريب به 15 هزار هکتار باغات پسته مرغوب دامغان از جمله توانمندي‌هاي اين شهرستان است.

در ادامه اين نشست، سلطان احمدي، کارشناس پژوهشکده ابنيه و بافت پژوهشگاه ميراث فرهنگي و تاجيک، عضو ارشد صندوق احيا و بهره برداري از اماکن فرهنگي و تاريخي به بيان ديدگاه ها و نظرات خود و اقدامات انجام شده در حوزه جاده ابريشم پرداختند.

بر اساس اين گزارش، بازديد از مجموعه تفريحي چشمه علي دامغان، مسجد تاريخ خانه دامغان و مجموعه رصدخانه دامغان از ديگر برنامه هاي ششمين نشست مديران و شهرداران ايراني جاده ابريشم است.

مديران و شهرداران ايراني جاده ابريشم در اين جلسه به بررسي محورهاي همايش، ارايه نظرات کارشناسي پرداخته اند و رايزني ها و مذاکرات درباره تشکيل کميسيوني در مجلس با عنوان منابع پايدار براي توسعه گردشگري با استفاده از ظرفيت جاده ابريشم مي باشند.

مسوولان کميته‌هاي مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم انتخاب شد

در ششمين همايش و گردهمايي مديران و شهرداران ايراني جاده ابريشم، کاشان، منطقه آزاد ارس و سمنان به عنوان مسوولان کميته‌هاي گردشگري، اقتصادي و فرهنگي انتخاب شدند.

در ششمين نشست مديران و شهرداران ايراني جاده ابريشم اعضا و روساي کميته هاي گردشگري، اقتصادي و فرهنگي مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم با راي مديران و شهرداران حاضر در نشست انتخاب شدند.

بر اساس اين گزارش، شهرهاي مختلف حضور خود را براي رياست کميته هاي گردشگري، اقتصادي و فرهنگي اعلام کردند و پس از انجام راي گيري در بخش هاي مختلف روساي کميته ها انتخاب شدند.

بر اساس آراي مديران و شهرداران ايراني جاده ابريشم شهرداري کاشان با 8 راي به عنوان رييس کميته گردشگري مجمع شهرداران ايراني جاده ابريشم انتخاب شد و شهرداري همدان نيز به عنوان نايب رييس کميته گردشگري انتخاب شد.

بر اساس اين گزارش، منطقه آزاد ارس با 8 راي به عنوان رييس کميسيون اقتصادي و شهرداري سبزوار با 7 راي به عنوان نايب رييس کميته انتخاب شدند.

همچنين، شهرداري سمنان با 6 راي و شهرداري نيشابور با 5 راي به عنوان رييس و نايب رييس کميته فرهنگي مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم انتخاب شدند.

1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها